Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hematocriet

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 feb 2008 09:59

[quote="Amclassic-fan"]En hoe wil je omhoog gaan komen, de enige manier waarvan bewezen is dat het werkt is EPO pakken... Hoe intensiever je bezig bent (trainen en later wedstrijden) des te verder daalt je hematocriet waarde.
.[/quote]


Of met een bloedtransfusie of iets milder; een hoogtestage.

sutter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2007 00:03

sutter 05 feb 2008 21:19

Om nog even terug te komen op de relatie tussen Hb en hematocriet
Ehm sorry, ik wilde eigenlijk Lance7 quoten:"In welke relatie staat het hemaglobine gehalte hiermee. mijn hemaglobine gehalte is dinsdag gemeten op 9.9 "

Antwoord:
Grof genomen is het HB te berekenen door; HT x 2 maal 10.
Bij een HB van 9,9 zal ongeveer een HT van 0,49 horen (9,9/20)
Dit is te grof genomen, mijn Hb was 9,8 met een hematocriet van 0,45, ik denk dat de verhouding bij iedereen anders is.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 06 feb 2008 00:00

Tja tja, het hematocriet is toch echt rechtstreeks afhankelijk van de hoeveelheid hemoglobine. Deze "regel" zit er wel vaker 2 tot 5 tiende naast. 8/10 komt niet vaak voor.
Je kan je afvragen waar in jouw geval de meetonnauwkeurigheid zit, misschien wel een beetje in beide metingen...
In mijn werk zijn zulke afwijkingen niet zo belangrijk; aan jou HB moeten we vooral niets doen. Of; jij mag wel een litertje of 1,5, beetje afhankelijk van je gewicht, voor ik eens zenuwachtig wordt.
Ik begrijp dat het in de sport om 1/10e kan gaan. 1/10e teveel en je mag niet starten.
En dus denk ik nog steeds dat de verhouding niet voor iedereen anders zal zijn. Sorry.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 17 feb 2008 19:48

een hoger hematocriet is niet per definitie beter, je bloed wordt namelijk visceuser...stroperiger dus. bij koeien en paarden houden wij eigenlijk aan dat vanaf 50 ongeveer alle winst weer verloren gaat.

en ht is niet afhankelijk van je HB, hemoglobine vormt samen met ijzer in je rodebloedcellen het zuurstof dragende complex, je vrij hb is dus afhankelijk van de afbraak van rodebloedcellen. het vastgelegde hb van de ht. verder is de ph van je bloed ook van belang voor de associatie en dissociatie van O2 en CO2
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 17 feb 2008 21:12

associatiecurve en dissociatiecurve is voor mij al weer ff geleden en veel te moeilijk voor hier denk ik.
HT is het percentage vaste stof. Vrij HB is niet vast. Hemoglobine bestaat voor het grootste deel uit ijzer.
Kijk op de kliniek nou eens voor de lol naar zeg 100 HB/HT uitslagen en ontdek de relatie tussen HB en HT.

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 19 feb 2008 20:05

[quote="rene1"][quote="GastheerG"]48.9 % van je bloed bestaat dan uit rode bloedcellen.

Als de waarde teveel zakt heb je bloedarmoed en als de waarde teveel stijgt is het vloeibare deel van je bloed zo laag dat de boel verstopt raakt en dan ga je dood![/quote]


Ehm sorry, ik wilde eigenlijk Lance7 quoten:"In welke relatie staat het hemaglobine gehalte hiermee. mijn hemaglobine gehalte is dinsdag gemeten op 9.9 "

Antwoord:
Grof genomen is het HB te berekenen door; HT x 2 maal 10.
Bij een HB van 9,9 zal ongeveer een HT van 0,49 horen (9,9/20)

Voor de mensen die een hoog hematocriet wensen; je krijgt dit ook door te gaan roken:p[/quote]

onlangs bloedcontrole laten doen en hemoglobine was 15.5 ,hematokriet 43.6 dat is dan onmogelijk volgens u stelling ?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 19 feb 2008 21:11

Ja dat is prima mogelijk.
Je HB is dan circa 8,7.
En neem van mij aan dat het veeeel dichter bij 8,7 ligt dan bij 15,5, want als dat waar is zou ik vanavond maar aan de alcohol gaan en....vooral niet stoppen met bewegen!
Alhoewel...misschien dat ze in België een andere eenheid gebruiken.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 19 feb 2008 21:24

De relatie tussen hematocriet en HB blijkt uit deze tabel Op bladzijde 5:
HB-HT relatie


En nog even gezocht naar andere eenheid van HB; dat is gram/liter. De normaalwaarde hiervoor liggen tussen 12 en 18 gram/liter Bij mmol/ltr is dat 7,5-11,2
Omrekenen kan ik niet (meer) helaas.
Dus toch een normaal HB Lazo....je kan stoppen met drinken.

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 20 feb 2008 12:08

[quote="rene1"]De relatie tussen hematocriet en HB blijkt uit deze tabel Op bladzijde 5:
HB-HT relatie


En nog even gezocht naar andere eenheid van HB; dat is gram/liter. De normaalwaarde hiervoor liggen tussen 12 en 18 gram/liter Bij mmol/ltr is dat 7,5-11,2
Omrekenen kan ik niet (meer) helaas.
Dus toch een normaal HB Lazo....je kan stoppen met drinken.[/quote]

je kan stoppen met drinken


ok merci voor de raad rené

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2008 12:45

Hij bedoelde het drinken van water, om je bloed te verdunnen.

@Rene, van grammen naar molletjes is delen door de molaire massa. (Want de eenheid van de molaire massa is mu=gram/mol). De molaire massa van hemoglobine mu=66500 gram/mol=66,5 gram/mmol (lomp groot molecuul, duizenden keren groter dan bijv water). Maar dan kom ik verkeerd uit, want met een Hb van 0,23 zou Lazo niet zo levensvatbaar zijn

Iig kloppen de eenheden al niet, volgens Wiki is 't gram/deciliter en mmol/liter. Maar ik heb in dit geval niet erg veel vertrouwen in Wiki, want vervolgens wordt er een fout gemaakt met de eenheden. Op de Engelse wiki staan als eenheden g/l, g/dl en mmol/l. Omrekenen is de grammen per dl vermeningvuldigen met 0,6206. Dan kom ik voor Lazo uit op een waarde 9,62 mmol/l. Dat lijkt een stuk meer te kloppen. Ik begrijp alleen niet wat ik zelf hierboven fout doe dat ik op 2,3 mmol/l uit kom.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 20 feb 2008 13:02

Mooi bedankt voor de uitleg AMCF. Ik weet ook niet waarom je op 2,3 uitkomt. Het is echt te lang geleden voor mij om de fout te kunnen ontdekken.
9,6 voor Lazo is idd beter hoewel er dan volgens mijn "theorie" 9/10 afwijking inzit en dat is erg veel.
Met drinken bedoelde ik eigenlijk alcohol om het bloed wat te ontstollen bij een HB van 15 (mmol)
Maar wellicht zou water in dat geval beter zijn ivm de ontwaterende werking van alcohol.
Daar hebben we't al eens eerder over gehad.
@Lazo wat keurig dat je het streepje op de e zet bij mijn naam. Ik ben dat zelf inmiddels al verleerd te doen. Ik leg me er bij neer dat er voor mijn naam geen ruimte is in dit digitale tijdperk.

petervanmoorsel
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jan 2008 22:29

petervanmoorsel 22 feb 2008 13:51

mijn hematocriet was 47.2 en dit lag prima in de waarden dus het zal wel goed zijn zo

Plaats reactie