Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ademhalen

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 18 jan 2008 13:14

haha niet boos worden meneer G, de eerste reactie poste ik toen die van jou er nog niet stond, de eerste heeft dus niets met jouw post te maken, de tweede wel. je zult dan ook begrijpen dat de tweede niet ironisch bedoeld is. ik ben namelijk ook een groot duik fan, met grootte longen en veel te kleine flessen. ik ben dus serieus in mn inquisitie naar ademhalingsoefeningen
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 18 jan 2008 13:24

@gastheerG, om even in te haken op een eerder 'verzoek' zou je eens 'n link of uitleg kunnen geven over dergelijke ademhalingsoefeningen. lijkt mij en blijkbaar enkele andere zeer interessant.

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 18 jan 2008 15:24

dat was waar ik naar zocht. dnak u heer G
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 18 jan 2008 22:49

Dus het maakt niet uit?
Het leek mij als je 2X inademt er meer lucht naar binnen komt dan bij 1X.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 18 jan 2008 23:18

[quote="mao"]Dus het maakt niet uit?
Het leek mij als je 2X inademt er meer lucht naar binnen komt dan bij 1X.[/quote]

Even wat brainstormen:
Ik denk dat het efficiënter en natuurlijker is als je 1 teug per keer neemt.
Er past wel meer lucht in je longen als je diep zucht maar dat kost wel wat meer energie. En 2x achter elkaar ademhalen neigt al snel naar diep zuchten.
Bij diep zuchten wordt verder de druk in de borstholte verhoogt hierdoor ontstaat ook wat meer druk op de grote vaten waardoor het hart wat minder snel gevuld wordt en minder effectief gaat werken.
Er komt bij 2 x inademen misschien wel meer lucht naar binnen (alhoewel dit natuurlijk zeer afhankelijk is van je teugvolume) maar diep zuchtend een sportprestatie leveren lijkt mij niet goed. Hijgen in een snellere frequentie dan normaal is mooi genoeg.

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 18 jan 2008 23:29

je moet gewoon helemaal niet forceren. dat is het balangrijkste. gewoon je lichaam zijn werk laten doen, komt echt goed.
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 18 jan 2008 23:59

Zuurstof is bij het fietsen niet de beperkende factor, het zuurstof opnemend vermogen van je spieren wel (hematocriet o.a.). Dus je moet niet gaan nadenken over ademen, tenzij je erg kleine longen hebt (minder dan 3 liter of zo).

Als je wat makkelijker wilt ademen tijdens het fietsen, zou je de longen kunnen vergroten, maar dan moet je ze ook onderhouden. Longen kunnen iets groter worden, maar niet veel.

Ik ben zelf gezegend met 7,1 liter. Dus als ik aan hs 180 rijd, kan ik nog steeds praten. Zonder training ben ik ins taat 2 minuut mijn adem in te houden. Mijn record ligt op 3 min.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

sutter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2007 00:03

sutter 20 jan 2008 14:40

Volgens mij werkt 2x inademen averechts, want het uitademen is minstens zo belangrijk omdat daardoor de CO2 uit je lichaam gaat.

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 20 jan 2008 17:30

[quote="GastheerG"]Als jonge sporter heb ik zeer veel ademhalingsoefeningen moeten doen en daar heb ik al jaren plezier van.
Bijna iedere dag dat ik niet sport doe ik een aantal van die oefeningen nog steeds.
Maar ook als ik heel actief ben geweest en moeilijk in rustmode kom doe ik voor het slapen een aantal van die oefeningen,
Van de oefeningen heb ik ook heel veel plezier van met duiken.
Met duiken doe ik doorgaans 20% meer met een fles dan duikers van hetzelfde formaat (gewicht). Genant is dat ze vaak 20 jaar jonger zijn en geloven dat ademhalen met de prijs (ook daar veel titanium!) van je uitrusting te maken heeft.

Met ademhalingsoefeningen is heel veel te halen. Heel veel en vooral als je wat ouder wordt heb je daar profijt van. Er komt bij iedereen een moment dat je niet meer zo met krachten kan lopen smijten als in je wilde jaren en moet je op de lange adem tot je resultaten komen.
Goede ademhaling in combie met goede duurtraining maken je een perfecte diesel voor goede resultaten in lange toertochten/cyclo's en er zijn genoeg oude fietsers die met die combi aantonen dat er dan eigenlijk geen leeftijdsgrens is.
[/quote]

Ik sluit me volledig aan bij GastheerG! Ook ik heb veel baat bij de oefeningen. Zowel voor het sporten als voor het duiken! Het 2x inademen en 1x uitademen gebruik ik alleen bij het klimmen! Het voordeel is dat je rustiger igaat ademen en daardoor stijgt je hartslag ook minder snel of zakt juist iets! Dat is het belangrijkste. Door ongecontroleerde ademhaling (hijgen) stijgt het hartslag juist sneller. Dus is van belang om je ademhaling onder controle te krijgen.

Een goede oefening is: ga voor het slapen op de bedrand zitten. Vouw de beide handen om zowel je neus als mond. Buig met je hoofd tussen je benen en haal diep adem terwijl je tijdens deze manoeuvre langszaam omhoog komt met je hoofd. Je zit dus weer in de begin possitie. Adem rusitg uit maar hou je handen om je neus en mond. Herhaal dit 10 tot 15 keer. Ga daarna rustig languit op bed liggen en probeer rustig te ontspannen en met je buik te ademen! Succes!
Gerardo

Plaats reactie