Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ademhalen

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 18 jan 2008 00:55

Maak het uit hoe je ademhaalt?
A ik let er niet op
B ik pas me aan
C 1X in ademen 1X uit ademen
D 2X in ademen 1X uit ademen
E anders
Ik zelf probeer zoveel mogelijk D bij zone D3 en hoger.


moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 18 jan 2008 11:57

Als ik zuurstof nodig heb, dan heb ik zuurstof nodig.
Als ik me kapot zit te trappen met hartslag 190 dan gaat de mond open op als een nijlpaard en laat ik de lucht maar al te graag naar binnen stromen.
Dan ga ik er niet op letten of ik 2x inademen of maar 1x.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 18 jan 2008 12:05

2x inademen lijkt me zinloos en onnatuurlijk. Gewoon net zoveel inademen als uitademen. En ervanuitgaand dat je maximaal ademhaalt in die zone's kan je niet 2x inademen.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 18 jan 2008 12:12

Laten we het zo zeggen: ik denk dat je lichaam dat zelf veel beter kan dan jij/wij met ons verstand. We zijn gezegend met reflexen, die moeten we koesteren...

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 18 jan 2008 12:16

Heeft er niemand dan de neiging om het ritme van ademhalen aan te passen aan de trapfrequentie? Bijv. bij een zware klim.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 18 jan 2008 12:40

[quote="intersantos"]Heeft er niemand dan de neiging om het ritme van ademhalen aan te passen aan de trapfrequentie? Bijv. bij een zware klim.[/quote]

Jawel hoor. Probeer tijdens het klimmen maar ook bij het hardlopen mijn ademhaling zodanig te reguleren dat ik regelmatig ademhaal en niet hijg of gehaast ademhaal.
What makes the boat go faster?

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 18 jan 2008 12:42

Is bij mij volledig geautomatiseerd. Wat ik zo zie zit er een PIPD regeling achter.

Maar nu ff wat zinniger gereageerd: Ik zou er alleen op letten dat je niet te veel/snel gaat ademhalen. Op je trapfrequentie gaan ademen zal niet goed gaan. Als je 70 toeren rijdt dan zal je toch echt gaan hyperventileren.

Nogmaals, ik hoef er in principe niet op te letten. Bij extreme inspanningen (tijdrit bijv) heb je wel eens de neiging om "over je adem" te komen. Dan let ik er op dat de ademhaling weer rustig wordt (maar wel efficient).

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 18 jan 2008 12:43

Idem. Tijdens een klim probeer ik op mijn trapfrequentie te ademen. Bij een sprint horen ze me ook van verre al aankomen. Ik lijk altijd een vrouw in hevige barensnood, zoveel lawaai maak ik...

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 18 jan 2008 13:00

anders dan gekreun bij hevige inspanning pas ik mijn ademhaling niet aan. tis idd wel zo dat je tijdens een zware klim op je trapfreq gaat ademen. ik denk eerlijkgezegd dat dat gewoon meet verveling is dan noodzaak. je lichaam heeft hele mooie reflexen om affalstoffen uit de puffen als het er te veel worden en zuurstof op te zuigen als het er verlegen om is. als dit niet zo zou zijn zou je allerlei gassen die overblijven na een ritje door je lichaam (stiktof en metname koolzuur) te veel krijgen. Door bv een teveel aan koolzuur (Hypercapnie) kan je lichaam het ademreflex "vergeten" waardoor je hersens niet genoeg zuurstof krijgen. ik zou het niet aanraden dus. gewoon naar je lichaam luisteren, komt alles goed.
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 18 jan 2008 13:05

[quote="GastheerG"]Als jonge sporter heb ik zeer veel ademhalingsoefeningen moeten doen en daar heb ik al jaren plezier van.
Bijna iedere dag dat ik niet sport doe ik een aantal van die oefeningen nog steeds.
Maar ook als ik heel actief ben geweest en moeilijk in rustmode kom doe ik voor het slapen een aantal van die oefeningen,
Van de oefeningen heb ik ook heel veel plezier van met duiken.
Met duiken doe ik doorgaans 20% meer met een fles dan duikers van hetzelfde formaat (gewicht). Genant is dat ze vaak 20 jaar jonger zijn en geloven dat ademhalen met de prijs (ook daar veel titanium!) van je uitrusting te maken heeft.

Met ademhalingsoefeningen is heel veel te halen. Heel veel en vooral als je wat ouder wordt heb je daar profijt van. Er komt bij iedereen een moment dat je niet meer zo met krachten kan lopen smijten als in je wilde jaren en moet je op de lange adem tot je resultaten komen.
Goede ademhaling in combie met goede duurtraining maken je een perfecte diesel voor goede resultaten in lange toertochten/cyclo's en er zijn genoeg oude fietsers die met die combi aantonen dat er dan eigenlijk geen leeftijdsgrens is.
[/quote]


ik ben hier wel in geintereseerd, kun je eens een voorbeeld geven van aan te raden oefeningen? of een website, of boek? iets in die geest, zou graag eens uitzoeken wat dat inhoud
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

Plaats reactie