Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Derde bal

buts
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2007 22:41

buts 05 feb 2008 09:29

Goedemorgen,

Ik heb al een tijdje last van een beginnende derde bal, een kleine ontsteking aan de balzak dus. Het is nu nog vrij klein, maar toch al behoorlijk lastig. Aanpassingen aan zadel en broekjes heb ik al gedaan. Toch gaat het ook na een paar weken niets doen nog niet weg. Wat doe ik hier het beste aan?

Groet

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 05 feb 2008 09:57

Zeer pijnlijk onderwerp. In 2004 grote problemen mee gehad toen het ging ontsteken. Gelukkig ging de zaak niet ingroeien, anders moet je onder 't mes. Ik kon met een antibioticum toe. Ik heb niet echt een tip voor je, maar balsem, goed schoonhouden en niet fietsen - helaas - bevorderen herstel het beste.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 05 feb 2008 18:45

Lijkt me een vrij pijnlijke kwestie. Zou je niet beter een huisarts raadplegen?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 07 feb 2008 15:53

Dit is dus wat de huisartsen bedoelen... het "googelen" naar een oplossing voor je lichamelijke klachten.

Ik denk toch echt dat je het beste af bent met advies van de huisarts hoe goed alle forum leden het ook bedoelen.

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 07 feb 2008 16:41

Tsja... en de huisarts zegt dan....6 weken niet fiesten. Mijn ervaring is dat ze niet veel verder komen en niets begrijpen van de kwalen van duursporters.

Het is maar goed dat er ook internet is als informatievoorziening. Anders was het niet goed gegaan met mij door die fantastische huisartsen!

Maar ja......alleen thuisdokteren kan natuurlijk ook niet.

Ik denk dat het dus goed is om je te informeren via internet en dit forum en dan je huisarts te consulteren.

campaioen
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 18 mar 2007 00:37

campaioen 08 feb 2008 00:55

Tsja... en de huisarts zegt dan....6 weken niet fiesten. Mijn ervaring is dat ze niet veel verder komen en niets begrijpen van de kwalen van duursporters.

lekker eigenwijs blijven hoor. Dat deed een kennis van mij ook en toen bleek het kanker te zijn. Vooral niet naar de dokter gaan!
no pain no gain

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 08 feb 2008 08:00

[quote="campaioen"]Vooral niet naar de dokter gaan![/quote]

Dat is niet de essentie van mijn bericht. Een huisarts is ook nodig, maar zorg in ieder geval dat je zelf goed voorbereid daar naar toe gaat.

Daarnaast is de kwaliteit van de huisartsen die ik heb meegemaakt dermate slecht dat ik ze toch wel sterk in de gaten wil houden. Hun affiniteit met wielrenners is er niet.

Enkele voorbeelden: Ik had een in mijn beleving ernstige schouderblessure. Huisarts meldde vanachter zijn bureau, zonder dat ik mijn shirt had hoeven uit te trekken en zonder dat hij in mijn buurt was geweest dat ik 6 weken rust moest nemen. Hij ging voorbij aan het feit dat ik in die fase erg last had van een sporthart (wat ik hem had verteld). De impact daarvan kon hij niet overzien. Onbekendheid toegeven is er niet bij. Uiteindelijk heb ik andere wegen gevonden en bleek de schouderblessure redelijk ernstig en heb ik 11 maanden gerevalideerd.

Ik had last van een spastische dikke darm. Advies meer bewegen (??) en vezelrijk eten. Verder was er niets aan te doen, Ik moest er mee leren leven. Als je weet hoe pijnlijk dat is dan was dat voor mij niet acceptabel. Gelukkig was er internet. Met zelf-dokteren gevonden dat het wel eens kalkgebrek kon zijn. Voeding aangepast en nooit meer last gehad!

Bij een valpartij o.a. mijn sleutelbeen gebroken. Ik hoorde en voelde het breken. In dit geval een arts in het ziekenhuis vermeldde dat er niets aan de hand was. Discussie heeft geen zin met dat soort personen. Dus maar voor second opinion naar Papendal. Daar werd een gebroken sleutelbeen geconstateerd (maar inderdaad moeilijk te zien op de foto)

Bij dezelfde val op mijn heup gevallen. Naar de huisarts gegaan. Was de eerste keer dat ik bij deze man kwam. Wat meldde hij: ik was kerngezond in vergelijking met zijn andere patiënten. Er was niets aan de hand! Ik heb drie jaar lang uitvalverschijnselen gehad en kon hooguit 10 minuten wandelen. Fietsen ging gelukkig goed, schaatsen niet meer. Iemand die ik schaatsles gaf heet mij ontboden. Hij bleek ortho-manueel arts te zijn. Binnen 1 minuut constateerde hij een forse (0,5cm) bekken-scheefstand. In 2 behandelingen is dit gecorrigeerd en ik heb nergens last meer van. Zelf heb ik het vermoeden dat ik aan deze kwaal mijn spataderen in mijn rechter been heb over gehouden.

Ben ik een zeur, iemand die altijd iets heeft? Gelukkig niet. Bovenstaande heeft zich in 25 jaar afgespeeld. Verder heb ik nooit iets.

Een lang verhaal. Wel een beetje off-topic. Ik blijf bij het standpunt dat je jezelf moet informeren. Ik kan me wel aansluiten bij Campaioen dat je ook je huistarts moet consulteren.

koning
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 okt 2007 15:50

koning 09 feb 2008 21:42

Ik ben het met de vorige reactie eens. De meeste huisartsen zijn niet erg betrokken bij sporters. Het standaardadvies is ALTIJD 6 weken rusten en als je daar dan wat van zegt kun je een pijnstillertje krijgen bij godsgratie.
Ik heb momenteel last van mijn heup na dat ik iets intensiever ben gaan fietsen
ik kon ook haast niet meer lopen. Hij zegt 'je heup is nog goed, ik zou rustig
aandoen ' en schrijft mij een pijnstiller voor tegen de ouderdoms reuma (ik ben 28)?
Daar heb ik toch niets aan....
Nu na 10 weken heb ik nogsteeds last als ik op mijn racefiets zit maar dat zou dan komen door de hoek.....

Het is natuurlijk altijd belangrijk om naar de huisarts te gaan maar die doen lang niet altijd iets voor je heb ik gemerkt.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 feb 2008 23:58

Wat voor medicijn is dat dan (tegen ouderdomsreuma)

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 10 feb 2008 19:13

Als je naar huisarts in zijn algemeenheid gaat dan kan je er ... op zeggen dat ze je met gif naar huis sturen.
Da's even mijn 2 centen.

Verder zou ik zeker je huisarts bezoeken, maar ook alles wat los en vast zit op internet bezoeken en vragen droppen en met alle informatie die je krijgt zelf een schifting maken wat zinvol en/of zinloos is.

Dan kan je evt. met de informatie naar sportartsen oid. gaan wat er aan te doen is of wat een goede behandeling kan zijn.
Je gezondheid is onbetaalbaar mi.

Ik ben niet jalours op je, maar het is veel te serieus om er niet serieus mee om te gaan.

Veel succes in ieder geval.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

koning
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 okt 2007 15:50

koning 10 feb 2008 20:35

@ rene1 ARTHROTEC van Pfizer. Het heeft niets geholpen in iedergeval.

Plaats reactie