Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eiwit shakes/hersteldrank (wei?)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 29 feb 2008 18:14

Als extra eiwit-inname een recuperatiebevorderend effect heeft, dan zal het toch maar een heel beperkt effect zijn. Volgens mij is het zoals met vitamines : het werkt maar als je een tekort hebt. Als je geen tekorten hebt mag je nog kilos vitamines slikken, je zal er niet beter van worden. Als je met een normale voeding genoeg eiwit en koolhydraten kan opnemen zullen extra supplementen niet veel nut hebben.

Daarbij is voeding maar 1 van vele factoren die een rol spelen bij recuperatie. Rust, trainingstoestand, natuurlijke aanleg......
Het is wel heel erg optimistisch om nu meteen te denken dat een eiwitdrankje je herstel spectaculair zal versnellen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 feb 2008 18:18

Er zijn meerdere onderzoeken die zeer aanzienlijke verbeteringen in het herstel laten zien. Je neemt die eiwitten niet omdat je lichaam er een te kort aan heeft, maar om de opname van koolhydraten sneller te laten verlopen. Met een Westers dieet heeft niemand een te kort aan eiwitten (behalve als je voor veganist gaat spelen).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vzpaulus
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 aug 2007 16:33

vzpaulus 29 feb 2008 19:09

Als je dan toch de juiste aminozuren wil kan je ook BCAA's (Branched Chaine Amino Acids) gebruiken. Dit zijn de aminozuren die je lichaam het hardst nodig heeft om spieren te herstellen na intensieve inspanning. Wei-eiwit bevat deze uiteraard ook, maar daarnaast nog veel meer aminozuren die met elkaar concurreren bij de opname in het lichaam, die je misschien op dat moment niet echt nodig hebt.

Je kan trouwens ook overwegen een kleine hoeveelheid aan je dorstlesser toe te voegen. Dit zou spierafbraak kunnen voorkomen.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 29 feb 2008 19:19

lucovitaal sports, heeft inderdaad ook deze BCAA's in het assortiment, het zijn de specifieke aminozuren die niet lichaamseigen zijn en na grote inspanningen het hardste nodig zijn. daarbij hebben deze BCAA's het grote voordeel is dat Brain Chain Amino Acids vertake ketens aminozuren zijn, welke van essentieel belang zijn voor de spiergroei. Deze BCAA's voorkomen dat de kostbare niet vertakte aminozuren gebruikt worden voor de energiebehoefte, waardoor de spierafbraak wordt tegengegaan. met suplementen met BCAA Amino xtra spaart men dus de aminozuren die het lichaam nodig heeft voor opbouw en herstel van spieren. De BCAA's in dit product zijn in de juiste verhouding aanwezig voor een opname door het lichaam.

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 01 mar 2008 00:03

ik sprak spiermassa bij. en niet zuiver spier. er is hele terminologie rond die jij en ik maar beter achterwege laten. 2 kilo zuiver spier bijkweken op een jaar is ongelooflijk.

Is wel feit dat ik te voor op 17% vet stond. en nu rond de 10 volgens laatste meting.

En laten we de benen van der jan maar niet met de mijne gaan vergelijken.hoe functioneel zijn die extra kilo's ? zoals eerder gezegd : mijn lief hoor ik niet klagen :)

ben nog niet genoeg getraind om daar uitspraak over te doen. maar eenmaal in conditie denk ik wel dat ik er wat aan zal hebben.
60% of the time, it works ALL the time !

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 01 mar 2008 20:56

14 kilo spier in 3 maanden is (vrijwel) onmogelijk. Je kan er wel eiwitten in pompen, maar je moet ook wel trainen. 14 kilo is enorm veel, vooral als je maar 60 kg weegt. Dan moet je dus 25% zwaarder worden. Je moet dan zoveel zoveel trainen dat je lichaam dat niet meer aan kan, je raakt overtraind.
De combinatie trainen en veel eiwitten zorgt ervoor dat je spieren die opstapelen in de spieren.

Maar je moet eerst "bulken". Je lichaam slaat namelijk niet veel eiwitten op als het niet in combinatie gaat met goede vetzuren.
Die bodybuilders eten enorm veel eiwitten en ook behoorlijk wat vetten, vooral dierlijke en vis. Met genoeg koolhydraten om te kunnen trainen.
Als ze dan genoeg spieren hebben gekweekt gaan ze "cutten" (vlak voor een wedstrijd). dat betekent exacte hoeveelheden eiwitten nemen om de spiermassa te blijven ondersteunen, verder veel water en sapjes, vooral zure en weinig koolhydraten, geen suikers en weinig vetten. Ze trainen dan gewoon door, in combinatie met meer cardio. Daardoor verliezen ze heel veel vet in een relatief korte periode, is allemaal gewoon een kwestie van calorien tellen.

Enkele dagen voor de wedstrijd drogen ze het lichaam dan uit, nemen ze minimale hoeveelheden vocht, met wel genoeg mineralen (zouten). Op die manier worden de spieren helemaal "droog" waardoor je ze heel goed ziet.
Komt geregeld voor dat die gasten "out" gaan door vocht te kort.

Bodybuilden is een van de meest ongezonde manieren van leven die er zijn.
Als je die gasten even verteld hoe je 14 kilo spiermassa in 3 maanden kan aanmaken en vervolgens ook nog 7% vet verliest, krijg je van hun allemaal duizenden euro´s.

Om een goede bodybuilder te worden, ongeacht je spieropbouw moet je minimaal 3 jaar vol trainen. Gaat ook weer op het principe van verminderde meeropbrengst.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

rank
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 jun 2007 08:20

rank 01 mar 2008 21:42

Mooie uitleg. Tja bodybuilding is niet echt gezond nee, maar geldt dat niet voor vele vormen van topsport op hoog niveau? Rusten is voor bodybuilders trouwens even belangrijk als trainen zelf. Zonder (veel) rust geen spiermassa. Als je trouwens gelijk na de training whey neemt, heeft dat niet veel zin. Je spieren zijn dan leeg, en het eerste wat ze willen is de spiersuikers aanvullen. Neem je alleen een shake, dan gaat je lichaam (zo slim als het is) de geschikte bestanddelen daarvan opslaan als suikers. Dat geeft dus een vertraagd herstel. Beter is dus om eerst zelf de suikers aan te vullen (zoetigheid, fruit) en een half uur later ofzo whey te nemen. Tegelijk kan ook geen kwaad maar is niet optimaal.

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 02 mar 2008 23:20

Zijn wij plots alleen body building experts ? we kunnen er gooi naar doen om bepaalde zaken te verklaren maar....nogmaals wat definieren jullie als spiermassa? ik claim zelf dat 2 a 3 kilo zuivere spier bijkomen ongelooflijk is. ik zeg dan ook NIET dat het zuviere spiermassa is.

is gewoon feit ik 14 kilo bij, en op minder % vet sta. check bij sportarts , begin oktober 60.5 kilo. 2e week van februari 74 kilo. de man keek ook verbaasd, maar het is mogelijk.

mn broer doet zelfde als mij en is 3 kilo bij ( vetpercentage onbekend). zal wel iets met aanleg te maken hebben

60% of the time, it works ALL the time !

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 02 mar 2008 23:50

Het gaat er ook niet om dat ik/we niet geloven dat je 74 kg weegt. Het vreemde is een beetje dat je, zoals je zelf zegt, 2 á 3 kilo spiermassa hebt aangemaakt en een lager vet percentage hebt. 60 + 3 = 63 kg. Wat is die andere 11 kilo dan? Vocht? Bot? Hersenen? Nieuwe organen? Ik hou erover op :).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 03 mar 2008 01:04

Kan echt never nooit niet!!! Als je vetpercentage is gedaalt en je lichaamsgewicht is gestegen dan moet dat ergens vandaan komen. Als je goed traint kan je 2 tot 3 kilo spiermassa per jaar winnnen. Daarbij moet je niet alleen goed trainen maar ook goed op je voeding letten. Voornamelijk voldoende eiwitten eten en deze goed verdelen over 6 of 7 maaltijden.

Whey is een suplement wat kan helpen als je niet voldoende eiwitten uit je voeding kan halen. Daarnaast word het snel opgenomen dus is het eenvoudig om dit na de training in te nemen.

Iedereen met een beetje kennis over het menselijk lichaam zal zeggen dat dit onmogelijk is. Vooral als je als argument gebruikt dat het door de whey komt. Ik heb zelf op het cios en alo gezeten en kan zeggen dat ik hier wel wat verstand van heb.

De enige manier waarop het wel kan is met wat spuiten en dan is 14 kilo naar mijn mening nog onmogelijk. Maar ben toch wel erg benieuwd hoe je er nu uitziet, heb je geen foto's van een jaar geleden en nu?

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 03 mar 2008 09:22

Vroeger spoten bodybuilders motorolie in de spieren. Dat is geen vetmassa en ook geen spiermassa.
Dan heb je nog de gebruikelijke anabolen steroide. en nog tal van andere onnaatuurlijke producten.

Als je dus geen spiermassa of vet hebt bijgekregen, dan moet het een onnatuurlijk product zijn.

Dat is hetzelfde als zeggen: "heb je ooit doping gebruikt", met als antwoord: "ik ben nog nooit positief getest"
Dus zeggen dat je 14 kg aangekomen bent, maar slechts 2-3 kilo spiermassa en zelfs vetmassa kwijt bent geraakt, geef je indirect toe dat het niet via een natuurlijke route is gegaan.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 03 mar 2008 23:26

ik zei broer is 3 kilo bij en heeft zelfde gedaan als mij , ik ben 14 kilo bij. hoeveel is droge massa? er is vochtpercentage enzo waar je rekening moet mee rekening houden, het is zowieso veel. maar ik was dan ook vrij uit vorm en had te voor nooit echte spierontwikkeling. en ik trainde plots als een freak , aanleg + training +voeding. zal wel wat doen veronderstel ik .

doping ? Aas ? neen doe ik niet aan.
60% of the time, it works ALL the time !

Plaats reactie