Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trainen met vriendin

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 25 feb 2008 10:17

Ik denk dat het een illusie is om lekker te kunnen trainen met iemand die veel minder getraind/sterk is. Laat haar een vrouwenclubje zoeken met een niveau dat ze aankan. Als ze beter getraind is kan je samen rijden.

Voor mijn vriendin was het verschrikkelijk in het begin. We fietsten samen nadat ze overtraind was geweest en haar conditie weer op '0" stond. Zelfs in mijn wiel hangen ging niet, dat was voor allebei frustrerend en niet bevordelijk voor haar en mijn trainingsopbouw. Ze is langzaamaan weer hersteld en heeft veel zelf getraind.
Vorig jaar trainde ze af en toe met mij en een groep vrienden mee, en er waren altijd wel twee gasten die eerder moesten lossen. Op het vlakke trainen gaat nu prima samen. Ze hangt veel in mijn wiel, maar dat kan alleen omdat ze echt goed op conditie is. Daarvoor was het verschil te groot.
Ook in de bergen kan ze nu goed meekomen en zet ze me op Alpe d'Huez op drie minuten.
Het kan dus! Maar heb in het begin niet de illusie dat je lekker samen kan fietsen en ook nog eens een goede training doet.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 25 feb 2008 11:20

[quote="havana"]Geef eens aan waar het probleem zit, als jij op kop rijdt en zij in jouw wiel, in welke zones kun je dan rijden? Het moet dan toch mogelijk zijn allebei in D1 te rijden?[/quote]

Als ik op kop rijdt en zij in mijn wiel, dan kom ik niet in D1. Dan zit ik daar nog onder. Zodra iets doortrek om in D1 te komen, moet zij lossen. Dat maakt het lastig.

[quote="KXlight"]Wat belet je om eerst 2 uurtje voor jezelf te trainen, waarna je nog 2 uur samen traint.[/quote]

Het lijkt mij dat als je je trainingen wel uitvoert, maar daarnaast ook nog eens een paar uur extra rijdt, dat dat, ook al zit je niet in in D1 of welke zone dan ook, toch voor extra vermoeidheid zorgt, wat je weer in de problemen kan brengen bij je volgende training. Of heb ik het verkeerd?

[quote="W0uter"]Ik denk dat het een illusie is om lekker te kunnen trainen met iemand die veel minder getraind/sterk is. Laat haar een vrouwenclubje zoeken met een niveau dat ze aankan. Als ze beter getraind is kan je samen rijden.
[/quote]

Het probleem is dat ze zeer onregelmatig tijd heeft om te trainen en daarnaast ook nog allerlei andere sporten doet. Hierdoor heeft ze niet de mogelijkheid om te trainen met een club mensen van haar eigen niveau. Daarnaast vinden we het natuurlijk ook gewoon het allerleukste om samen te trainen. Dat we niet zouden kunnen kletsen als zij in mijn wiel hangt, is geen probleem. Dat doen we wel tijdens rustpauzes of erna :). Ik was zelf ook bang dat het een illusie is om samen te kunnen trainen als ons niveau zo verschilt, maar ik ben toch op zoek naar een manier om die illusie werkelijkheid te laten worden... Zeker ook omdat ik waarschijnlijk alsmaar sterker zal worden en zij relatief veel minder. Het verschil wordt dan alleen maar groter.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 feb 2008 12:19

Ik denk dat het probleem niet op te lossen is, omdat jij nu harder traint dan zij wordt de kloof niet minder, eerder groter. De enige training die je samen kunt doen, is een hersteltraining.

Met wielrennen kun je een behoorlijk niveauverschil wel overbruggen, maar er zijn grenzen. Tussen mij en bijv. blaffy zit ook een complete zone, maar dat maakt het samen trainen echt niet onmogelijk. Het betekent alleen dat hij vaker op kop rijdt :P

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 25 feb 2008 13:50

Ik weet niet of je vriendin zich op locatie Amsterdam of Arnhem bevindt, maar in dat laatste geval zou ze zich wellicht bij de club waar ik bij fiets, Vrouwenwielrenvereniging Langszij in Nijmegen, kunnen aansluiten.

Hierbij wat info over het komende seizoen (van de website):

De trainingen beginnen op 1 april 2008 en gaan door t/m 30 september 2008. Beide trainingen (voor de A- en B-groep) zijn op de dinsdagavond en starten om 18.30 uur. Er worden twee vaste routes gefietst (route Ooij en de Maas-Waalroute) en drie maal in het seizoen wordt er op het wielerbaantje getraind. In de trainingen zit een opbouw waarbij de intensiteit toeneemt: als gevolg hiervan zul je in de loop van het seizoen een vooruitgang bemerken m.b.t. techniek, snelheid en conditie. In de training komt bijvoorbeeld stuurbehendigheid aan bod, gebruik maken van de groep, versnellingen, fietsen op een circuit.
De A-groep rijdt op een avond ruim 50 km met een gemiddelde snelheid rond de 30 km/uur. De B-groep rijdt ruim 40 km met een gemiddelde snelheid van 25 km/uur.

Het is altijd mogelijk een keertje vrijblijvend mee te trainen om te zien of het wat voor haar is. Wie weet gaat ze dan zo vooruit dat jullie beter samen kunnen fietsen.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 25 feb 2008 14:42

[quote="havana"]De enige training die je samen kunt doen, is een hersteltraining.

[/quote]

Je kan wel meer trainingen samen doen hoor! ;) Misschien moet Seger zich daar maar wat meer op richten?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 25 feb 2008 15:04

Op zondagochtend train ik altijd met de vrouw van een vriend van me. Ik op kop zij in de luwte, beiden een prima training. Vooral met tegenwind heb je dan een prima mogelijkheid om niveauverschillen te niveleren, mits ze wel dicht in het wiel durft te kruipen. Verder moet je gewoon plannen dat je op dat moment met een bepaalde instelling traint en je daarbij neerlegt. Wil je op een intensievere manier samen met je vriendin trainen, koop dan 2x een tacx....., lekker samen zweten in de garage ;). Of anders een fietsvakantie doen, waarbij jij alle bagage draagt. Succes!

tomverheulen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 jun 2006 21:57

tomverheulen 25 feb 2008 21:15

Als je een crossfiets heb, kun je t ook eens proberen door wat lucht uit je banden te laten en zij op een normale racefiets met harde bandjes. Scheelt in weerstand.

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 25 feb 2008 21:50

Zelf fietst mijn vrouw alleen in de zomer maanden buiten en de rest van het jaar af en toe op de tacx. Daarom regelen we het zo dat in de zomer maanden een herstel training wordt gepland op de dagen dat zij wil fietsen.

Het is zover ik weet de enige manier hoe we toch samen naast elkaar kunnen fietsen en kletsen. Al kan zij beduidend lastiger praten :D

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 25 feb 2008 23:08

Mijn vrouwtje gaat bijna altijd met me mee. Ik heb alleen bijna dubbel zoveel verlof:D dus train ook nog aardig wat alleen.

Ik ervaar het samenfietsen als zeer aangenaam! In het begin was het niveau verschil aanzienlijk. Niet zozeer conditioneel(zij was al heel sportief), maar met name de rijvaardigheid(harde snelheden, bochten) en het wennen aan een racefiets(stuur) heeft wat tijd gekost, maar dat is door de jaren heen steeds beter geworden. Bergop kan ze goed mee (ook in de bergen). En dat is wel belangrijk vind ikzelf. Almaar moeten wachten gaat op een gegeven moment vervelen...

Een ander positief punt vind ik de gemeenschappelijke beleving van het fietsen in het algemeen. Als je veel (en hard) traint, moet je daar ook soms andere dingen voor laten. Dat begrijpen we heel goed van elkaar. Onze levenswijze is eigenlijk voor een groot deel afgestemd op fietsen. Wij hebben ook nooit discussies over vakanties; gewoon altijd fietsvakanties! Een hoop gasten uit de club waar we wel eens mee rijden zijn daar jaloers op!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie