Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat is nou eigenlijk goed?

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 16 feb 2011 19:47

[quote="Pierre92"]Hoho, wit is wel degelijk ongezond. Het bevat helemaal geen spoorelementen zoals mineralen, vitaminen en vezels. Begin er niet aan![/quote]

Ehhh...

http://www.brood.net/default.asp?pid=fa ... raagid=176

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 feb 2011 19:50

[quote="hans darmstrong"]Ik ga 't recept zeker een keer proberen. Weet iemand toevallig hoeveel zout/liter nodig is om de drank isotoon te maken?[/quote]

heel veel zout!! Dat wordt gewoon vies. Een infuus bestaat uit een isotone zoutoplossing, zogenaamd fysiologisch zout (0.9% zout). Zoveel zou dus ook in je bidon moeten om het isotoon te krijgen. Dat is dus 9 gram zout per liter. Ik heb het net uitgeprobeerd en dat is NIET lekker. Zoveel zout gooi ik ook nooit in een bidon en dat blijkt verstandig want meer dan 10 gram zout per dag schijnt nogal ongezond te zijn. En we krijgen op allerlei andere manieren al genoeg zout binnen. Ik hou het op een mespuntje zout per bidon. Dat is denk ik nog geen halve gram op 500 ml.
Live fast; die young. mijn blog

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 16 feb 2011 19:58

Rob, waar haal jij de Maltodextrine?

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 16 feb 2011 19:58

[quote="Edwin01"][quote="Pierre92"]Hoho, wit is wel degelijk ongezond. Het bevat helemaal geen spoorelementen zoals mineralen, vitaminen en vezels. Begin er niet aan![/quote]

Ehhh...

http://www.brood.net/default.asp?pid=fa ... raagid=176

[/quote]

Ehhh...

http://www.spijsvertering.info/spijsver ... ig-vezels/
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 16 feb 2011 20:13

[quote="Pierre92"][quote="Edwin01"][quote="Pierre92"]Hoho, wit is wel degelijk ongezond. Het bevat helemaal geen spoorelementen zoals mineralen, vitaminen en vezels. Begin er niet aan![/quote]

Ehhh...

http://www.brood.net/default.asp?pid=fa ... raagid=176

[/quote]

Ehhh...

http://www.spijsvertering.info/spijsver ... ig-vezels/[/quote]

Ja, zo lust ik er nog wel een paar... Eerst kom je met de mededeling dat witbrood hartstikke ongezond is, het bevat... (zie quote hierboven), je bewering wordt volkomen ontzenuwd en vervolgens komt er een linkje dat alleen maar over het vezelverhaal gaat...

Dat er veel minder vezels in witbrood zitten had ik in mijn eerdere post ook al gezegd... Maar bruin(volkoren)brood is niet het enige vezelrijke voedingsmiddel... Groenten, Brinta, ontbijtcereals, noem maar op....
Met een normale, gezonde voeding kun je best witbrood eten zoals ook al in mijn linkje gesteld wordt). Als je in een langdurige, energievretende inspanning zit, heeft je lichaam echt geen behoefte aan vezels, koolhydraten moeten erin en liefst zo snel mogelijk!
Kijk, ik vind een donkerbruine bam met belegen Beemster ook erg lekker en ik eet normaal altijd bruin, maar niet voor of op de fiets. Dan ga ik voor de lichtverteerbare, snelle energieleverancier. De vezels komen later weer aan de beurt...

En... "begin er niet aan".... het is geen coke...;)

eelcoz

eelcoz 16 feb 2011 20:16

Dus als ik het als leek goed begrijp, kun je beter witte boterhammen dan bruine boterhammen eten TIJDENS het fietsen?

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 16 feb 2011 20:17

Correct!

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 16 feb 2011 20:24

Ik houd het op volkoren. Beter nog train je zonder iets, maargoed boven de 3 uur wordt dat toch lastig. Natuurlijk bevat witbrood wel sporenelementen, mijn reactie was wat kort door de bocht,
maar op dagen dat je minder dan 50 km fietst kun je het beter gewoon bij laag-glycemisch voedsel houden.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 feb 2011 20:32

[quote="Wheely"]Rob, waar haal jij de Maltodextrine?[/quote]

www.solera.nl of www.creanite.nl
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 16 feb 2011 20:33

[quote="Pierre92"]Ik houd het op volkoren. Beter nog train je zonder iets, maargoed boven de 3 uur wordt dat toch lastig. Natuurlijk bevat witbrood wel sporenelementen, mijn reactie was wat kort door de bocht,
maar op dagen dat je minder dan 50 km fietst kun je het beter gewoon bij laag-glycemisch voedsel houden.[/quote]

Wat jij wilt natuurlijk ;) En bij minder dan 50km eet ikzelf gewoon niets. 3 uur trainen zonder vind ik wat heftig. Ik ben geen fan van het uitwonen van je glycogeenvoorraad, al kan dat af en toe wel als je een stapeleffect wilt bereiken. Maar niet te vaak, anders heeft het geen effect meer.

bram21
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 dec 2010 21:15
Locatie: willemsoord

bram21 16 feb 2011 20:33

Dat spul bij de aldi is er soms in de aanbieding(dus je vind het niet altijd in de schappen) ik sla dan ook vaak meerdere potten tegelijk in. dus gewoon het foldertje in de gaten houden en het kan niet missen(zal ook dit voorjaar wel weer in de schappen liggen gezien het nieuwe seizoen) kost trouwens iets van 3 euro per pot.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 16 feb 2011 23:26

[quote="Pierre92"]Ik houd het op volkoren. Beter nog train je zonder iets, maargoed boven de 3 uur wordt dat toch lastig. Natuurlijk bevat witbrood wel sporenelementen, mijn reactie was wat kort door de bocht,
maar op dagen dat je minder dan 50 km fietst kun je het beter gewoon bij laag-glycemisch voedsel houden.[/quote]

met veel water, een paar repen en wat druivesuiker hou ik het wel een 5 uur vol.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie