Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Multivitamine wel of niet?

IBAN
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 21 mar 2008 10:08

[quote="Rizlaaf"]Flauwekul al die pillen , gewoon gevarieerd en gezond (biologisch) eten dan krijg je alles binnen wat je nodig hebt.[/quote]


zo is het maar net, gewoon je fruit en groente eten dan hoef je niets te slikken!

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 21 mar 2008 10:09

Helemaal op de hoogte ben ik niet, maar ik meen ooit in colleges biochemie gehoord/ gelezen te hebben dat bij hoge doseringen urine oplosbare vitamines (zoals vitC) er een verhoogde kans bestaat op de ontwikkeling van nierstenen. En die kans zal vast wel hoger zijn bij hogere doseringen en langer gebruik.

Om dus te zeggen dat je ze wel uitplast en het daarom ongevaarlijk is, is misschien wat kort door de bocht.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 21 mar 2008 12:36

Het blijft een erg moeilijk onderwerp. Zo kijk ik ook wel eens op een forum voor schildklierpatienten. Daar zitten heel erg veel mensen bij die werkelijk elk onderzoek kennen en hebben gelezen. En zelfs daar is echt geen overeenstemming over zin en onzin van vitaminen en mineralen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 mar 2008 12:37

Ik denk dat "overdaad schaadt" een goed uitgangspunt is voor alles.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 mar 2008 14:39

Voor wat betreft de Vitamine C, en wie er zin in heeft:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 21 mar 2008 21:40

Nou, thanx jongens! Denk dat ik het volgende eens ga doen. Nu 's ochtens stoppen (per direct) en de rest van de pot maar nemen de ochtend na een koers. Ik neem voldoende fruit, minimaal 3 stuks per dag en mijn vrouw kan toch zo lekker koken! ;) Dus dat zit ook wel snor.
Heeft een kuur koninginnenbrij dan wel nut? Dat zijn 20 ampullen met vloeibaar gemaakte koninginnenbrij (het beste van de honing). Zou extra energie geven bij seizoens wisselingen en bij zware inspanningen. Mag je ongeveer 4x per jaar doen zo'n kuur. Ben nu halverwege de kuur en tja, op den duur ga je op dingen letten waar je anders nooit op let...

Grtz Tom.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mar 2008 13:37

@ 53x11; topic tijdje niet gevolgd, excuses. Ik zal de citation even opzoeken. Ik moet hiervoor even een mailtje sturen.

vivopdefiets
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 sep 2007 17:35

vivopdefiets 28 mar 2008 17:01

Als je veel traint, kan je er toch niet altijd 'tegen op eten'? Qua vitaminen en mineralen dan. Dan kan zo'n pilletje toch fijn helpen. Vind het wel erg makkelijk eerlijk gezegd! Of is me dit wijsgemaakt door door de multivitaminenfabricanten...?
Groetjes!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 mar 2008 18:44

[quote="Viv op de fiets"]Als je veel traint, kan je er toch niet altijd 'tegen op eten'? Qua vitaminen en mineralen dan. Dan kan zo'n pilletje toch fijn helpen. Vind het wel erg makkelijk eerlijk gezegd! Of is me dit wijsgemaakt door door de multivitaminenfabricanten...?
Groetjes![/quote]

dit wordt je idd wijsgemaakt door de fabricanten van vitamine pillen. Als je veel traint en dus veel verbrand, zul je bijgevolg ook weer veel eten. En als je veel gezond en gevarieerd eet, krijg je dus ook weer veel vitaminen binnen. Waardoor je weer veel kunt kunt trainen. Daarnaast worden er aan gewone levensmiddelen al extra vitaminen toegevoegd, dus je krijgt al meer dan genoeg binnen. En de meeste van ons eten al heer erg gezond. dus op dit vlak valt er helaas geen winst te behalen. Als je harder wil fietsen, moet je meer trainen en niet meer pillen slikken.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie