Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

buikspieren trainen

ajtb
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:29

ajtb 25 mar 2008 22:51

hallo
Kun je tijdens het fietsen ook je buikspieren trainen
zijn daar speciale trucjes voor of is het helemaal niet mogelijk dat op de fiets
te doen
Of moet ik thuis die stomme zitups doen om de buiksieren te trainen.

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 25 mar 2008 23:46

Bij het spinnen voel je het goed in je buik als je staand "klimt" en je rug stil houdt.
Buiten dit voel je het ook goed in je armen, je kan dit ook op de gewone fiets proberen.

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 26 mar 2008 00:28

Tuurlijk kun je je buikspieren trainen. Maar op een heel andere manier dan bij de fitness. Maar het kan wel.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

rizlaaf
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 feb 2008 21:27

rizlaaf 26 mar 2008 11:41

Je kunt tijdens het fietsen je buikspieren steeds (flink) aanspannen. Al zal dit niet heel comfortable rijden.

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 27 mar 2008 12:02

[quote="Knots"][quote="O Sensei"]Tuurlijk kun je je buikspieren trainen. Maar op een heel andere manier dan bij de fitness. Maar het kan wel.[/quote]

Sensei,
Vertel dan ook erbij hoe je dat doet. Daar heeft de TS meer aan als wat je nu zegt.
[/quote]

Je hebt gelijk.
Wat belangrijk in ieder lichaam is is dat er een balans in krachtontwikkeling/-gebruik is.
Fietsers trainen vaak de bovenbenen waardoor er makkelijk rugproblemen ontstaan. Je psoasgroep zit namelijk onderaan de voorkant van de wervelkolom(je LWK) en trekt bij onjuiste aanspanning dus de rug holler dan hij al is. O.a. hierdor hebben veel fietsers last van de rug na een tijdje. Ook mensen die wel de buikspieren denken te trainen middels de zgn. Roman Chair, of trainen met rechte benen, of de benen netjes onder stoel of bank steken, trekken het bovenlichaam omhoog met bovenbeenspieren (zijn toch al getaind) en de psoas. Hierdoor worden de buikspieren dus niet getraint. Waar je ten allen tijde dus op moet letten is bij liggende oefeningen de oefeningen met gebogen benen én de onderrug tegen de grond te doen(bekkenkantelingen).

Terugkomend op de vraag van de TS:
Ook op de fiets kun je ze dus trainen. Het effect zal nie zo zijn als wanneer je gericht op de bs traint, maar het volgende is i.p. goed te doen. Je rijdt en zit in rustige houding. Het simpelste is gewoonweg de buikspieren rustig wat aan te spannen en de onder-/voorkant van het bekken iets naar voren te kantelen. Je moet alleen goed inde gaten houden wat je lichaam doet. Je ben immers aan het fietsen en verandering van lichaamshouding kan verandering van koers geven.
Het zal even wennen zijn maar het kán en heeft resultaat.

Kijk verder eens naar het verschil in lichaamsbouw tussen de renners van zeg 20 jaar terug en de hudigen. Zie wat een gigant de winnaar van MSR is. Hij heeft een totaal lichaam. Zo ook de huidige voetballers, die hebben ook een completer lichaam dan de sporters van vroeger.
Heden ten dage dien je gewoonweg je gehele lichaam te tarinen voor een goede sportprestatie.

Ik hoop dat ik hier een kleine bijdrage heb kunnen leveren en dat e.e.a. duidelijk en bruikbaar omschreven is. Zo niet, vragen staat altijd vrij.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

vivopdefiets
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 sep 2007 17:35

vivopdefiets 28 mar 2008 16:48

Sluit me er helemaal bij aan dat getrainde buikspieren hulp kunnen bieden voor andere delen van je lichaam. Na het trainen van m'n buikspieren (via Bodypump) aanzienlijk minder last van m'n rug en ook nek. Doordat je de spanning en ook zeker de krachten beter weet te verdelen, kan je bepaalde spieren juist ontzien, in je nek e.d.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 28 mar 2008 19:38

Buikspieren vormen een natuurlijk corset en ontlasten zo de rug. Vooral bij belasting is dit belangrijk omdat ze stabiliserend werken en zo meer krachtoverbrenging toelaten. Het is inderdaad enorm belangrijk dat ze sterk ontwikkeld zijn door middel van de juiste oefeningen. Bij een verkeerde uitgangshouding train je, zoals reeds aangegeven, de verkeerde spieren en krijg je net het tegenovergestelde effect.

Ikzelf heb ook eindelijk de oorzaak gevonden van mijn zitprobleem. Ik zit scheef op mijn zadel en 'hang' eigenlijk over naar rechts. Hierdoor lijkt mijn linkerbeen korter, krijg ik een scoliosehouding, kniepijn, rugpijn, krachtverlies enzoverder.
De sportarts raadde me eerst een zooltje aan maar dit is zever. Het enige wat zal helpen is gerichtte buikspieroefeningen ( en rekking van iliopsoas) om het bekken weer recht te trekken naar het midden. Ik heb een minimaal beenlengteverschil en geen abnormale voeten, dus de oorzaak is musculair. Ik weet weer wat doen...
De oorzaak is jarenlang dezelfde houding tijdens het werk. Dus ook die werkpositie moet aangepast worden. Allemaal heel simpel en logisch, maar zolang je niet duidelijk last hebt doe je er niets aan.
Dit enkel om aan te tonen dat buikspieren van enorm belang zijn voor de houding en krachtoverbrenging op de fiets.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

koning
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 okt 2007 15:50

koning 29 mar 2008 21:09

Misschien dat yoga ook een optie is om het lichaam weer wat soepeler te krijgen. Fietsers zijn over het algemeen niet de soepelste mensen.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 29 mar 2008 21:15

[quote="koning"]Misschien dat yoga ook een optie is om het lichaam weer wat soepeler te krijgen. Fietsers zijn over het algemeen niet de soepelste mensen. [/quote]


Dit kan zeker nuttig zijn.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 30 mar 2008 13:34

Ik train mijn buikspieren, maar ik doe ook rekoefeningen voor diverse gebieden. Ik merk dan toch dat ik lekkerder op de fiets zit. Vooral met in de beugel rijden etc.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie