Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

sneller klimmen

blippens
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2006 12:30

blippens 21 jun 2008 23:25

Ik vroeg mij af wat de meest efficiente manier is om snelheid bergop te kweken: op souplesse (klein verzet) vele kilometers klimmen, of kracht bijkweken door een (te) zwaar te draaien. Ik woon in Zwitserland, dus geen gebrek aan mooie hellingen.

stavros
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:48

stavros 21 jun 2008 23:41

als je het mij vraagt ten eerste af blijven wisselen: kracht en souplesse, je trainingen daarop afstemmen, en ja... trainen trainen trainen....
Nu ben ik wel iemand die altijd pro-kracht is trouwens, dus misschien niet helemaal correct
Greetz

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 jun 2008 00:05

[quote="blippens"]Ik vroeg mij af wat de meest efficiente manier is om snelheid bergop te kweken: op souplesse (klein verzet) vele kilometers klimmen, of kracht bijkweken door een (te) zwaar te draaien. [/quote]

Vermogen = kracht * snelheid

Dus train beide ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 22 jun 2008 02:33

Afvallen! Maar dan niet zoals Frank Schleck.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 22 jun 2008 02:49

Ik heb in het begin van het jaar veel duurtrainingen gedaan, maar er harder van klimmen deed ik niet. Ik boekte wel echt goede vooruitgang toen ik veel interval en D2 D3 trainingen ging doen.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 jun 2008 12:45

Tja, de meest effectieve vorm van training is de intensieve D3 training (blokken van 5 a 20 minuten). Echter, die intensiteit is veel te zwaar om meerdere keren per week te doen. Om ze aan te kunnen, zul je ook D1 en D2 trainingen moeten inlassen. Ik zie in de bladen heel veel soorten training langskomen, allemaal met een net even ander doel. Blokken op en over je omslagpunt zijn echter nooit met een laag beentempo, meestal vanaf 90 omwentelingen per minuut. Daarnaast heb je de klimtraining op D2 intensiteit, waar wel een laag beentempo mogelijk is (40 a 60 omw/min bijvoorbeeld, een zeer vervelende vorm van training naar mijn mening). Basisvorm lijkt te zijn een training hoog in de D2 zone met een normale cadans (80 a 85), lange blokken. In jou geval kun je meerdere dagen achtereen zo fietsen (als een soort trainingsstage), om je herstelvermogen nog eens te trainen.

koning
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 okt 2007 15:50

koning 22 jun 2008 13:35

In een ander tijdschrift las ik de tip om een korte heuvel een paar keer achter elkaar op te rijden en dan elke klim een tandje zwaarder te rijden. IS voor de korte heuveltjes in Nederland een mooie vorm van intervaltraining.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 jun 2008 17:59

Tja, als je de beschikking hebt over echte bergen, dan hoef je het niet te doen met onze viaductheuveltjes. Ik doe op de hometrainer ook wel eens een intervaltraining met korte stukjes (tot 2 minuten) met hartslag van 90 a 95 % van de maximum hartslag. Maar ja, ik vindt gewoon verhuizen al vervelend. Laat staan dat ik naar de Alpen emigreer...

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 23 jun 2008 01:29

[quote="blippens"]Ik vroeg mij af wat de meest efficiente manier is om snelheid bergop te kweken: op souplesse (klein verzet) vele kilometers klimmen, of kracht bijkweken door een (te) zwaar te draaien. Ik woon in Zwitserland, dus geen gebrek aan mooie hellingen. [/quote]

Eerst krachttraining, dan de kracht omzetten in snelheid met een hoger beentempo. Vervolgens weer kracht, etc.
Krachttraining is goed te doen op de rollen, eventueel aangevuld met gewichten in de sportschool.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 23 jun 2008 11:44

Je kunt best 'n col in D3 rijden maar al het er meer worden en meerdere dagen achter elkaar: vergeet het maar! D2 met soms 'n uitspatting naar D3. In D3 produceer je teveel melkzuur om dagelijks urenlang bergop te rijden. Ik woon in de franse Alpen en heb toch enorme baat gehad bij D1 trainingen. De cols probeer ik intensiever te rijden. Maar als je te lang in D2 gaat rijden, bv > 1 uur, kost recupreratie veel tijd en ben je niet goed uitgerust voor de volgende training. Bij de juiste training/rust verhouding kan dat natuurlijk wel maar pas op: als je tussen de grote jongens woont sluipt overtraining/overbelasting en snel in. Een tandje lichter zorgt voor hogere hartslag maar minder belasting. Dus ook hier: lang en meerdere cols: beter een hogere kadans dan zwaar malen. Toch af en toe kracht oefenen want soms zijn er stijle stukken waar je dat nodig hebt. Wonen tussen de bergen is iets totaal anders dan 1*per jaar op vakantie te gaan om je eens lekker helemaal af te matten in de bergen! Niet te veel / niet te gek en het zal beter gaan...
Mijn trainingen op bikeplanner.com

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 23 jun 2008 20:07


Als het goed is produceer je in D3 geen melkzuur want het zit nog onder je omslagpunt. Alles met mate, maar bloktrainingen op het vlakke prepareren je goed. En wat langere klimcyclo's vooraf is ook nuttig dan kan je rug ook wennen aan de klimkrachten.
Alstublaft.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 23 jun 2008 20:09

[quote="b l a f f y"]Als het goed is produceer je in D3 geen melkzuur want het zit nog onder je omslagpunt.[/quote]

Euh... Als het goed is (lees dat is de definitie het geval) produceert je lichaam in D3 minder melkzuur dan dat het kan afvoeren/afbreken.

Plaats reactie