Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Knie en hamstring

arjo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 18:11

arjo 27 jun 2008 17:00

Het probleem is dat ik na een km of 20 last/irritatie krijg aan de buitenzijde van m'n linkerknie. Dit is al zo sinds ik begonnen ben met fietsen (een jaar). Volgens de fysio kan het te maken hebben met een klein beenlengteverschil. M'n hamstrings zouden het verschil proberen te compenseren, en daardoor krijg ik last van de aanhechting van die hamstrings bij m'n knie. Het verpest m'n fietsplezier, en ik sta eigenlijk op het punt de SPD-pedalen er af te halen en het eens met 'gewone' pedalen te proberen. Iemand wellicht dezelfde klachten? Of een oplossing?
Gitane

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 jun 2008 17:07

Stand van de schoenplaatjes al eens veranderd?
What makes the boat go faster?

arjo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 18:11

arjo 27 jun 2008 17:10

Ja, al op veel manieren geprobeerd. Sleuteltje mee tijdens het fietsen en dan proberen of het in een andere stand beter ging. Niet het idee dat het hielp. Het voelt tijdens het fietsen of mijn linkervoetvoet tijdens het omhooghalen naar buiten wil (dus op de zijkant). Rechts heb ik nergens last van.
Gitane

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 27 jun 2008 17:58

Kijk hier eens naar:

Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jun 2008 18:03

Schoenplaatje iets naar binnen zetten, zodat je voet meer naar buiten komt te staan.

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 27 jun 2008 18:12

Hey arjo,
Ik heb dit probleem de laatste 4 maanden ook gehad ben er nu vanaf gelukkig. Ik heb mij laten opmeten bij lacas bos. Ik reed met look keo grijs plaatjes en die hadden minder speling.heb nu de rode en die zitten stuk beter door de extra speling dan beide zijdes.
Ik heb ook een klein beenlengte verschil en dat was al op te lossen door bij het korte been het schoenplaatjes iets naar je toe te halen.
Verder raad ik je aan om 3 maal per dag een half minuut je hamstrings te rekken.


Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 jun 2008 19:15

Hallo Arjo,

Ook ik ben bij Lucas Bos geweest met dit probleem. Hij constateerde dat mijn Hamstrings te kort waren en ik denk dat dit ook bij jou ook het geval is. Het is te verhelpen d.m.v rekken van de Hamstrings. Dit doe je als volgt:
Leg je been op een stoel. Druk met je handen op je knie ongeveer 10 seconden zodat er flinke druk op je Hamstring komt te staan. Na 10 seconden stop je met drukken en laat je je been 30 seconden op de stoel liggen voor verdere rekking. Wissel dan van been.
Na een week kan het probleem al opgelost zijn. Begin wel met korte ritten rond de 60 km en dan langzaam opbouwen. Ik blijf erbij dat dit voor jou de beste oefening is om van je probleem af te komen.
Het afstellen van plaatjes is ook van belang maar het strekken zal het probleem verhelpen.
Succes
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

arjo
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mar 2007 18:11

arjo 27 jun 2008 20:54

Super bedankt voor de snelle reacties op mijn probleem. Dat rekken was ook wat de fysio me aanraadde. Komende week ga ik er nog een keer heen en dan zal ik deze reacties ook eens voorleggen. Ik hang de vlag uit als ik van het probleem af ben:)
Gitane

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 jun 2008 01:12

[quote="Arjo"]Super bedankt voor de snelle reacties op mijn probleem. Dat rekken was ook wat de fysio me aanraadde. Komende week ga ik er nog een keer heen en dan zal ik deze reacties ook eens voorleggen. Ik hang de vlag uit als ik van het probleem af ben:)[/quote]

Heel goed, houd ons op de hoogte.
Enne 3 x per dag rekken is voldoende
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 28 jun 2008 14:19

Ik zat in het lijstje te kijken maar kan mijn klacht niet vinden.

Ik heb tijdens het fietsen last van pijn aan de bovenkant van mijn knie. Dus waar
je bijbeen spier bij je knie komt? Wat is er dan mis met mijn afstelling???
Gr Roos

craze
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 01 jun 2007 20:18

craze 28 jun 2008 17:21

hier ook het bekende probleem v.d. knie en hamstrings.
zal de truc met de stoel (neem aan dat je je been op de leunung moet leggen anders moet je zo door de knieen!) proberen en zal de bevindingen posten.
morgen een tochtje van 130km rijden dus mooie testcase om te zien om al dat gerek helpt...
fietsen een verslaving? laat mij dan maar een verslaafde zijn!

wouter1992
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 apr 2007 17:41

wouter1992 28 jun 2008 19:22

deze oefening kan je ook op een andere manier uitvoeren heeft lucas bos mij uitgelegd.
Dan ga je zelf op een krukje of een lage stoel zitten en druk je met een lichte buiging in je knie je hak zo hard mogelijk tegen de grond. Je hoeft alleen je hak maar op de grond te houden. Dit doe je 10 seconden, dan ga je met je bovenlichaam naar voren waarbij je je rug recht houdt zodat je hele bovenlichaam mee komt. Je voelt dan vanzelf of er druk op je hamstrings komt. Alleen die druk is genoeg je moet het niet gaan overbelasten. Deze houding moet je 30 seconden vasthouden waarna je hem nog 1 of 2 keer herhaald.

Zelf heb ik na ongeveer twee weken het eerste effect gemerkt.

mvg,

Wouter
time vx special pro / trek 9.8 oclv.

Plaats reactie