Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in knie

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 01 jul 2008 18:26

als je rust neemt gaat het weg om vervolgens net zo snel weer terug te komen als je weer begint. Is de afstelling ergens onjuist en je komt er niet achter is je probleem ook niet voorbij. Daarom: arts is ok maar zoek je een ongeluk naar oorzaken! In een normale situatie krijg je door fietsen geen overbelastingsblessures of je moet erg overdreven bezig zijn. Is haast altijd afstelling.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

gompy
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:18

gompy 01 jul 2008 23:18

[quote="HenkV"]als je rust neemt gaat het weg om vervolgens net zo snel weer terug te komen als je weer begint. Is de afstelling ergens onjuist en je komt er niet achter is je probleem ook niet voorbij. Daarom: arts is ok maar zoek je een ongeluk naar oorzaken! In een normale situatie krijg je door fietsen geen overbelastingsblessures of je moet erg overdreven bezig zijn. Is haast altijd afstelling.[/quote]

Je heb helemaal gelijk Henk. Daarom is het belangrijk om je afstelling goed te krijgen en ook meteen een fysio ofzo te raadplegen om je kracht etc weer terug te krijgen. Ik heb mijn blessure overigens niet opgelopen met fietsen. Heuveltje af met grasmaaier. En daarna doorgaan met skeeleren en schaatssprongen en je ben zover helaas.

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 02 jul 2008 00:25

HenkV, ben het deels met je eens dat het bijna altijd afstelling is. Een deel kan ook gewoon een anatomische oorzaak hebben. Een fiets is een huwelijk van twee machines. Ik fiets al een aantal jaar met dezelfde afstelling. Waarom mijn kraakbeen nu heftig reageert?
Stress, vermoeidheid etc...???Ik vraag me af hoeveel echte beginners knieklachten heeft?
Dan is het nl. waarschijnlijker dat het afstelling is.

Bovendien hebben veel profs wel een verleden met knieklachten.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 13 jul 2008 22:28

Ik heb ook last aan de buitenzijde van de linkerknie. Het pijnlijke punt zit net onder de knie aan de buitenkant. Vooral met aanzetten en bergop is het gevoelig.
Mijn huisarts komt waarschijnlijk met de tip "6 weken rusten" maar dit vind ik geen oplossing.

Iemand een tip welke aanpassingen ik moet gaan proberen?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 13 jul 2008 22:50

[quote="vincent75"]...
Iemand een tip welke aanpassingen ik moet gaan proberen?
...[/quote]
Bovenstaande al geprobeerd dan?

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 21 jul 2008 19:07

Tractus iliotibialis frictiesyndroom????

iliotibialis? ik mag een boon zijn maar wijs mij dat maar us aan
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 jul 2008 19:22

google eens. Je knieschijf zit dan niet goed op zijn plaats.

Bij knieproblemen:
1. zoek een fysio die verstand heeft van fietsen!
2. ga op zoek naar een oorzaak. De meest zijn overbelasting in COMBINATIE met verkeerde positie.
3. Is het overbelasting, dan moet je vooral je trapfrequentie aanpassen, en meer opwarmen voor je echt hard wil gaan fietsen
4. verkeerde positie kan zowel aan de positie van de plaatjes, de hoek van je knieen, de stand van je voeten, het doorzakken van je voetzoelen, de hoek van je bekken door zadelafstand/hoogte, de hoek van je knieen door de lengte van cranks en zadelhoogte, het lekker zitten van je zadel, de eventuele ongelijke lengte van je benen,... te wijten zijn.

Mijn probleem was overbelasting in combinatie met verkeerde positie. Ik kwam na een sprongetje (niet op mijn fiets) slecht neer, knie een beetje verdraaid en knieschijf niet meer in positie. De oorzaak was overbelaste pezen (ik kwam net terug van fietsvakantie met een te zwaar verzet), en het gevolg was niet kunnen fietsen, zelfs niet op een klein verzet, omdat mijn knieschijf niet goed spoorde en alles na enkele kms heel veel pijn deed.

De oplossing was een revalidatie bij de fysio met knieversterkende oefeningen, zodat alle pezen en spieren weer in balans kwamen. Tegelijkertijd inlegzooltje aanbevolen voor 1 voet, wegens verzakking van de binnenkant. Ook nog speedplays gekocht, omdat ikzelf dacht dat ik meer bewegingsvrijheid voor mijn knie moest hebben. Ook het zadel zo hoog mogelijk, en naar voren (om de hoek van het bekken te verkleinen en de belasting op de knie te verminderen, ook bij zwaarder trappen).
Na een tijd pijnvrij (of toch redelijk) gereden te hebben op een klein verzet, ben ik langzaamaan meer en zwaarder beginnen trappen, maar NOOIT in het eerste half uur van mijn training. 1 keer opgewarmd kan ik alles met die knie, maar ik kan hem (nu nog) evengoed onmiddellijk uit verband rijden in de eerste km van mijn training.
Veel beterschap.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

gerbenke
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 apr 2007 21:15

gerbenke 27 jul 2008 21:38

Je leest het al TS, veel mensen met knieproblemen!

Ik heb er deze winter 3 maanden mee aan de kant gestaan, zonder verklaarbare reden ineens pijn aan de binnenzijde van de knie. Hééééél veel krachttraining gedaan om mijn knie stabiel te krijgen, wat nu het geval is.


kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 28 jul 2008 12:21

Ik heb al knie problemen vanaf vorig jaar november, mijn favoriet onderdeel op de sportschool is de crosstrainer kon er uren opstaan, totdat ik op een dag een gigantische steek kreeg in mijn rechter knie, na vele uren fysio is de pijn nu nog steeds niet weg eigenlijk, wel is het stukken beter geworden, uit het zadel aanzetten moet altijd nog heel gecontroleerd worden gedaan, zolang alles maar met de kont op de zadel word gedaan is er niks aan de hand.
Nu was het een dikke week geleden een stuk kouder en toen had ik ook veel meer last, nu het weer warm is is de pijn weer stukken minder, ben toch van plan om na luik bastenaken luik (9 augustus) voor nader onderzoek na het ziekenhuis tegaan dit duurd allemaal veel telang.

gr,

Koos

janbianchi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 apr 2006 15:23

janbianchi 16 sep 2008 22:37

Ik heb ook last van mijn rechter knie, en mijn rechter achillespees even als mijn heupen, en mijn onderrug. De pijn in de knie, heup en rug is na een poosje verdwenen. De achillespees blijft erg gevoelig (pijnlijk) bij het lopen. Nu heb ik wel mijn traptechniek wat veranderd om zo beter souplesse te kunnen rijden. Vandaag 145 km gereden en strompelend van mijn fiets niet echt normaal lijkt me zo.

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 16 sep 2008 23:40


Dat is dus niet normaal, zit je wel goed op je fiets?
Alstublaft.

janbianchi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 apr 2006 15:23

janbianchi 17 sep 2008 01:10

Daar heb ik dus mijn twijfels ook over, mijn beenspieren zijn niet echt super moe. Heb het gevoel dat ik dat nog wel vol kan houden. Misschien mijn frame te klein ben 1,92 met een binnen been lengte van 94 cm dus eigenlijk een 63 cm frame nodig, nu een 61 cm van Bianchi. Maar zou dat echt zoveel pijn opleveren. Tot de 100 km heb ik eigenlijk geen problemen en zit ik best lekker op de fiets, maar daarna is het niet te houden.

Plaats reactie