Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Welke training laten vervallen?

j2.0
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 dec 2009 16:40

j2.0 27 feb 2011 09:34

Heren en dames experts,

Ik ben zelf nog een beginner betreft trainingsschemas. Dit is pas het eerste jaar dat ik hiermee train. Daarom heb ik even jullie hulp nodig.

In deze maanden train ik momenteel 5 x. Op maandag een lage hartslag < 132.
Woensdag en donderdag interval op de tacx en in het weekend 1 duurtraining d1 en 1 fun training op de mtb (geen tijdlimit alleen onder omslagpunt blijven).

Nu kan ik deze zondag helaas niet de mtb op. Erg jammer, maar dat kan ooit een keer. Ook niet heel erg, ik kan wel wat krachttraining doen! Alleen wat is nu beter om te doen op maandag. Normaal doe ik daar dus een lage hartslag training. Is het dan beter om die aan te houden, of kan ik beter mijn zondag naar maandag verzetten en de maandag laten vervallen?

Pausing on top of a hill after an endorphin-inducing climb and imagining everyone else slouched in front of the TV below is always a great feeling!
---
http://www.mountain-bikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 feb 2011 09:39

Volg je gevoel. Tussen maandag en woensdag zit een rustdag dus als het kan je zondag training naar maandag verschuiven. Maar belangrijk wat zegt je lichaam.
What makes the boat go faster?

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 27 feb 2011 09:55

Regelmaat in een trainingsschema is goed, maar vergeet echter niet om je lichaam constant te blijven prikkelen. Afwisseling is het toverwoord. Een keer een training overslaan of eens iets geheel anders doen dat op het programma stond is prima.

goodriddance
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42

goodriddance 27 feb 2011 22:37

Gewoon iets leuks doen, doe eens een intervaltraining waarbij je elk kwartier even helemaal los gaat tot boven omslag, dan herstellen en nog een keer.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 01 mar 2011 18:22

Intervallen van een paar minuten met daarna meer dan 10 minuten rust lijkt mij geen goed idee. 10 minuten rust is sowieso erg lang en aan interval is al geen gebrek in dit schema.

Als je zondag krachttraining gaat doen is het zaak om op maandag je spieren niet al te zwaar te belasten. Een D1 training zou daar wel geschikt voor zijn bijvoorbeeld. Interval doe je al 2x in de week, wat buiten het wedstrijdseizoen meer dan genoeg is. Zou ik dus niet inplannen op die maandag.

Maar het is inmiddels maandag geweest ;). Wat heb je ermee gedaan?
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie