Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingschema

borrie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2008 12:58

borrie 23 okt 2008 21:24

Hallo,

ik zoek een 'goed' trainingschema waarmee ik mezelf 't meest ideaal kan voorbereiden op het komende seizoen. Doelstelling is dan wedstrijden te gaan rijden.

Dit is mijn 2e seizoen, fiets minimaal 8 uur in de week, maar mag wel wat meer. Soms weken van max 14 uur.
Nu ziet mijn week er meestal zo uit:
- 1 à 2x spinning (2x 50 min)
- 2x duurtraining (2x 180 min) afwisselende intensief /duur/ terrein

Mijn trainingen bouwen niet echt ergens naartoe op en varieren elke week vanwege het weer/school.. probeer gewoon elke week min. 8 uur de fietsen.. daarom zoek ik wat meer houvast in een schema dat ook opbouwend werkt.

ik kwam al wel wat op internet tegen:

http://www.sport.be/starttosport/nl/fie ... ngsschema/

en dan deze klikken:
- 10-wekenplan Ronde van Vlaanderen 240 km

Is dit een goed schema?
Hebben jullie voorstellen?

Heb btw geen tacx meer, vond t heel saai, en mag ook niet in mijn carbon fiets.. dus het is ook nog ff de vraag hoe ik de winter kom.

sjakie007
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 mar 2007 19:06

sjakie007 23 okt 2008 21:29

Wie heeft jou dat van die tacx wijsgemaakt, dat het niet mag? Volgens mij kan dat namelijk gewoon. Kun je misschien iets vertellen over jouw leeftijd? Ben je ook al lid van een vereniging?

borrie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2008 12:58

borrie 23 okt 2008 21:41

Oh ja sorry, nog wat over mezelf.
Lid van RETO, 21 jaar oud.

- 2006: Aanschaf wielren fiets in Oktober. Had alleen mijn basis conditie.. niet echt goed dus ;) begon op gem 25 km/h

- 2007: actief seizoen gefietst, lid geworden van een WV in Arnhem. Toertocht afdeling, tochten gefietst: Amstel Gold 150km, Tillf - Bastogne - Tillf 139km & plaatselijke tocht 150km.. einde seizoen: 4700km meestal gem 28km/h

- 2008: conditie aan het verbeteren, nog steeds toertochtjes: weer AMG & TBT, van de vakantie ADH (60:00 gereden) Net nieuwe fiets gekocht (Sensa Calabria) en nu nog aan het fietsen zolang het nog kan.. tot nu toe: 4600km meestal gem 30-33 km/h. Conditie is aanzienelijk beter. Rusthartslag: 60, max 200, maar heb m wel eens hoger gezien (208 geloof ik :P)

In de handleiding van mijn fiets staat dat hij absoluut niet geschikt is voor Tacx omdat carbon frames niet gemaakt zijn om de krachten op 1 punt te verwerken. Ook fietsendragers mogen niet..

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 23 okt 2008 22:18

[quote="borrie"]In de handleiding van mijn fiets staat dat hij absoluut niet geschikt is voor Tacx omdat carbon frames niet gemaakt zijn om de krachten op 1 punt te verwerken. Ook fietsendragers mogen niet..[/quote]

Complete onzin. Gewoon je fiets op de Tacx zetten. Kan echt niets mee gebeuren. Er zijn verschillende test gedaan om dit te bewijzen.
What makes the boat go faster?

koning
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 okt 2007 15:50

koning 23 okt 2008 22:58

Trainen voor wedstrijden is echt iets heel anders dan voor toertochten.
Welke categorie wil je trouwens gaan rijden? Wedstrijden zijn namelijk veelal veel korter maar wel intensiever. Bij wedstrijden is naast een goed duurvermogen ook explosiviteit van belang.
Daarom denk ik dat je, je toch meer zult moeten richten op intervaltrainingen en misschien ook wel krachttrainingen om daaraan te werken. Als je lid wordt van een club kan een echte trainer je helpen met een schema.

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 23 okt 2008 23:03

@borrie,

RETO arnhem, als dat zo is zijn er in het voorjaar trainingswedstrijden op Papendal.
Die worden door RETO georganiseerd, daar kan je aan mee doen om te kijken of het iets voor je is, en het is een heel goede training voor het rijden van wedstrijden.
Er rijden mensen van verschillend niveau en verschillende leeftijden door elkaar heen.

En tot die tijd inderdaad de winter voor je duurtrainingen ook op je tacx, kan zeker met carbon.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

renner1972
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2008 15:21

renner1972 24 okt 2008 16:11

He Borrie,

Zou gewoon je twee keer spinnen flink intensief doen. Eén duurtraining rustig en één wat wisselend tempo.
Voor de winter is dat goed genoeg, vooral nog niet te veel vermoeidheid opbouwen.
De basis voor wedstrijden rijden zit hem in een aantal aspecten van training.
Duurtraining, lange trainingen 3-5 h op lage intensiteit.
Krachttraining, Tacx of spinning geschikt voor.
Sprinttraining, kort en zeer explosief.
Intervaltraining, inspanningen net onder het omslagpunt variërend van 3-10 minuten of meer afhankelijk van je trainingsdoel.

Kracht en sprinttrainingen zijn bedoeld om je vermogen op te krikken, dit doe je in de periode voorafgaand aan het echte wielerseizoen, periode januari tot maart. Daarna niet te veel meer, daar wedstrijden zeer intentsief zijn. Verhouding arbeid/rust goed in de gaten houden.

Succes

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 24 okt 2008 16:31

De winter kom ik door op verschillende manieren...Spinning doe ik soms 2x in de week of soms wat meer, daarnaast doe ik ook nog krachttraining in de sportschool. Ik ga minimaal 1 of 2 keer naar de ardennen om mijn duur conditie op peil te houden. Vooral niet je duurtraining laten vallen, dat is nogal belangrijk, maar interval is natuurlijk ook belanrijk, dat train ik ook soms. Ohja, schaatsen doe ik soms ook nog, maar dat helpt niet echt aan mijn conditie:/:rolleye:

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 25 okt 2008 03:23

Je nu tot en met november een beetje bezig houden (krachttraining, rustige duur, spinning, wat je ook maar leuk vindt), Vanaf eind november duurtrainingen doen met een intensiteit van rond de HR 140-150 aan +/- 10 uur per week. Half januari blokken in gaan bouwen (1x per week) van HR 160-170 (opbouwend van 10 minuten naar 30 minuten) 3 blokken met iedere keer 10 minuten rust, en eind februari intensief interval gaan trainen 1 x per week op HR 180-190 (3 keer, beginnend aan 5 minuten, opbouwen naar 15 minuten, 5 minuten rust tussen ieder blok). Dan zou je tegen april een hele degelijke basis moeten hebben opgebouwd. Naast je blokken en/of interval wel je duurtraining handhaven. Dat is namelijk je basis voor het geheel. Zo kom je in een eerste wedstrijdseizoen een heel eind en kun je altijd nog zien of het iets voor je is. Vanaf april/mei kun je dan iets specifiekere trainingen gaan doen (tijdrit, sprint, klimmen, Vo2max, etc.). Let wel op, begin vooral niet te vroeg aan je blokken/interval, te vroeg in het seizoen richt het meer schade aan, dan het je voordeel oplevert. Succes ermee!
Science of Performance!

borrie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2008 12:58

borrie 28 okt 2008 13:13

Ok bedankt voor jullie reacties/tips

ik ga gewoon beginnen met wat rustiger mijn duurtrainingen te doen en spinning in de week.

mastert
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:36

mastert 28 okt 2008 13:26

Borrie,

Spin je mee met RETO ?

Gr,
Tijmon

borrie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2008 12:58

borrie 01 nov 2008 16:00

nee, want ik heb al een jaarcontract bij Bewegen a/d rijn t/m januari 2009. Dus spin daar gewoon.. anders moet ik weer een contract bij indoor action nemen en ga niet dubbel betalen ;)

Plaats reactie