Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Diabetis.

cornelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:13

cornelli 16 mar 2011 12:33

ik kwam de laatste tijd steeds slechter mee met de groep en ben toen maar eens bij de huisarts langs gegaan.
Na het bloed prikken werd er een te hoog bloedsuiker gemeten (8,3).
Bij een prik nuchter was het 11,8.
Nu moet ik 1x daags een metformine 500 mg nemen en 7 tot 9 kg gaan afvallen .
Heeft iemand hier iets over te vertellen of kan je mij tips geven omtrent eten en trainen.:(:(:(:(
NEOS

Gebruikersavatar
richard1974
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51

Gebruikersavatar richard1974 16 mar 2011 13:19

sportdiëtist?

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 16 mar 2011 17:31

Zolang je het met een pilletje afkan hoef je volgens mij niets bijzonders te doen vanwege de diabetes. Dus is het 'gewoon' een kwestie van afvallen. Dit kan door minder te eten of door meer te sporten, maar het is lastig om advies te geven als je zo weinig over je trainings- en eetpatronen verteld.

- Kun je vaker/langer sporten? Hoe train je?
- Snack je veel?
- Drink je veel alcohol?

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 16 mar 2011 17:42

het heeft wel degelijk invloed dat je diabetes hebt! ga even langs je diabetesverpleegkundige, zij kan je ongetwijfeld helpen of anders doorverwijzen naar een kundige dietist

zie ook: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=25334
of kijk even op de site van de diabetesvereniging (www.dvn.nl), zij hebben ook ervaringsdeskundigen op gebied van sport en type 2.

is wel meer gericht op type 1 en niet op type 2, maar toch.

het hangt er verder vanaf hoeveel je tot nu toe fietste. uit ervaring kan ik je zeggen dat je het beste (rustige) duurtrainingen kunt doen. hiermee verbrand je ten eerste vet en ten tweede verhoog je de insulinegevoeligheid van je spieren, waardoor je waarschijnlijk minder of in het geheel geen medicatie hoeft te gebruiken. wel wat koolhydraten en evt een meter mee om een dreigende lage bloedsuiker het hoofd te bieden!

bij hogere intensiteit loop je een (klein) risico dat je eerder verzuurt als je een hoge bloedsuiker hebt. maar dit zal bij type 2 minder heftig zijn.

koop wel een glucosemeter, ook al wordt deze niet vergoed. je kunt ze trouwens ook prima gratis krijgen bij een diabetesverpleegkundige. stripjes zijn prijzig, maar meten = weten en dan weet je in elk geval waar je aan toe bent.

ook nuttig: kijk op de site van bas van de goor: www.bvdgf.org, zij hebben veel ervaring verzameld over type 2 diabetes en effecten van beweging door een extreme wandeltocht in marokko, plus de voorbereiding daarop.

veel succes, bas (zelf type 1)

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 16 mar 2011 17:48

ernstig proberen af te vallen....kan het verschil maken tussen wel/geen diabetes.

markw
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 jan 2010 19:17

markw 16 mar 2011 18:15

Ik heb zelf Type 1, en kan je dus met fietsen geen tips geven. Maar ik moet je zeggen dat een Glucose meter vaak gratis, als actie, bij merken aan te vragen is.
En een diabetesverpleegkundige kan zeker van grote hulp zijn!

Voorbeeld:
http://www.metertest.nl/#aanvraagformulier

joers
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:21

joers 16 mar 2011 18:46

Bij mij ging het andersom..ik WOOG erst bijna 150 en nu 89....welliswaar na een ingreep, maar toch ;)
Ik spoot 4 daags insuline...en nu al 14 maanden NIETS meer. Ben van mijn diabetes af, van mijn cholestorol-medicatie...alles.

http://www.bloedsuiker.nl/index.php?edi ... le_id=3796
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

cornelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:13

cornelli 16 mar 2011 20:56

Tja over mijn gewoontes:
Ik probeer altijd 3 a 4 x per week te fietsen en zal dus ongeveer 200km per week doen.
Verder ben ik sinds een week weer begonnen met hardlopen , ik ga proberen 2 a 3 keer een half uur per week.
Verder ben ik nu met snacken gestopt en drink absoluut geen alcohol ( ben een droogkloot zeggen ze).
Oh ja het is type 2 en mijn leeftijd is 55 .
75kg zwaar en 174 cm is mijn lengte.
NEOS

divk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 feb 2006 13:30

divk 17 mar 2011 09:40

ernstig proberen af te vallen....kan het verschil maken tussen wel/geen diabetes.

Dit is niet altijd in de meeste gevallen wel.
Dus denk eest na voordat je zo iets neer zet.

Ik heb namelijk door andere oorzaken diabetes gekregen.

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 17 mar 2011 09:53

Goed lezen dvik en niet subjectief interpreteren

eelcoz

eelcoz 17 mar 2011 10:03

[quote="divk"]ernstig proberen af te vallen....kan het verschil maken tussen wel/geen diabetes.

Dit is niet altijd in de meeste gevallen wel.
Dus denk eest na voordat je zo iets neer zet.

Ik heb namelijk door andere oorzaken diabetes gekregen.
[/quote]

Epotheker schrijft: 'KAN het verschil maken'.

kurvenmeister
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02

kurvenmeister 17 mar 2011 10:05

@ Epotheker: hij leest het niet echt subjectief hoor. En met alle respect: je presenteert het wel heel erg makkelijk, kom dan met een echt inhoudelijke reactie over hoe dat verhaal in elkaar zou zitten.
Bovendien weet ik uit eigen ervaring (als type 1 diabeet) dat als je tegenwoordig zegt dat je diabeet bent, veel mensen denken dat je dat wel zult hebben omdat "je te veel hebt gegeten", oftewel type 2 hebt. Dus ik snap zijn reactie prima.
Type 2 wordt toch geassocieerd met een overbelasting van de alvleesklier dan wel verminderde insulinegevoeligheid. De insulinegevoeligheid kan je verhogen door af te vallen of te gaan sporten en in die zin had je gelijk.
Type 1 heeft daar echter feitelijk weinig mee te maken en dus is het nuttig dat dat onderscheid wel gemaakt wordt. Type 1 is een auto-immuunziekte waarbij je immuunsysteem de insuline die je zelf maakt afbreekt. Dan kan je afvallen wat je wil (en je zult afvallen, want je komt gigantisch hoog te zitten als je niks doet), maar dat lost je diabetes niet op.

Nb: ik zeg het nu even vrij vereenvoudigd, voor de duidelijkheid.

Plaats reactie