Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Echte kramp!

ericvanveen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2009 14:19

ericvanveen 05 mei 2009 15:36

Hallo, ik fiets (mtb) nu ongeveer 2 jaar met ca. 50km/week (offroad). Vorig jaar meegedaan aan de Shimano Bikechallenge. Na 30km kramp in mijn bovenbenen, afgestapt, pauze genomen, rekken masseren eten drinken en in heel licht weer verder. Dit heb ik ca 2km volgehouden met als gevolg weer kramp.. Lopen met de fiets - wederom kramp. Uiteindelijk op 33km de reis gestaakt en hebben ze mij moeten ophalen. Dit jaar wederom de bikechallenge en weer kramp na 30km... Heb me beter voorbereid, veel gedronken (sportdrank met voldoende mineralen), veel gels genomen (eveneens met mineralen). Gegeten voor de tour en de dagen ervoor pasta..... Geloof me dit is echte kramp. Op het moment van afstappen schoot er kramp in beide bovenbenen, spieren volledig aangespannen en lieten niet meet los! Uiteindelijk mezelf in mijn knieholte geslagen om mijn benen weer te buigen. Wederom de tour moeten staken. Drinken goed, eten goed, mineralen goed...Heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 05 mei 2009 16:06

klinkt misschien dom,.... maar gewoon minder hard fietsen.

Waarschijnlijk ga je te hard van start en verzuur je vanaf het begin. Hoe goed je ook eet en drinkt, als je melkzuur op melkzuur blijft stapelen gaat het onherroepelijk mis.

wellicht kun je beter gaan trainen. Een training net zolang maken als de challenge. Meer op reserve trainen en het eerste uur in de challenge minder hard rijden.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 05 mei 2009 16:25

Ik herken hier wel wat van. Bij de SFC had ik na 100 km last van kramp in mijn linker hamstring. De ene persoon is gewoon krampgevoeliger dan de ander. je kan hier rekening mee houden door zeker niet te hard te starten. Veel nadruk leggen op extensieve duurtraining. Dit zal de doorbloeding van je been spieren sterk verbeteren. Daarnaast kan je eventueel nog magnesium slikken. Ik heb het idee dat het bij mij komt door een gebrek aan lange duurtrainingen. Mijn fietsmaten hebben echter nooit kramp en hebben minder km's dan ik in de benen. Wat ik al eerder zei, waarschijnlijk ben je erg kramp gevoelig. Goeie warming-up en dan rustig opbouwen, niet te hard van start en let goed op je zones.

Waarschijnlijk heb je ook gauw last van slapende benen? Ik hoef maar te gaan zitten en een van mijn benen slaapt. Ik ben helaas erfelijk belast met slecht doorbloede benen...zucht.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

ivanho
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2009 20:14

ivanho 05 mei 2009 20:31

hallo,
Ik heb de zelfde problemen als Eric. Heb een goede conditie en train zeker genoeg maar als ik toertochten van 100km of meer maak kan ik er bijna de klok op gelijk zetten dat na 70 km of 2,5 uur op de fiets zitten de kramp er in beide benen inschiet (pijn aan de binnenkant net boven de knie). We beginnen altijd erg rustig. Soms kan ik het wegdrinken met 2 bidons in 10 minuten. En magnesiumflacons werken dan al niet meer. Als je bergop moet kun je nog gaan staan en dan op je kuiten fietsen. Dan kun je het nog wel even volhouden weliswaar met kramp dan. Maar ja , je moet toch terug naar de auto. Volgende 2-3 dagen stekende spierpijn vooral bij het opstaan uit een stoel. Ben nu bezig met een SQ-lab zadel te gaan testen. Zodat er minder spieren afgekneld wordt. Heeft iemand ervaring met dit zadel?

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 05 mei 2009 20:55

Vorige zaterdag voor het eerst in mijn leven ook echte krampen gehad: eerst rechterdijbeen, toen rechterkuit, later linkerkuit. Bij mij weet ik zeker van wat het komt: te weinig getraind (school), en veel te hard doorgegaan (de grinta challenge, prachtige tocht, maar enorm zwaar).

Ik zou zeggen: meer duurtrainingen doen, beter doseren en je lichaam beter leren kennen. Fiets ook met hartslagmeter en laat je hartslagzones bepalen, dan weet je perfect hoe fel je je lijf bent aan het afmatten.
Stockie

apojapo
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 aug 2005 03:16

apojapo 05 mei 2009 22:20

Zoals Stockie ook al zegt. Als je 50km p/w fietst lijkt mij de oorzaak meer dan duidelijk..

ivanho
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2009 20:14

ivanho 05 mei 2009 23:08


Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 mei 2009 00:14

[quote="ApoJapo"]Zoals Stockie ook al zegt. Als je 50km p/w fietst lijkt mij de oorzaak meer dan duidelijk.. [/quote]

En dan waarschijnlijk altijd in hetzelfde tempo terwijl in de tourtocht je de neiging hebt om sneller van start te gaat met als gevolg kramp door:
- een laag glucose(suiker)gehalte in de spier
- een zouttekort
- vochtverlies (overvloedig zweten), wat kan leiden tot een verstoorde
elektrolytenbalans
- overbelasting (uitputting) door b.v. een slechte conditionele voorbereiding
- vermoeidheid

Dus meer en gevarieerder trainen met voldoende rust.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 06 mei 2009 18:19

Komt mij heel bekend voor dit probleem.
Al een paar keer op dezelfde manier compleet geparkeerd gestaan. 2 x tijdens de SRC maar ook vorig jaar nog een afdaling in de alpen.
Voor de mensen die dit nog niet zelf hebben meegemaakt, je kan dus echt niets meer, rekken/proberen te lopen etc. is echt onmogelijk. (en de pijn zal ik maar niet beschrijven;-) )
Dit probleem wordt bij mij oa veroorzaakt door een slechtere doorbloeding van mij benen (deels veroorzaakt door verschoven tussen wervel schijf in de rug).
En uiteraard drink en eet ik genoeg, maar let op teveel drinken kan ook andere nadelige effecten hebben.

Wat ik nu wel weet is dat ik door meer, maar ook gevarieerder te trainen, hier minder snel last van heb. Maar helaas helemaal voorkomen is me nog niet gelukt.
Heb ook Magnesium pillen geprobeerd, maar kan niet zeggen dat dat veel geholpen heeft dus gebruik ze niet meer.
Heb ook een nog een uitgebreid bloedonderzoek laten doen maar ook dit gaf geen rare afwijking weer die de problemen zouden veroorzaken.

Heb me er dus maar bij neergelegd dat dit probleem zich bij mij voor kan doen.
En hoop dus dat ik door veel te blijven trainen de problemen steeds langer kan uitstellen.
Nog wel een tip: dextro energy tabletten meenemen, hebben mij al een paar keer
geholpen om de aankomende kramp voor te zijn.
Maar of het echt helpt of dat dat tussen mijn oren zit, weet ik niet ;-))
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 07 mei 2009 20:17

Ook kramp is voor mij een ramp, ik ben er zeer gevoelig voor, train elke week bijna 300 km, maar fietsen we bv een tocht en we passeren de 100km dan beginnen al de eerste voortekenen. wat bij mij wel heeft geholpen dat is magnesium, neem twee pilletjes per dag en dat helpt goed, de kramp komt wel alleen later, en vaak is dan het einde van de tocht al inzicht. Om de 20km eet ik wat en ook dat helpt. Vorig jaar heb ik de Waalse Peil gedaan, waar ik na 100km de eerste kramp verschijnselen al kreeg, de pijn die ik die dag heb gehad in de spieren, wil ik nooit weer meemaken, ik durf het eigelijk ook niet meer aan om mij op tegeven voor zo'n tocht. Het ergelijke is dat er mensen zijn in mijn groep die veel minder trainen, ook zulke tochten rijden, maar nooit kramp hebben, het is dan ook zeer irritant, dat je na 175km word voorbij gereden, omdat je aan de kant staat met kramp.

gr,

Koos

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 07 mei 2009 22:03

@Kalkko, zeer herkenbaar! Tis voor mij ook een reden om terughoudend te zijn met het opgeven voor lange tochten. Frustrerende is dat mijn conditie verder top is. Na de SFC was ik nog helemaal fris, maar moest ik gedwongen door haperende hamstrings de snelheid temperen. Lijkt me top om mezelf helemaal leeg te kunnen rijden en dat de conditie (duurvermogen) uiteindelijk de scherprechter is ipv die spieren!
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

hansmol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:04

hansmol 07 mei 2009 23:36

ik heb zelf ook wel temaken met kramp maar hoe kan je het verkomen harder of juist veel meer duur trainingen??

Plaats reactie