Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

voorkomen bijbalontsteking

streamer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:57

streamer 22 mar 2011 21:22

Hallo,

Ik sukkel momenteel met een bijbalontsteking. Ik ben nu wel bijna genezen(na anderhalve week geen fiets) en hoop tegen het einde van de week de fiets terug op te mogen van de dokter(uroloog). Ze hebben geen bacterie gevonden in mijn urine of bloed dus volgens de dokter moet de ontsteking veroorzaakt zijn door wrijving op mijn zadel/in mijn koersbroek. Dus de kans dat ik het in de toekomst terugkrijg is reëel. Nu ben ik van plan om zoveel mogelijk te doen om het te voorkomen en had ik graag jullie raad over enkele dingen:

1) zadel: mijn zadel gaat al een jaar mee, toch al meer dan 10000km en is dus mss wel aan vervanging toe, nu vroeg ik mij af of bepaalde zadels(bv die met een gat in) beter zijn voor je 'edele delen' :p

2)zeemvel: we rijden in onze ploeg met broeken van vermarc en dit jaar hebben we een nieuwe soort zeemvel gekregen, ik weet niet wat voor type het is, maar het is een rode en vorig jaar hadden we een blauwe(het is niet gewoon een andere kleur want de nieuwelingen hebben nog gewoon blauwe zeemvellen, wij(juniors) rode). Zou de ontsteking hieraan kunnen liggen? Nochtans vind ik die zeemvellen minstens even goed zitten als de vorige.

3)gebruik van broekvet e.d.: ik zou nu ook iets in m'n broek willen smeren, om wrijving tegen te gaan. Zou Born Cyclist Powder hier goed voor zijn? Ik las ook dat desinfecterende zalf zou kunnen helpen tegen ontstekingen of na de training/wedstrijd wassen met desinfecterende zeep

4) Nog andere suggesties?

- Zijn er hier nog andere wielrenners die al een bijbalontsteking hebben gehad? Zo ja, is het bij jullie teruggekomen? Deel je ervaringen :D

Alvast bedankt.
Quitters never win, winners never quit!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 mar 2011 01:47

4) Een bijbalontsteking wordt veroorzaakt door een bacterie, kunnen er veel zijn, die de plasbuis binnengaat en die niet door een krachtige waterstraal naar buiten wordt gespoten. Mijn advies : zie PM
3) Broekvet is heerlijk voor bacterien. Zadel, broek enz heeft er allemaal niet mee te maken.

Aanvulling: de plek koelen met een cold pack, niet bevriezen! Dus met een theedoek erom. meerdere malen per dag 30 minuten per keer.

goodriddance
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42

goodriddance 23 mar 2011 08:54

1) Zadel is persoonlijk. Het gaat om de juiste steun op de goede plekken en verlichting (eventueel gat, maar hoeft niet) op andere plekken. Ik kan je dus absoluut aanraden om fors wat zadels te testen. Er zijn ook zadelmetingen (geen ervaring mee) waar je wellicht wat aan hebt. De zitbotjes zijn bij niemand identiek dus een goed zadel voor persoon A hoeft dat niet te zijn voor persoon B...

3) Hier zijn cremes voor (Chamois oid?). Ik heb ze ook in de kast liggen maar nog nooit gebruikt... ook geen ervaring dus.

Succes!

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 24 mar 2011 10:49

Wat zegt de uroloog? Leg hem deze vragen ook voor zou ik zeggen. Zelf ook eens bij de uroloog geweest (was een ander ongelukje) en dankzij forum hulp terechtgekomen bij een uroloog die zelf ook fietst (op de racefiets).

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 24 mar 2011 11:07

Ga voorzichtig met je edele delen om , op latere leeftijd kan je er op een vervelende manier achter komen dat je toch beter naar je zelf had moeten luisteren.
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

a.herrebout
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:51

a.herrebout 24 mar 2011 12:10

Ik ben helaas ervaringsdeskundige. Twee jaar terug met een aantal collega's twee uurtjes door Limburg gefietst, op een gehuurde racefiets en dus niet mijn eigen zadel.......Het laatste half uur begon de pijn op te zetten en de volgende dag kon ik niet meer lopen, vreselijk. Uroloog geweest, bijbalontsteking. Stapel antibiotica gehad wat geen zier hielp. Na een week begon de boel flink op te zetten, tot het formaat van een gezonde kiwi. Koorts erbij en nog meer onderzoeken. Ondertussen kon ik alleen maar op m'n rug liggen, zodat er niet teveel bloed in m'n zaakje zat, dan voelde ik het minst. Uiteindelijk door afknelling de rechterversie afgestorven, beetje jammer.

Lang verhaal kort: volgens de uroloog kon zadelkeuze een belangrijke rol spelen in het voorkomen van ontstekingen, hij had hier zelfs een wetenschappelijk artikel over. Ik heb het artikel niet meer, maar volgens mij kwam de Specialized Toupe erg goed uit de bus, al realiseer ik mij dat ieders achterwerk verschillend is.
Doordat bij mij de pijn begon toen ik op een vreemd zadel zat ben ik ervan overtuigd dat zadelkeuze van belang is. En de ontsteking goed weg laten trekken voordat je weer op het zadel kruipt...

streamer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:57

streamer 24 mar 2011 12:56

@a.herrebout: Ik rijd wel al een jaar met dat zadel dus het is wel vreemd dat het dan opeens daaraan zou liggen, tenzij dat door slijtage komt. Zou ik het artikel nog ergens kunnen vinden?

@klimmer: de getuigenis van a.herrebout bevestigt toch dat wrijving wel degelijk een oorzaak kan zijn van een ontsteking.
Quitters never win, winners never quit!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 24 mar 2011 13:00

@Streamer: de vrijving van het zadel kan de ontsteking versterken/herstel bemoeilijken. Maar een onsteking komt uiteindelijk door een bacterie.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 mar 2011 13:55

[quote="Streamer"]@a.herrebout: Ik rijd wel al een jaar met dat zadel dus het is wel vreemd dat het dan opeens daaraan zou liggen, tenzij dat door slijtage komt. Zou ik het artikel nog ergens kunnen vinden?

@klimmer: de getuigenis van a.herrebout bevestigt toch dat wrijving wel degelijk een oorzaak kan zijn van een ontsteking.[/quote]

De getuigenis....? Oei, oei, dit lijkt wel serieus te worden, is dit wel onder ede?:) Het spijt me, maar wrijving als oorzaak bestrijden met antibiotica, welk mens met gezond verstand zou dat doen? Je slaat de plank flink mis.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 25 mar 2011 13:57

Een ontsteking kan wel degelijk wrijving als oorzaak hebben.

Ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten. Dit kan door:
- een microbiologische prikkel (bacteriën, virussen, schimmels),
- chemisch (irriterende stoffen enz.),
- fysisch (hitte, ioniserende straling, UV-straling etc.)
- maar ook het gevolg zijn van een auto-immuun reactie van het lichaam zoals onder meer bij reuma kan voorkomen.

Een ontsteking heeft als doel het verwijderen van het schadelijke agens en het herstellen van de schade.

Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking, en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie. Zo is een steriele ontsteking een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een organisme (maar door bijvoorbeeld mechanische overbelasting zoals een slijmbeursontsteking in het spectrum van RSI).


Meer op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontsteking_(geneeskunde)

Afbeelding

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 25 mar 2011 15:05

[quote="Swoosh"]Een ontsteking kan wel degelijk wrijving als oorzaak hebben.

Ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van weefsel of op prikkels van buiten. Dit kan door:
- een microbiologische prikkel (bacteriën, virussen, schimmels),
- chemisch (irriterende stoffen enz.),
- fysisch (hitte, ioniserende straling, UV-straling etc.)
- maar ook het gevolg zijn van een auto-immuun reactie van het lichaam zoals onder meer bij reuma kan voorkomen.

Een ontsteking heeft als doel het verwijderen van het schadelijke agens en het herstellen van de schade.

Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking, en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie. Zo is een steriele ontsteking een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een organisme (maar door bijvoorbeeld mechanische overbelasting zoals een slijmbeursontsteking in het spectrum van RSI).
[/quote]

Helemaal goed. niets aan toe te voegen
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

a.herrebout
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:51

a.herrebout 25 mar 2011 17:22

Een ding is zeker: in mijn geval hielp de antibiotica voor geen meter...Hoewel, anders had ik misschien de hele boel daar beneden verloren, dus dat kunnen we ook weer niet zeggen...

Plaats reactie