Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

voorkomen bijbalontsteking

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 25 mar 2011 19:56

Helaas mag ik ook meepraten als ervaringsdeskundige; heel vervelend!
De vraag die je stelt heb ik twee jaar geleden gesteld aan de redactie van fiets (voor het artikel "mijn Coach" in het blad fiets). Later is in het blad zelf nog een keer antwoord gegeven op een soortgelijke vraag (weet niet meer welk nummer). Het antwoord dat ik rechtstreeks van Dionne van Bommel kreeg was iets in de volgende strekking:
In principe kan een bijbalontsteking niet veroorzaakt worden door het fietsen op zich en brengt het fietsen dus weinig extra risico met zich mee. Wel kan een evt. klap (bv als je door een kuil rijdt en er een flinke tik tegen krijgt) leiden tot een dergelijke ontsteking.

Op de wrijving is hij niet specifiek ingegaan maar mij lijkt het sterk dat hierdoor een inwendige ontsteking aan een bijbal ontstaan. Bij wrijving denk je toch meer een een huidgerelateerde onsteking (die natuurlijk wel dieper kan doordringen).

Zelf heb ik ook de nodige onderzoeken gehad. Telkens bleek mijn vermeende bijbalontsteking niet aantoonbaar door bacterien in de urine (soortgelijk als jij). Het is bij mij ook nooit zo erg dat ik bijna niet meer kan lopen (zoals een van de forumleden omschrijft). Meer een constante zeurende pijn. Een uroloog vertelde dat het ook te maken kan hebben met de spieren waaraan e.e.a. opgehangen is. Op het moment dat die te kort zijn wordt je hele zaakje geklemd waardoor een zeurende pijn kan ontstaan. Hoewel ik het hele verhaal lulkoek vond heb ik het advies om deze spieren te rekken opgevolgd en gek genoeg helpt het nog ook. Dus wellicht het proberen waard.

Hopelijk heb je iets aan mjn bijdrage en ben je snel van je "klote"klachten af!

http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

streamer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:57

streamer 30 mar 2011 16:12

hmm, ik heb wel een maand voordat de ontsteking opstak in de turnles er (per ongeluk) een serieuze stamp in gekregen. Maar het lijkt me straf dat de ontsteking dan pas een maand later opsteekt (tenzij het een combinatie van de klap en de wrijving bij het fietsen zou zijn)..

Over die rekoefeningen: welke spieren zijn het dan die je moet rekken(wetenschappelijke naam) en waar kan ik ergens vinden hoe je dat doet?
Quitters never win, winners never quit!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2011 19:28

[quote="klimmer"][quote="Streamer"]@a.herrebout: Ik rijd wel al een jaar met dat zadel dus het is wel vreemd dat het dan opeens daaraan zou liggen, tenzij dat door slijtage komt. Zou ik het artikel nog ergens kunnen vinden?

@klimmer: de getuigenis van a.herrebout bevestigt toch dat wrijving wel degelijk een oorzaak kan zijn van een ontsteking.[/quote]

De getuigenis....? Oei, oei, dit lijkt wel serieus te worden, is dit wel onder ede?:) Het spijt me, maar wrijving als oorzaak bestrijden met antibiotica, welk mens met gezond verstand zou dat doen? Je slaat de plank flink mis.
[/quote]

En zoals gewoonlijk reageer je weer niet als iemand (swoosh in dit geval) een serieus tegenargument geeft. Het spijt me, maar je zou toch eens iets moeten doen aan die stellige toonzetting van je.
Er kan wel degelijk een ontsteking ontstaan door wrijving/drukplekken. En een ontsteking als gevolg van wrijving bestrijden met antibiotica is zo raar niet. Je neemt daardoor de oorzaak niet weg, maar wel het gevolg (de ontsteking).
Less is bore

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 30 mar 2011 21:11

[quote="Daniel1975"][quote="klimmer"][quote="Streamer"]@a.herrebout: Ik rijd wel al een jaar met dat zadel dus het is wel vreemd dat het dan opeens daaraan zou liggen, tenzij dat door slijtage komt. Zou ik het artikel nog ergens kunnen vinden?

@klimmer: de getuigenis van a.herrebout bevestigt toch dat wrijving wel degelijk een oorzaak kan zijn van een ontsteking.[/quote]

De getuigenis....? Oei, oei, dit lijkt wel serieus te worden, is dit wel onder ede?:) Het spijt me, maar wrijving als oorzaak bestrijden met antibiotica, welk mens met gezond verstand zou dat doen? Je slaat de plank flink mis.
[/quote]

En zoals gewoonlijk reageer je weer niet als iemand (swoosh in dit geval) een serieus tegenargument geeft. Het spijt me, maar je zou toch eens iets moeten doen aan die stellige toonzetting van je.
Er kan wel degelijk een ontsteking ontstaan door wrijving/drukplekken. En een ontsteking als gevolg van wrijving bestrijden met antibiotica is zo raar niet. Je neemt daardoor de oorzaak niet weg, maar wel het gevolg (de ontsteking).[/quote]

Volgens mij heet dit een steriele infectie.

Volgens Wikipedia: Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie. Zo is een steriele ontsteking een ontsteking die niet wordt veroorzaakt door een organisme (maar door bijvoorbeeld mechanische overbelasting zoals een slijmbeursontsteking in het spectrum van RSI).

De link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontsteking ... eskunde%29

boetiej
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 jul 2010 15:38

boetiej 31 mar 2011 15:29

Een ontsteking als gevolg van wrijving/druk bestrijden met antibiotica is de grootste onzin die er bestaat. Antibiotica is er voor het bestrijden van micro-organismen ofwel bacteriën en schimmels. Dus een ONTSTEKING die is ontstaan door een INFECTIE met een bepaalde bacterie kan bestreden worden met antibiotica.
Een ontsteking die is ontstaan door wrijving is dus niet te bestrijden met antibiotica omdat de ontsteking niet veroorzaakt wordt door een bacteriële infectie. Antibiotica dood namelijk de bacteriën en werkt niet direct op het ontstekingsmechanisme. In dit geval is het wel mogelijk om ontstekingsremmende middelen te gebruiken. Hierbij moet je denken aan NSAID's (Ibuprofen, Diclofenac etc.)

Hier een link naar Bangma (urologieboek) met het betreffende hoofdstuk over epidimytis (=bijbalontsteking):
http://books.google.nl/books?id=MoNJZHS ... &q&f=false

Hierin wordt dus beschreven dat een epididymitis dus meestal veroorzaakt wordt door een bacterie. Kan me best voorstellen dat tijdens een lange fietstocht het best gaat broeien in een broek (ook al is de zeem antibacterieel) en als er onderweg weinig geplast wordt dat bacteriën dan de tijd hebben om op te stijgen via de plasbuis.
pijn = fijn

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2011 15:38

[quote="boetiej"]Een ontsteking die is ontstaan door wrijving is dus niet te bestrijden met antibiotica omdat de ontsteking niet veroorzaakt wordt door een bacteriële infectie. Antibiotica dood namelijk de bacteriën en werkt niet direct op het ontstekingsmechanisme. In dit geval is het wel mogelijk om ontstekingsremmende middelen te gebruiken. Hierbij moet je denken aan NSAID's (Ibuprofen, Diclofenac etc.).[/quote]

Ja, je hebt gelijk.
De eerder genoemde slijmbeursontstekingen worden idd ook met NSAIDS bestreden. (been there, done that :( )
Less is bore

streamer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:57

streamer 31 mar 2011 19:37

[quote="boetiej"]

Hierin wordt dus beschreven dat een epididymitis dus meestal veroorzaakt wordt door een bacterie. Kan me best voorstellen dat tijdens een lange fietstocht het best gaat broeien in een broek (ook al is de zeem antibacterieel) en als er onderweg weinig geplast wordt dat bacteriën dan de tijd hebben om op te stijgen via de plasbuis.[/quote]

Een desinfecterende zalf zou dus wel degelijk kunnen helpen?
Quitters never win, winners never quit!

charite
Forum-lid
Berichten: 520
Lid geworden op: 15 mei 2006 16:02

charite 18 jan 2012 13:19

Nou, maar ff nieuw leven in deze topic blazen.

Ik ben ook het zaadje, bijbal ontstekking, antibiotica voor 10 dagen.
Een voordeel, alles moet goed doorspoelen, dus heb ikeen recept voor 3 x daags gevraagd, om thuis te laten lezen ;)

Maar even afwachten hoe dit zich gaat herstellen.
Trouwens volgens de arts komt het van het fietsen en dat is weer vreemd als het een bacterie is.

Groet,

Peter

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 jan 2012 21:22

Na het lezen van dit topic ben ik gewoon heel blij met mijn muts, jullie hebben het maar zwaar mannen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 18 jan 2012 21:35

Ik ben ook heel blij met m'n muts.
Snap alleen niet wat dat met ballen te maken heeft.

;)
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 jan 2012 22:23

danny1407 schreef:Ik ben ook heel blij met m'n muts.
Snap alleen niet wat dat met ballen te maken heeft.

;)
welkom terug jongen :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 18 jan 2012 22:28

superrose schreef:
danny1407 schreef:Ik ben ook heel blij met m'n muts.
Snap alleen niet wat dat met ballen te maken heeft.

;)
welkom terug jongen :)

;)
FacebookS3RSSite

Plaats reactie