Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

(voedings) advies gevraagd

marcmn
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2009 09:10

marcmn 01 jun 2009 09:34

Hallo allemaal,

Ik ben Marc 28 jaar oud en kom uit Hillegom ZH. Ik ben nu voor mijn 2e seizoen aan het fietsen waarvan vorig jaar begonnen op een MTB met gladde bandjes. Dit vroege voorjaar m'n eerste racefiets gekocht en ben gemiddeld 3 keer per week op pad. De rondjes worden ook wat langer en aan de hand van km-teller kan ik alles in de gaten houden.

Maar nu zit ik eigenlijk steeds meer met het volgende: als ik 's avonds gereden heb, een rondje van circa 60/65km ofwel een kleine 2 uurtjes is er eigenlijk niets aan de hand en ga ik na een uurtje of 2 slapen.Ik eet dan niets meer. Maar in het weekend of als ik vrij ben ga ik vrijwel altijd 's ochtends om zo tijd over te houden voor vrouw en dochtertje.
Ik eet dan een kommetje Kornflakes met magere Yoghurt en een dubbele boterham met Appelstroop. Hier heb ik deze ronde/afstand zoals aangegeven genoeg aan (denk ik).

Als ik thuis kom eet ik niet altijd direct, ik ga bijv. eerst douchen en dan eten zoals bruinbrood met vleeswaren etc. Ik drink dan bijv. vruchtensap. o.d.
Maar vaak ga ik ook direct weer verder met dagelijkse dingen, boodschapje doen, in de tuin wat werken etc. Kortom een uurtje rust geef ik mezelf niet. Alleen eind van de dag ben ik echt doodmoe en wil ik alleen maar zitten/liggen en lig ik begin van de avond te slapen voor de tv. Dit is natuurlijk niet echt gezellig en ik vind het zelf ook niet leuk. Ligt dit aan een tekort van iets na het fietsen? Ik eet 's avonds bewust niet omdat ik fiets voor m'n plezier maar ook om in conditie en op gewicht te blijven. Ik heb jaren vrij fanatiek de sportschool bezocht maar hier had ik er nooit last van, at koolhydraten vooraf en that's it. Ik ben een beetje huiverig om veel te gaan eten maar ik verg wel steeds meer van m'n lichaam. Als ik een dag niet fiets heb ik er geen last van.

Ik hoop dat iemand hier advies in kan geven want verder gaat het fietsen zo lekker en wil niet dat dit een belemmering gaat vormen.

Groet Marc

wroosmalen
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:50

wroosmalen 01 jun 2009 12:36

Zoals ik het lees eet je helemaal niks tijdens de rit op de fiets.
Ik zou beginnen met iets van een mueslireep of een banaantje te eten tijdens je rit. Dan heeft je lichaam in ieder geval al iets binnen gekregen.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 jun 2009 15:26

[quote="MarcMN"]
als ik 's avonds gereden heb, een rondje van circa 60/65km ofwel een kleine 2 uurtjes is er eigenlijk niets aan de hand en ga ik na een uurtje of 2 slapen.Ik eet dan niets meer.
[...]
Als ik thuis kom eet ik niet altijd direct,
[...]
Maar vaak ga ik ook direct weer verder met dagelijkse dingen, boodschapje doen, in de tuin wat werken etc. Kortom een uurtje rust geef ik mezelf niet.[/quote]
Daar zit het probleem denk ik.

Doordat je doordeweeks na het fietsen 's avonds niks gegeten hebt zijn je glycogeenvoorraden al niet optimaal, en als je dan in het weekend na het fietsen 's ochtends ook niets eet ben je gewoon letterlijk 'leeg'

In de eerst 2 uur na de inspanning ben je het best in staat om de glycogeenvoorraad in je spieren weer aan te vullen.
Maak gebruik van die 2 uur! Meteen na het fietsen eten dus. (koolhydraten met een beetje eiwit, vet beter vermijden)
Ook 's avonds!
Als je na het avondeten fietst, eet dan bij de maaltijd wat minder en bewaar wat voor na het fietsen.

Bang om aan te komen hoef je niet te zijn, met 65 km solo verbrand je al gauw zo'n 1200 kcal.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marcmn
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2009 09:10

marcmn 03 jun 2009 00:47

Ok, dank je voor de info. Ik heb vanavond na het fietsen wat gegeten (krentenbol met appelstroop) en ik voel me wel wat minder "opgebrand". Ik moet nog verder uitzoeken welke dingen ik het beste kan eten.

Gr.Marc

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 03 jun 2009 00:55

1-2 repen mee voor onderweg (snelle jelle's ofzo).
Als je weer thuis bent meteen wat eten, vrij direct er na neemt je lichaam veel meer op nl. Je moet gewoon goed eten, anders pleeg je roofbouw op je lichaam..

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 03 jun 2009 01:01

Ik drink ook vaak een zoete cola meteen als ik thuis.

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 03 jun 2009 14:32

Yep hier ook colaatje na de rit. Daarnaast vroeger altijd een eiwitshake, maar die gebruik ik niet veel meer. Tegenwoordig een paar BCAA-tabletten, maar vaak alleen bij snelheidstraining of een lange (100+km) rit solo en onder de rit soms mueslireepjes.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 03 jun 2009 15:43

Het zu ook kunnen dat je tempo elke rit te hoog ligt. Veel beginnende fietsers trainen onbewust op een te hoge intensiteit. Doe vooral duurtrainingen en koop een hartslagmeter om je intensiteit in de gaten te houden.
Natuurlijk moet je niet alleen duurtraining doen, maar als je 3x per week alleen in D2 en stukken D3 fietst lijkt mij dat je je wel leeg gaat voelen na verloop van tijd.
Ik kwam hier ook pas na verloop van tijd achter: voor mij was elk rondje wat ik fietste een "tijdrit" en ik wilde zo snel mogelijk zijn. Dit kost veel te veel energie en is ook niet de goede manier van trainen.

michael2757
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 25 mei 2009 13:07

michael2757 08 jun 2009 23:15

Bij natuurvoedingswinkels,heb je nog echte voeding,je zou met granen kunnen beginnen,zoals muesli(ongebrande) haver gerst en rogge, prima hoogwaardige brandstoffen voor ,t fietsen,(mengen met biogarde een soort yogurt),en verder de goede stevige broden die je er kunt kopen,geven je zoveel meer kwalitatieve voeding dan wat je in de supermarkt of gewone bakker haalt.
En zeker meer dan al die verpakte mueslireepjes,da.s echt helemaal niks en nog duur ook,dan beter een paar max havelaar bananen(als je geen gif binnen wilt)
Ga toch fietsen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jun 2009 23:33

Wat is er mis dan met die muesli repen? Ze zijn vet arm en bevatten veel koolhydraten (en weinig enkel voudige suikers).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

michael2757
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 25 mei 2009 13:07

michael2757 09 jun 2009 01:06

Op zich is er niets mis mee,maar de granen zijn gebrand,en dat geeft gewoon kwaliteitsverlies,plus die reepjes zijn zo klein,daar moet ik er dan 10 van wegwerken voordat ik het gevoel heb iets binnen te hebben wat ook echt voed
De smaak van echt ongebrande muesli is zoveel lekkerder,en bovendien veel voedzamer.
Heb je ook nog eens echte biologische kwaliteit,en ook dat proef je.
Ga toch fietsen...

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 11 jun 2009 00:18

Suikers gebruiken direct na de training. En 15-20% eiwitten is ook aan te raden
En nee daar wordt je niet dik van, want die neemt je lichaam direct weer op en vult aan wat je hebt verbrand.

Je hebt 2 verbrandingsmechanismen (die overgins altijd samenwerken).
1. Koolhydraten, deze moet je weer aanvullen, want zijn beperkt
2. Vetten. Zelfs met een 4% vetpercentage heb je 24 uur brandstof.

En van deze laatste ben je dan als het goed is vanaf, hoewel je natuurlijk ook altijd weer iets bij eet. Maar dat moet ook, want zonder vetinname kan je niet leven, ook al weeg je 300 kG. Zolang het maar de juisten zijn.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie