Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoge hartslag

passero
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2008 13:37

passero 02 jun 2009 10:31

Aangezien ik van mijn dokter niet mag lopen (ben blijkbaar te zwaar waardoor het te belastend is voor mijn gewrichten) ben ik terug op de fiets gekropen. Let wel, gekropen :)
Mijn conditie is 0 en ben redelijk zwaar (+/- 120kg).

Ik heb wel goede voornemens om om de 2 dagen +/- 20km te fietsen op een rustig tempo maar dat ik het wel voel en ook op mijn eten letten.

Nu, gisteren was het prachtig weer en fietste ik naar mijn ouders. een ritje van 10.7km. Ik voelde dat toch serieus. Gemiddelde snelheid was 20/u en gemiddelde hartslag 154. Na een goed half uur was mijn hartslag nog steeds 104. Is dat normaal dat die zo lang zo hoog blijft?

Een 2de iets... In het naar huis rijden wou ik me wat meer geven. Toen ik over een brug ging heb ik werkelijk alles gegeven. Mijn hartslag ging nochtans niet hoger dan 168. Wanneer ik bovenop de brug was voelde ik me echt dood. Ik kon bijna niet. Ik heb vanalles gelezen over zware inspanningen enzo en dat je hartslag dan gemakkelijk 170+ tot 180 kan gaan. Nu, volgens mijn gevoel was dat toch een serieus zware inspanning. Hoe komt het dan dat mijn hartslag niet hoger ging dan die 168?
Het is niet dat ik per se hoger wil hoor. Het is maar een vraagje.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 02 jun 2009 10:38

Beste Passero,

Om een goede verklaring te geven van de situatie, moet je eigenlijk even je leeftijd en rusthartslag posten.

fietsen, da\'s mijn verzetje!

passero
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2008 13:37

passero 02 jun 2009 10:56

ik ben 26 jaar en rusthartslag zou ik moeten checken. Ik heb daarnet even in mijn hals gemeten en ik kwam uit op +/- 60 (kan dit?).
Kzal morgenvroeg wanneer ik uit bed kom even checken met de polar.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jun 2009 14:52

Jaw dat kan prima.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 02 jun 2009 23:27

Ja die hartslag is prima;), zelfs iets onder gemiddeld.
Dat je hartslag zolang hoog blijft is ook niet meer dan normaal, zoals jezelf aangeeft heb je een conditie van 0,0 dan gaat je hartslag ook maar langzaam online. Een goede conditie kun je ook herkennen aan het snel herstellen, goed getrainde fietsers zullen in een fractie (niet te letterlijk;) hun hartslag gauw zien dalen.

Over het niet over komen in een hoge hartslag ook geen zorgen maken, dat moet je ook trainen;)

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 02 jun 2009 23:39

ben zelf ook net begonnen met fietsen en herken je verhaal van die hoge hartslag (bij mij alleen al bij het zien van een heuvel waar ik op moet....) dan ook.

Waar ik veel hulp bij heb is een trainingsprogramma die me op weg helpt.

Nou zijn er vele maar wat mij bevalt is het boekje "Wielrennen - trainen op elk trainingsniveau" van Oliver Roberts.

Daar staan vanaf het absolute nulpunt t/m profniveau diverse trainingsprogramma's in.

Begint heel rustig met 10 minuten duurrit en dat bouwt zo op.

Belangrijk verschil met wat ik van jou lees is dat niet het aantal kilometers wat je maakt van belang is maar de tijd met bijbehorende hartslag is van belang.

Ik heb t boekje uit de bieb gehaald en het programma gecopieerd, mocht je een kopietje willen dan moet je me maar ff pee-emmen.
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 02 jun 2009 23:49

[quote="Joppnl"]
Belangrijk verschil met wat ik van jou lees is dat niet het aantal kilometers wat je maakt van belang is maar de tijd met bijbehorende hartslag is van belang.
[/quote]

Volgens mij bescheiden berekening doe je dan zo´n 32 min over die afstand en zijn gemiddelde hartslag staat er ook bij;)

Maar natuurlijk, duur is de basis, als je dat niet hebt:);) Ga steeds wat verder, daag jezelf uit!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 02 jun 2009 23:54

Mijn advies is: leg die hartslagmeter maar een tijdje in de kast en ga lekker 2-3x in de week een uurtje fietsen, puur op gevoel. Wordt het te zwaar, gewoon een tandje lager. Je zult merken dat na enkele weken het fietsen een stuk beter gaat, je lichaam heeft wel tijd nodig om er aan te wennen Meld je dan eens aan bij een fietsclub of clubje vrienden en begin in een rustig groepje te trainen. Indien je rekening houdt met je voeding en 2-3x traint/week zul je wel progressie boeken. Pak dan de hartslagmeter maar weer uit de kast zodat je wat gerichter kunt trainen.
Niet opgeven, maar vooral niet te gek doen is mijn advies.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 11 jun 2009 00:10

Of gebruik die hartslagmeter alleen om data te verzamelen.
Zo kom je er vanzelf achter wat gebeurt bij welke hartslag.

Vooralsnog idd. rustig trainen en begin met korte stukken (in tijd gezien!) en dan progressief rustig steeds iets meer verhogen.
Wellicht om de 3 weken eventjes wat rustiger aan doen.

Rustig trainen wil zeggen dat je nog redelijk moet kunnen praten onder het fietsen.

Succes!
En als je wat meer gevorderd raakt kunnen we je daar ook mee op weg helpen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie