Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoge snelheid: Rechterschouder?

Gebruikersavatar
chrisn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2010 21:39

Gebruikersavatar chrisn 27 mar 2011 17:18

Hallo,

De laatste twee keren met interval:
Wanneer de snelheid (en hartslag dus) hoog word krijg ik een pijntje net onder mijn rechterschouder (??)
De eerste keer was dat op een normale racefiets en de tweede keer op een tijdritstuur...je zou dus zeggen dat het met mijn houding niets te maken heeft TENZIJ ik twee keer dezelfde afstellings(fout) heb die in ieder geval met het stuur niets te maken heeft. Alhoewel ik op de normale fiets tijdens de snellere blokken wel dieper dan normaal zat.

-Dit pijntje onstaat bij een hartslag van pak hem beet 170/180.
-De cadans gaat in deze hartslagzone naar gemiddeld 112 terwijl deze bij rustblokken net boven de 100 zit.
-De snelheden lijken me niet relevant. De eerste keer kreeg ik het met zijwind en de tweede keer met vol wind mee dus beduidend sneller. (?)
-Zodra ik stop met intensief trappen gaat het pijntje METEEN weg.
-Natuurlijk gaat ook de ademhaling omhoog. Kan dit er mee van doen hebben?
-De exacte plaats is nét onder mijn schouderblad aan de achterkant van mijn lijf en het is een stekend zeurderige pijn.
-Wat denken jullie ervan? En hoe kom ik ervan af? Kan het de hogere cadans zijn, toch de houding (maar waarom dan alleen bij intensieve blokken) of iets anders?

Met vriendelijke groet, Chris.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 28 mar 2011 01:06

Pijn thv de schouderbladen kan komen agv prikkeling van het diafragma. Prikkeling van het diafragma kan dan weer komen door geforceerd ademen, bijvoorbeeld bij hoge inspanning.

Ik durf niet te zeggen of het kwaad kan, heb ik geen verstand van. Ik zou eerder denken van niet.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 mar 2011 13:49

[quote="Wouter J"]Pijn thv de schouderbladen kan komen agv prikkeling van het diafragma. Prikkeling van het diafragma kan dan weer komen door geforceerd ademen, bijvoorbeeld bij hoge inspanning.

Ik durf niet te zeggen of het kwaad kan, heb ik geen verstand van. Ik zou eerder denken van niet.[/quote]

Je diafragma zit onder je ribbenkast, dus lijkt me sterk dat je het achter je schouderblad voelt.....

Het kan vanalles zijn, een rib die een beetje schuurt, een ontstoken tussenribspiertje etc. Waarschijnlijk adviseert je dokter je om het twee weken aan te zien en terug te komen als het aanhoudt.
Zou wel even naar een dokter gaan, want als het nu twee weken aanhoudt zegt de dokter ook dat je nog twee weken moet wachten, en word je over vier weken pas geholpen.

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 28 mar 2011 21:14

ik heb ook welleens met spinning pijn onder m'n schouder, de instructeur zegt dat met een kleine verkramping te maken heeft, omdat je zo hard mogelijk wil, en dus je spieren aanspant kan er een steek ontstaan.

ik heb geen idee of dit ermee te maken heeft en of dit uberhaubt wel juist is.
Specialized Tarmac Elite Compact

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 28 mar 2011 22:01

Mischien heb je wel een blokkering van een ribgewricht. Immers bij hard rijden gaat je ademhaling sneller en dus meer belasting op je ribben. Een keertje bij een manueel therapeut langs gaan.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 28 mar 2011 22:35

[quote="Vermeulen"][quote="Wouter J"]Pijn thv de schouderbladen kan komen agv prikkeling van het diafragma. [/quote]

Je diafragma zit onder je ribbenkast, dus lijkt me sterk dat je het achter je schouderblad voelt.....
[/quote]

Wat jou wel of niet logisch lijkt is niet relevant wanneer het om feiten gaat.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 mar 2011 01:36

Geef je bron maar, als we zo gaan beginnen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 mar 2011 01:50

M Trapezius, M Rhomboïdei en diafragma worden allemaal geïnnerveerd vanaf C4
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 mar 2011 23:46

Dan snap ik nog steeds niet waarom je pijn voelt op een andere plek dan waar de prikkeling plaatsvindt.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 30 mar 2011 00:03

[quote="Vermeulen"]Dan snap ik nog steeds niet waarom je pijn voelt op een andere plek dan waar de prikkeling plaatsvindt. [/quote]


4. De N. Phrenicus innerveert vliezen van organen rond het diafragma. Bij interne stoornissen worden deze vliezen vaak
geprikkeld (leverafwijkingen, maagzweer, angina pectoris, appendicitis etc.). De prikkels komen in C-2 t/m C-4 terecht hetgeen
kan verklaren dat bij ingewandsstoornissen vaak referred pain voorkomt in nek en schouder (cervicale dermatomen). Hoever de
innervatie door de N. Phrenicus reikt is niet duidelijk

http://www.stichtingiton.nl/boeken/text_19.pdf

Zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Is osteopatische filosofie.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 31 mar 2011 17:19

[quote="Vermeulen"]Dan snap ik nog steeds niet waarom je pijn voelt op een andere plek dan waar de prikkeling plaatsvindt. [/quote]

Mensen met heupartrose voelen ook pijn in de lies of in de knie, mensen met een hartinfarct voelen pijn in de linkerarm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 01 apr 2011 11:59

[quote="Scepticus"][quote="Vermeulen"]Dan snap ik nog steeds niet waarom je pijn voelt op een andere plek dan waar de prikkeling plaatsvindt. [/quote]

Mensen met heupartrose voelen ook pijn in de lies of in de knie, mensen met een hartinfarct voelen pijn in de linkerarm.
[/quote]

Even wat verwarring schoppen ;-) :
Als je hart tenminste links zit.

Overigens is het niet onverstandig om even bij een sma een testje onder belasting te doen.

Plaats reactie