Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 01 mei 2011 14:37

Pierre92: Interessant die prismabril! Mijn oom wilde dat in het schaatsen ook gaan doen. Liep hij de hele dag met zo'n bril op om te oefenen. Niks geworden.

Ben ff weg geweest, vandaar de late reactie. Waar zat het probleem in?
Bij lange baan schaatswedstrijden (individueel dus) rij ik er ook mee op de langere afstanden. Heeft overigens wel even geduurd voordat ik er goed mee kon rijden. Waar je op de fiets aan je stuur een mooi stabiel punt hebt, heb je dat bij schaatsen niet. Je beweegt met name makkelijk iets draaiend om je as. Dat geeft in eerste instantie een soort zeilgevoel. Maar later ben je er helemaal aan gewend.
TheoH

michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 02 mei 2011 03:20

Om wat voor ondergrond en weersomstandigheden gaat het hier nu eigenlijk? Volgens mij is dat ook van grote invloed hoe je je bochten neemt.
Als je kijkt naar mountainbikers, die nemen een groot deel van hun bochten op de 'ski-manier' omdat je dan de meeste druk op je banden houdt op de losse, gladde of oneffen ondergrond. Als de omstandigheden dusdanig zijn wil je je zwaartepunt vooral zo dicht mogelijk bij het contactpunt van je banden met de ondergrond hebben en niet domweg zo laag mogelijk, want daarmee verlies je gewoon grip punt
Niet voor niets behoren de (ex)mountainbikers vaak tot de beste dalers van het peloton als het gaat om bochtige afdalingen.
Persoonlijk gebruik ik beide technieken, afhankelijk van de omstandigheden. Verder wil ik nog even aanmerken dat je best anders een bocht kan nemen dan de 100 man waarmee je de bocht ingaat als je jezelf en je techniek maar onder controle hebt. Sneller die bocht doorgaan dan die 100 man heeft toch geen zin want je kan geen kant uit.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 02 mei 2011 10:12

Ik doe deze techniek nu een paar weken maar het werkt verbluffend goed.
Je komt inderdaad sneller door de bocht heen en het voelt ook stabieler aan.
Het is wel een kwestie van wennen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 02 mei 2011 11:41

jaapieo schreef:ZELFS superrose begrijpt hoe het WEL moet ;)
Nu maar weer normaal door de bocht?
:D


Jaapieo: Ik ben er heilig van overtuigd dat knikken helpt, en vind jouw opmerkingen eigenlijk een beetje getuigen van oogkleppenmentaliteit. Ik zou zeggen: probeer het eens zelf ;).

In criteriums win ik er hele lengtes mee in iedere bocht (daarmee maak ik gebrek aan conditie goed :) ). In hele snelle bochten werkt het ook gewoon prima.
Ik doe het nu ook niet altijd en overal, maar het is gewoon een prima houding om gewicht heel snel te verleggen.
Als je namelijk met de volle 70/80kg in die bocht gaat hangen, kan je onmogelijk wat anders dan naar buiten corrigeren. Als je geknikt stuurt, kan je je gewicht nog wat meer naar binnen leggen en dus twee kanten op corrigeren.
Natuurlijk kan je geen wonderen verrichten, maar het voelt gewoon een stuk zekerder. Je hebt meer controle over de fiets, en je steekt minder energie in het sturen op zich. In een lange afdaling kom je gewoon frisser beneden toe.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 03 mei 2011 11:43

Mooi om die praktijkervaringen te horen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om "the proof of the pudding is in the eating". Iets mag naar je gevoel, je mening of je natuurkundige kennis niet kloppen, maar misschien werkt het wel.
Ik deel de ervaring van de Zwarten dat het dichterbij hebben van je zwaartepunt snellere koerscorrecties mogelijk maakt en de meer loodrechte druk voorkomt dat je grip verliest (reactie van Michon). (De schuinte van de banden op de weg is dus niet het bepalende punt, maar hoe loodrecht of schuin de vector door lichaamszwaartepunt loopt.)
Maar inderdaad zoals Body aangeeft het is soms wel ff wennen. Als ik bijv in een bocht nog wat bij moet corrigeren en wat extremer mijn bovenlijf naar buiten moet brengen vind ik in eerste instantie eng.
Wat mij trouwens in het mooie filmpje van Cancellara opviel is dat hij op een recht stuk weg even achter het zadel ging hangen voor de areodynamica. Dit voorjaar heb ik in Tireno Adriatico en Parijs Nice alleen het voor-het-zadel-zitten gezien. Wat zijn jullie ervaringen?
TheoH

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 mei 2011 11:55

heuzen schreef:Mooi om die praktijkervaringen te horen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om "the proof of the pudding is in the eating". Iets mag naar je gevoel, je mening of je natuurkundige kennis niet kloppen, maar misschien werkt het wel.
Ik deel de ervaring van de Zwarten dat het dichterbij hebben van je zwaartepunt snellere koerscorrecties mogelijk maakt en de meer loodrechte druk voorkomt dat je grip verliest (reactie van Michon). (De schuinte van de banden op de weg is dus niet het bepalende punt, maar hoe loodrecht of schuin de vector door lichaamszwaartepunt loopt.)
Maar inderdaad zoals Body aangeeft het is soms wel ff wennen. Als ik bijv in een bocht nog wat bij moet corrigeren en wat extremer mijn bovenlijf naar buiten moet brengen vind ik in eerste instantie eng.
Wat mij trouwens in het mooie filmpje van Cancellara opviel is dat hij op een recht stuk weg even achter het zadel ging hangen voor de areodynamica. Dit voorjaar heb ik in Tireno Adriatico en Parijs Nice alleen het voor-het-zadel-zitten gezien. Wat zijn jullie ervaringen?


Ik deel zeker je ervaring dat het af toe "eng" kan zijn.
In het weekend kreeg ik het zelfs voorelkaar om met de nieuwe techniek 32 km door een bocht te komen. Heel opvallend was het hoe veel ruimte ik over had in de bocht.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 mei 2011 12:52

heuzen schreef:Wat mij trouwens in het mooie filmpje van Cancellara opviel is dat hij op een recht stuk weg even achter het zadel ging hangen voor de areodynamica. Dit voorjaar heb ik in Tireno Adriatico en Parijs Nice alleen het voor-het-zadel-zitten gezien. Wat zijn jullie ervaringen?


Als de toerfietsers dadelijk denken dat ze ook zo af kunnen dalen kan je na iedere afdaling een mobiel veldhospitaal inrichten. Blijf maar gewoon op zadel zitten en buig je armen maar wat verder.

Op de bovenbuis gaan zitten is wat aerodynamischer, maar het risico neemt onevenredig toe. Met handen naast de stuurpen, armen invouwen, met je gezicht net boven de stuurpen en je kont op het zadel loopt een fiets bijna net zo hard naar beneden. Maar je houdt veel meer controle, want je handen zijn zo in de beugels bij de remmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 mei 2011 13:54

Amclassic-fan schreef:
heuzen schreef:Wat mij trouwens in het mooie filmpje van Cancellara opviel is dat hij op een recht stuk weg even achter het zadel ging hangen voor de areodynamica. Dit voorjaar heb ik in Tireno Adriatico en Parijs Nice alleen het voor-het-zadel-zitten gezien. Wat zijn jullie ervaringen?


Als de toerfietsers dadelijk denken dat ze ook zo af kunnen dalen kan je na iedere afdaling een mobiel veldhospitaal inrichten. Blijf maar gewoon op zadel zitten en buig je armen maar wat verder.

...


hihi
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 04 mei 2011 17:37

Amclassic-fan wrote:

heuzen wrote:
Wat mij trouwens in het mooie filmpje van Cancellara opviel is dat hij op een recht stuk weg even achter het zadel ging hangen voor de areodynamica. Dit voorjaar heb ik in Tireno Adriatico en Parijs Nice alleen het voor-het-zadel-zitten gezien. Wat zijn jullie ervaringen?


Als de toerfietsers dadelijk denken dat ze ook zo af kunnen dalen kan je na iedere afdaling een mobiel veldhospitaal inrichten. Blijf maar gewoon op zadel zitten en buig je armen maar wat verder.

...

Ik weet niet in welke categorie je me zou willen plaatsen :), maar achter het zadel hangen doe ik al zo'n 20 jaar. Ik kan dan goed bij de remmen. Voor de stabiliteit is het voor mij belangrijk om de knieën strak tegen de staande achterbuizen te drukken. Achter het zadel hangende vind ik prettiger voor mijn nek (je hoeft je hoofd niet zo ver op te richten). Daarnaast stuurt je voorwiel heel makkelijk door allerlei oneffenheden in de weg, de rest van de fiets en jezelf wordt ahw in zelfde spoor getrokken. Wel goed je buikspieren aangespannen houden ivm met evt klappen als je door een gaatje/over een bobbel rijdt:).
Met de techniek van vóór het zadel zitten heb ik geen ervaring.
TheoH

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 04 mei 2011 19:23

body schreef:Ik deel zeker je ervaring dat het af toe "eng" kan zijn.
In het weekend kreeg ik het zelfs voorelkaar om met de nieuwe techniek 32 km door een bocht te komen. Heel opvallend was het hoe veel ruimte ik over had in de bocht.


Met alle respect, maar met 32 km/u door een bocht is niet bepaald hard... Probeer het eens met 45. Ik zou dan wel de "ouderwetsche" methode hanteren...

michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 04 mei 2011 19:42

Gasten, is dat niet een beetje afhankelijk van de bocht? Ik ken tenslotte bochten waar je nooit en te nimmer met 32 door komt en ik ken bochten waar je met 32 aan alle kanten voorbijgeschoven wordt. Leer nou eens dingen in perspectief te zetten voordat je met waardes gaat smijten.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 04 mei 2011 21:15

Body vermeldt er niet bij wat voor bocht het is. Hij heeft het over "een bocht", dus je mag ervan uitgaan dat het een redelijk standaard huis-tuin en keukenbocht betreft.

Plaats reactie