Bochtentechniek
Bij de eerste 5 rijden is makkelijk, tenminste als je sterk genoeg bent om constant op kop te rijden. Direct daarachter zitten de dure plekken, ver genoeg van voren om mee te doen aan de wedstrijd maar wel lekker in het wiel. Vanaf daar is het wringen tot de laatste 15 man, de helft daarvan is sterk en kan niet wringen of sturen. De andere helft is aan het lossen.
Het colonne-effect. In een colonne legervoertuigen rijdt het voorste voertuig een continue snelheid van 50kmh. Achterin moeten de voertuigen na een bocht steeds harder rijden om bij te blijven. De achterste rijdt met pieken van 100kmh
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
vaak bu j te bange
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
Goed advies man!
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Eitje, je moet 't gewoon even hard op voor jezelf uitspreken, dan snap je 't meteen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Wat een mooi topic, ik val er nu ineens in.
Wat OP zegt over sturen op de fiets klopt niet helemaal (maar misschien is dat al opgemerkt). Je stuurt met een fiets niet als met een auto, maar je stuurt "tegen". Dwz je stuurt eerst een heel klein beetje naar rechts waardoor je fiets uit balans raakt en je naar links valt en dus naar links gaat. Op de motor stuur je ook "tegen", maar daar is het meer omdat de gyroscopische werking van je voorwiel dan zorgt dat je de juiste kant op gaat. Ik denk dat als je hard fietst, ook het gyroscopisch effect in je voorwiel je al tegensturend de juiste kant op duwt. Google maar op "counter steering" of "tegensturen".
Als je motorrijles hebt, leer je scherpe bochten maken door tegen te hangen. Je zit rechter op dan je motor. Maar leer je beter rijden, dan is het andersom, dan hang je ook in scherpe korte langzame bochten net als Marc Marquez naar binnen. Google op "motogymkhana youtube", genoeg voorbeelden. Sturen op een motor werkt verder wel heel anders dan op een fiets, hoewel mijn wielrenverleden mij wel hielp snel te leren motorrijden.
En zowel met de fiets als met de motor kun je in de bocht de grond raken: de pedalen van mijn oude fiets zijn van onder wat afgesleten, en de stepjes van mijn motor ook. Met de fiets is de grond raken enger dan met de motor.
Wat OP zegt over sturen op de fiets klopt niet helemaal (maar misschien is dat al opgemerkt). Je stuurt met een fiets niet als met een auto, maar je stuurt "tegen". Dwz je stuurt eerst een heel klein beetje naar rechts waardoor je fiets uit balans raakt en je naar links valt en dus naar links gaat. Op de motor stuur je ook "tegen", maar daar is het meer omdat de gyroscopische werking van je voorwiel dan zorgt dat je de juiste kant op gaat. Ik denk dat als je hard fietst, ook het gyroscopisch effect in je voorwiel je al tegensturend de juiste kant op duwt. Google maar op "counter steering" of "tegensturen".
Als je motorrijles hebt, leer je scherpe bochten maken door tegen te hangen. Je zit rechter op dan je motor. Maar leer je beter rijden, dan is het andersom, dan hang je ook in scherpe korte langzame bochten net als Marc Marquez naar binnen. Google op "motogymkhana youtube", genoeg voorbeelden. Sturen op een motor werkt verder wel heel anders dan op een fiets, hoewel mijn wielrenverleden mij wel hielp snel te leren motorrijden.
En zowel met de fiets als met de motor kun je in de bocht de grond raken: de pedalen van mijn oude fiets zijn van onder wat afgesleten, en de stepjes van mijn motor ook. Met de fiets is de grond raken enger dan met de motor.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
No way dat je met je pedaal de grond raakt als je deze aan de goede kant omhoog hebt, dan ben je al lang onderuit gegleden.
Pedalen slijten wel af door door te trappen in bochten waar dat niet kan, gaat vaak goed, maar doe je het te hard dan ga je onderuit,
Pedalen slijten wel af door door te trappen in bochten waar dat niet kan, gaat vaak goed, maar doe je het te hard dan ga je onderuit,