Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jul 2018 21:47

Een eerste wat ik leerde op de koersfiets na wat MTB'en was in de bocht bijtrappen om te kunnen volgen.
Daarmee zeg ik niet dat het altijd kan.
En het andere is zeer snel echt bijtrappen na of nog in de bocht om dat wiel voor je te houden. Ik verdenk er de eerste in een groep altijd va net iets harder af te remmen voor een bocht dan nodig en supersnel op te trekken zodat iedereen achteraan aan de rekker hangt.
Maar krijg je het niet geleerd door gewoon de man voor je te volgen? Je ziet toch of die bijtrapt in een bocht en wanneer hij terug aanzet?

En andere belangrijke is meer vooraan rijden: daar is de 'rekker' minder erg.

Voor de duidelijkheid ik heb nooit enige competitie gereden. Ik heb het maar van zien (en dat beetje op een gesloten circuit rondjes te rijden).

Walter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jul 2018 22:27

De truc in een criterium is net voor de bocht een gat van een meter laten op je voorganger, maar vervolgens bij de laatste trap (als je niet door kunt trappen), extra kracht te zetten, zodoende rij je in de bocht het gat dicht op je voorganger en hoef je net iets minder hard aan te zetten, maar bovenal zit je strak in het wiel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 jul 2018 01:00

Klopt.maar dit gaat je geld kosten. :x Ik heb deze truc hier al een jaar of 2 terug gelanceerd
dus is het mijn copyricht. Ik schreef er nog bij als je die meter ruimte laat je een beter zicht hebt waar je rijdt.Om dan ongeveer halverwege de bocht terug bij te trekken zodat al terug in het wiel van je voorganger zit als die aanzet.Dus jii zet aan, halverwege de bocht want zij doen dat meestal na 3/4 in de bocht, zo ongeveer bij het uitkomen van de bocht en dan zit al lekker terug in zijn wiel.
En om dat metertje dicht rijden kost je geen moeite aangezien zij niet trappen en jij wel. :idea:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2018 09:51

ottorongo schreef: 20 jul 2018 01:00 Klopt.maar dit gaat je geld kosten. :x Ik heb deze truc hier al een jaar of 2 terug gelanceerd
dus is het mijn copyricht. Ik schreef er nog bij als je die meter ruimte laat je een beter zicht hebt waar je rijdt.Om dan ongeveer halverwege de bocht terug bij te trekken zodat al terug in het wiel van je voorganger zit als die aanzet.Dus jii zet aan, halverwege de bocht want zij doen dat meestal na 3/4 in de bocht, zo ongeveer bij het uitkomen van de bocht en dan zit al lekker terug in zijn wiel.
En om dat metertje dicht rijden kost je geen moeite aangezien zij niet trappen en jij wel. :idea:
En jij denkt dat die "truc" nog niet ouder is dan 2 jaar :lol:

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 20 jul 2018 09:58

Kom op kinderen geen ruzie maken :lol:
...

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 20 jul 2018 10:31

Zino schreef: 19 jul 2018 20:59 Ik rijd nu af en toe een wedstrijd mee en kan iedere keer uitrijden al is het met de hakken over de sloot. Ik verlies naar mijn gevoel te veel in de bochten. Ik probeer mijn voorganger zo goed mogelijk te volgen en na te bootsen in de bocht maar iedere keer verlies ik een meter of 2-3 die ik dan moet dicht knallen. De eerste keer zonder probleem, na een tijdje vol in het rood. Ik denk dat ik te lang wacht met opnieuw te beginnen trappen na een bocht omdat ik bang ben dat mijn pedaal de grond zal tikken met als gevolg dat ik langs de grond lig... Is de kans groot dat je bij te snel beginnen trappen de grond raakt of moet je daarvoor al echt schuin hangen in de bocht?
Volgens mij doe je het al niet slecht. Met een beetje meer ervaring zal het beter gaan.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jul 2018 10:33

Als je voorganger in de bocht kan doortrappen, dan kun jij het ook. Vaak kan het. Als je nog nooit met je pedaal de grond hebt geraakt, dan heb je de grenzen nog niet opgezocht

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 20 jul 2018 10:41

Ik kijk altijd meer naar de renners twee of drie plekken naar voren dan naar de gast direct voor me.
Uiteindelijk moet je op een fietslengte afstand van hun wielen uitkomen, met jouw voorganger er tussen. Maar hoe je voorganger daar komt is totaal niet jouw probleem.
Mocht je achter een pannenkoek zitten die te hard remt, valt er voor hem een gat, en weet je dat hij zo gaat sprinten. Dan kun je hem al half gaan inhalen in de bocht (of zoals hierboven beschreven, zorgen dat je al inloopt in de bocht). Ik zie ook regelmatig dat ze veel te gejaagd terugsprinten, en dat ze dan weer moeten bijremmen als ze eenmaal terug zijn. Dat is natuurlijk ook heel inefficient. Als je dat ziet kun je een gaatje laten vallen met je voorganger, en iets later weer aansluiten zonder in het rood te gaan (het parcours moet zich daar natuurlijk wel voor lenen).

In beide gevallen ben je nog steeds aan het jojo'en, en is het verstandig om een ander wiel te zoeken, maar je kunt toch wat energie besparen.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 20 jul 2018 10:52

Ik denk dat als je voor een koers de fietsen van de renners gaat bekijken, je bij de meesten wel een plat kantje op het (linker-)pedaal ziet....
Kun je de volgende keer toch weer net iets langer doortrappen... :lol:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jul 2018 11:23

ottorongo schreef: 20 jul 2018 01:00 ...meter ruimte laat je een beter zicht hebt waar je rijdt.Om dan ongeveer halverwege de bocht terug bij te trekken zodat al terug in het wiel van je voorganger zit als die aanzet...
Stel je voor als een heel peloton dat doet: de tweede in het peloton laat dat gaatje en gaat sneller in de bocht terug optrekken. De derde is al de pineut. Die moet nog sneller in de bocht terug optrekken. En eigenlijk gaat dat al niet. Je kan immers niet op ieder moment in een bocht sneller optrekken dan je voorganger. Dat is namelijk een eigenschap van een bocht: je kan die niet vol nemen. Maw: door al die gaatjes moet ieder achterkomende renner weer extra werken om bij te blijven.
En als je tegen elkaar racet, zal de eerste net het volgende doen: Die zal zelf zo vertragen dat voor hem de bocht comfortabel is. En zo snel als mogelijk in de bocht terug optrekken. Maw: als jij die meter laat kan je niet sneller dan de eerste terug optrekken zonder een extra risico te nemen uit de bocht te gaan (de eerste heeft immers al het optimale punt in de bocht genomen om op te trekken).
Enig voordeel van de strategie is dat je het de renners achter jou moeilijker maakt.
Lijkt me vooral een strategie voor als je niet voldoende in het wiel durft blijven rijden.

Walter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jul 2018 14:18

chrissiewizzie schreef: 20 jul 2018 11:35 Klopt van die platte kantjes. En je valt niet direct als je net even met je pedaal de grond raakt. Mijn pedalen waren vroeger altijd geschaafd (ook met 170 mm en een extra hoog bracket voor criteriums).
Maar wat vooral belangrijk in de bocht is, is dat 'm durft aan te vallen. Dus niet terughoudend zijn, maar erin knallen en je fiets erdoorheen duwen (binnenste hand naar beneden drukken en buitenste pedaal druk zetten). En veel krappe snelle bochten oefenen met bijvoorbeeld pionnen.
+1

Wat ook helpt is een goede soepele banden en die (zeker bij klinkers) niet te hard te zetten. Veel renners die ik bij koersen spreek drukken er toch altijd maar weer 8 bar in, omdat ze denken dat dat goed is.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jul 2018 21:16

Voorin rijden is een stuk makkelijker. Dat bewijst het verhaal van je kameraad ook.

Plaats reactie