Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 29 mar 2011 13:27

DE BOCHT OMGAAN OF EEN BOCHT RIJDEN
SKIBOCHTEN OP DE TIJDRITFIETS EN RACEFIETS 29 mrt 2011
Theo Heuzen

Bochtenrijden is vaak een ondergewaardeerd onderdeel van het fietsen.
Bij motorrijden en skiën heeft dat een veel grotere betekenis. Ook bij schaatsen is dat het geval. Zo is pootje over slechts een eerste stap op weg naar het bochtenrijden.
Bij het rijden op een tijdritfiets wordt er ook weinig aandacht besteedt aan het bochtenrijden. Terwijl een tijdritfiets wat lomper stuurt dan een gewone racefiets, waardoor een bocht wat lastiger is en er dus daar tijdwinst te behalen valt.

Over bochtenrijden op de racefiets heb ik een stuk geschreven met foto's ter illustratie.
Naast algemene aandachtspunten voor het rijden van een bocht komen twee manieren van een bocht nemen aan bod:
de KLASSIEKE BOCHT en de SKIBOCHT.

Afbeelding

Verder wordt het afdalen op de fiets besproken. Daarnaast vergelijk ik het rijden van bochten op de fiets met hoe dat gaat bij motorrijden, skiën en schaatsen.
Het stuk staat op klassiek_vs_ski.pdf
TheoH

marsman
Forum-lid
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 29 mar 2011 13:39

Leuk initiatief!!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 29 mar 2011 13:51

Hmm
Maar als iedereen in het peleton zo door een bocht gaat, gaan er geheid een paar onderuit.
Je verlegt het zwaartepunt dusdanig dat met een beetje water o.i.d. je fiets weg schuift.
Als ik op een parcours een bocht snel wil nemen kruip ik zo laag mogelijk op mijn fiets om mn zwaartepunt te verlagen en ga ik meer als de motorrijder er doorheen dan met het lijf rechtop.
Met het lijf rechtop is eerder een behendigheid voor scherpe bochten met lagere snelheid.
Met schaatsen zie je ook goed bij het shorttracken dat je in het verlengde van je schaats moet zitten. Met skien kun je juist sneller gaan door een bocht als je gaat 'carven'. Die korte bochten gaan tov van de snelheid wanneer je niet in de bocht zit juist langzamer. De korte bochten gebruik je daar ook juist om je snelheid te beheersen t.o.v. in een recht lijn downhill.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 29 mar 2011 17:39

Leuk initiatief om zoiets op papier te zetten. Als natuurkundige en fanatiek skier moet ik er helaas wel een paar kritische kanttekeningen plaatsen.
1) Skies en schaatsen zijn geen rechte planken / ijzers. Het zijn cirkeldelen (een stukje boog zeg maar). Daardoor (en alleen daardoor!) ga je op de skies en schaatsen scherper de bocht door als je meer opkant / schuiner hangt. Op een fiets en een motor is dat niet waar! De allerscherpste bocht maak je op een fiets als je helemaal rechtop je stuur 90 graden draait.
2) het schuin hangen op de fiets en motor is er voor om de middelpuntvliedende krachten te compenseren dmv de zwaartekracht. Dit effect wordt bepaald door de curve radius en je snelheid in het kwadraat.

Als je dus heel hard een bocht door wil gaan, moet je heel schuin om er niet 'uit te vliegen', maar niet om de bocht zelf scherper in te sturen. Dat doe je met je stuur. Al snapt iedere fietser dat je op snelheid niet aan je stuur kunt draaien zonder mee te hangen, net zoals je niet kunt gaan hangen zonder een bocht in te sturen.

De techniek die je hier beschrijft (de skibocht zoals je hem noemt), is nuttig omdat je lichaam iets verder naar buiten in de bocht zit, en daardoor een deel van de massa een iets grotere cirkel beschrijft, waardoor de middelpuntvliedende kracht iets kleiner is. Maaaaaar. Het nadeel is dat de massa hoger zit, en niet in lijn met je fame en wielen, waardoor je minder druk op je banden hebt, en dus minder grip.

Voor lage snelheid bochten is het dus prima: je kan iets sneller sturen (minder massa die beweegt), en je vliegt toch niet uit de bocht, dus sneller de bocht door.
Voor hoge snelheid bochten is het juist belangrijk om veel druk op je banden te houden (meer druk is meer grip), en dan zou ik dit dus nooit doen. Dan moet je juist als een motorrijder de bocht door.

just my 2 cts...

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 29 mar 2011 17:42

Interessant die prismabril! Mijn oom wilde dat in het schaatsen ook gaan doen. Liep hij de hele dag met zo'n bril op om te oefenen. Niks geworden.

Interessant stuk! Ik denk dat ik eens ga oefenen, aangezien mijn bochtentechniek beter kan.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 29 mar 2011 18:33

Ik mis in het verhaal wel enige "wetenschappelijke"onderbouwing. Je vergelijkt allerlei sporten die op verschillende vlakken toch duidelijk verschillen: rollen (fiets/motor) tegenover glijden (skiën/schaatsen), verschil in grip met de ondergrond (de grip van rubberband tegenover het 'ingraven' van skies en schaatsen).

Daarnaast verschilt de hoek waaronder een downhill-skiër naar beneden gaat sterk van de hoek waarme een racefietser een bocht neemt. Een skiër heeft z'n benen bijna parallel aan de grond...

Zeg niet wat er waar of onwaar is in je verhaal .... maar ik ben verre van overtuigd.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 29 mar 2011 19:05

Deze methode heet volgens mijn trainingsbijbel (joe friel) ook wel 'countersteering.' Vooral nuttig bij scherpe bochten naar rechts (mits je rechts moet rijden).

allard
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 jan 2005 13:04

allard 29 mar 2011 19:16

Volgens mij is de hele strekking van het verhaal dat wanneer je je bovenlichaam iets meer naar buiten houdt, de druk loodrecht op je banden groter wordt. Dit resulteert in een minder snel wegglijden van het wiel(de loodrechte druk tussen banden/weg bepaalt de grip).

Als je heel erg schuin hangt, is de component van de kracht die de renner naar buiten drukt , als je het bekijkt bij de band, meer naar buiten gericht. Dit geeft dus minder loodrechte druk, en meer kans op wegglijden.

Dit is een bochtentechniek die vooral veel door downhill mtb-ers gebruikt wordt. op http://www.pinkbike.com/news/strength-t ... -2011.html staat een uitleg van een echte mtb-er.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 29 mar 2011 19:29

Mijn gevoel zegt mij dat het "tegenhangen" met je bovenlichaam ervoor zorgt dat je krappere bochten kan nemen, maar niet persé snellere bochten.
Ik zou het hooguit gebruiken als er 2 bochten zeer kort achter elkaar zitten en je dus in die korte tijd moeilijk je lichaamsgewicht van links naar rechts zou kunnen bewegen. (een fiets van ~7 kg is sneller van richting te veranderen dan je eigen ~70 kg)

henkvdweerdt
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 okt 2010 20:22

henkvdweerdt 29 mar 2011 19:58

Ik denk dat het tegen de bocht inhangen erg onnatuurlijk is. Zou dan het gevoel hebben dat je rechtdoor wil met de fiets. Ga het dan ook niet proberen ;)

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 29 mar 2011 21:44

Misschien eens leuk om te kijken hoe goede pro's het doen.
Gasten als Cancellare of Nibali, die knikken zeer zeker in de bocht bij afdalingen.
Tijdens het motorrijden is het mij ook geleerd. In de regel merk ik dat ik uitloop als ik met een aantal man afdaal op de fiets. (en ik knik en kijk ver voor mij uit, ook niet onbelangrijk!)

Natuurkundig kan ik het niet 123 uitleggen maar de kans dat je uitglijdt is met de skibocht techniek (knikken) kleiner dan met de klassieke techniek. Je verlegt je zwaartepunt.
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

gbjhillman
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:14

gbjhillman 29 mar 2011 21:59

allard schreef:Volgens mij is de hele strekking van het verhaal dat wanneer je je bovenlichaam iets meer naar buiten houdt, de druk loodrecht op je banden groter wordt. Dit resulteert in een minder snel wegglijden van het wiel(de loodrechte druk tussen banden/weg bepaalt de grip).

Als je heel erg schuin hangt, is de component van de kracht die de renner naar buiten drukt , als je het bekijkt bij de band, meer naar buiten gericht. Dit geeft dus minder loodrechte druk, en meer kans op wegglijden.


Klopt, techniek wordt ook (soms) bij cyclocrossen toegepast.
� De toestand in de bergen *

Plaats reactie