omslagpunt bepalen
hoi,
voor het komende seizoen wil ik weer eens mijn omslagpunt laten bepalen (laatste stamt uit 2005) zodat ik gerichter aan de slag kan. nu ga ik eerst zelf de testjes doen, oa karvonen maar ben daar niet zo gerust op omdat ik redelijk goed over mijn omslagpunt heen kan rijden voor een tijdje (zeker die 5 min). vandaar dat ik het ook wat wetenschappelijker wil bepalen. ik heb geen zin in een algeheel groot sport medisch onderzoek (oa vanwege de kosten), waar dit onderdeel van is, enkel de omslagpunt bepaling (op welke manier dan ook). ik heb gehoord dat dit voor een euro of 50 te doen moet zijn, maar waar?
wat zijn jullie ervaringen met centra die dit doen, het liefst in de omgeving utrecht.
voor het komende seizoen wil ik weer eens mijn omslagpunt laten bepalen (laatste stamt uit 2005) zodat ik gerichter aan de slag kan. nu ga ik eerst zelf de testjes doen, oa karvonen maar ben daar niet zo gerust op omdat ik redelijk goed over mijn omslagpunt heen kan rijden voor een tijdje (zeker die 5 min). vandaar dat ik het ook wat wetenschappelijker wil bepalen. ik heb geen zin in een algeheel groot sport medisch onderzoek (oa vanwege de kosten), waar dit onderdeel van is, enkel de omslagpunt bepaling (op welke manier dan ook). ik heb gehoord dat dit voor een euro of 50 te doen moet zijn, maar waar?
wat zijn jullie ervaringen met centra die dit doen, het liefst in de omgeving utrecht.
Omslagpunt bepalen vogens de Conconi methode:
Tot aan je omslagpunt geldt dat het geleverde vermogen rechtevenredig stijgt met je hartslag. Boven je omslagpunt gaat het geleverde vermogen veel sterker stijgen dan je hartslag.
Methode om je omslagpunt te bepalen:
Zoek een recht stuk weg uit waar het het liefts niet waait of waar je in ieder geval constant dezelfde wind voor of tegen hebt. Fiets 5 minuten met een bepaalde hartslag en meet je gemiddelde snelheid. Verhoog je hartslag met 5 slagen en hehaal dit proces. Je krijgt zodoende een informatie om een grafiek te maken waarin je je geleverde vermogen uitzet (y-as) tegen je hartslag (x-as). Het vermogen bereken je met:
Q=0,3 * snelheid tot de derde macht.
Dit is niet je exacte vermogen maar een fictieve reken grootheid die in de buurt ligt van je werkelijk vermogen. Voor het bepalen van je omslagpunt doet dit niet terzake. Het gaat om berekening waar je de snelheid tot de derde macht neemt.
Elk gemeten punt (= 5 min fietsen) zet je uit in de grafiek. Onder je omslagpunt zie dat dit een rechte lijn is. Op het punt waar de grafiek sterk gaat stijgen ligt je omslagpunt. Boven je omslagpunt zie je dat je veel meer vermogen kunt leveren door je hartslag slechts een paar slagen te verhogen. Er is geen sprake van een omslagpunt maar eerder van een omslagovergang. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld tussen HF 174 en 178 de grafiek plots afbuigt.
Tot aan je omslagpunt geldt dat het geleverde vermogen rechtevenredig stijgt met je hartslag. Boven je omslagpunt gaat het geleverde vermogen veel sterker stijgen dan je hartslag.
Methode om je omslagpunt te bepalen:
Zoek een recht stuk weg uit waar het het liefts niet waait of waar je in ieder geval constant dezelfde wind voor of tegen hebt. Fiets 5 minuten met een bepaalde hartslag en meet je gemiddelde snelheid. Verhoog je hartslag met 5 slagen en hehaal dit proces. Je krijgt zodoende een informatie om een grafiek te maken waarin je je geleverde vermogen uitzet (y-as) tegen je hartslag (x-as). Het vermogen bereken je met:
Q=0,3 * snelheid tot de derde macht.
Dit is niet je exacte vermogen maar een fictieve reken grootheid die in de buurt ligt van je werkelijk vermogen. Voor het bepalen van je omslagpunt doet dit niet terzake. Het gaat om berekening waar je de snelheid tot de derde macht neemt.
Elk gemeten punt (= 5 min fietsen) zet je uit in de grafiek. Onder je omslagpunt zie dat dit een rechte lijn is. Op het punt waar de grafiek sterk gaat stijgen ligt je omslagpunt. Boven je omslagpunt zie je dat je veel meer vermogen kunt leveren door je hartslag slechts een paar slagen te verhogen. Er is geen sprake van een omslagpunt maar eerder van een omslagovergang. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld tussen HF 174 en 178 de grafiek plots afbuigt.
Live fast; die young. mijn blog
[quote="rob74"]Omslagpunt bepalen vogens de Conconi methode:
Tot aan je omslagpunt geldt dat het geleverde vermogen rechtevenredig stijgt met je hartslag. Boven je omslagpunt gaat het geleverde vermogen veel sterker stijgen dan je hartslag.
Methode om je omslagpunt te bepalen:
Zoek een recht stuk weg uit waar het het liefts niet waait of waar je in ieder geval constant dezelfde wind voor of tegen hebt. Fiets 5 minuten met een bepaalde hartslag en meet je gemiddelde snelheid. Verhoog je hartslag met 5 slagen en hehaal dit proces. Je krijgt zodoende een informatie om een grafiek te maken waarin je je geleverde vermogen uitzet (y-as) tegen je hartslag (x-as). Het vermogen bereken je met:
Q=0,3 * snelheid tot de derde macht.
Dit is niet je exacte vermogen maar een fictieve reken grootheid die in de buurt ligt van je werkelijk vermogen. Voor het bepalen van je omslagpunt doet dit niet terzake. Het gaat om berekening waar je de snelheid tot de derde macht neemt.
Elk gemeten punt (= 5 min fietsen) zet je uit in de grafiek. Onder je omslagpunt zie dat dit een rechte lijn is. Op het punt waar de grafiek sterk gaat stijgen ligt je omslagpunt. Boven je omslagpunt zie je dat je veel meer vermogen kunt leveren door je hartslag slechts een paar slagen te verhogen. Er is geen sprake van een omslagpunt maar eerder van een omslagovergang. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld tussen HF 174 en 178 de grafiek plots afbuigt.[/quote]
Sorry, maar dit gaat in praktijk buiten echt nooit werken. Je zegt het zelf al, een recht stuk weg zonder invloed van wat dan ook voor tenminste 25 min. Waar in Nederland ga je dat nog vinden??
Dan kan je beter voor 8 euro een dagkaart bij de sportschool halen en dit uitvoeren op een spinningfiets.
Tot aan je omslagpunt geldt dat het geleverde vermogen rechtevenredig stijgt met je hartslag. Boven je omslagpunt gaat het geleverde vermogen veel sterker stijgen dan je hartslag.
Methode om je omslagpunt te bepalen:
Zoek een recht stuk weg uit waar het het liefts niet waait of waar je in ieder geval constant dezelfde wind voor of tegen hebt. Fiets 5 minuten met een bepaalde hartslag en meet je gemiddelde snelheid. Verhoog je hartslag met 5 slagen en hehaal dit proces. Je krijgt zodoende een informatie om een grafiek te maken waarin je je geleverde vermogen uitzet (y-as) tegen je hartslag (x-as). Het vermogen bereken je met:
Q=0,3 * snelheid tot de derde macht.
Dit is niet je exacte vermogen maar een fictieve reken grootheid die in de buurt ligt van je werkelijk vermogen. Voor het bepalen van je omslagpunt doet dit niet terzake. Het gaat om berekening waar je de snelheid tot de derde macht neemt.
Elk gemeten punt (= 5 min fietsen) zet je uit in de grafiek. Onder je omslagpunt zie dat dit een rechte lijn is. Op het punt waar de grafiek sterk gaat stijgen ligt je omslagpunt. Boven je omslagpunt zie je dat je veel meer vermogen kunt leveren door je hartslag slechts een paar slagen te verhogen. Er is geen sprake van een omslagpunt maar eerder van een omslagovergang. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld tussen HF 174 en 178 de grafiek plots afbuigt.[/quote]
Sorry, maar dit gaat in praktijk buiten echt nooit werken. Je zegt het zelf al, een recht stuk weg zonder invloed van wat dan ook voor tenminste 25 min. Waar in Nederland ga je dat nog vinden??
Dan kan je beter voor 8 euro een dagkaart bij de sportschool halen en dit uitvoeren op een spinningfiets.
@moustache,
Je hoeft de test ook niet als geheel in een keer uit te voeren. Je kunt ook een rondje ergens rijden en op het lange rechte stuk in je ronde doe je telkens een meting.
De meting doen op een spinning fiets kan volgens mij niet omdat je niet je vermogen kunt bepalen.
Je hoeft de test ook niet als geheel in een keer uit te voeren. Je kunt ook een rondje ergens rijden en op het lange rechte stuk in je ronde doe je telkens een meting.
De meting doen op een spinning fiets kan volgens mij niet omdat je niet je vermogen kunt bepalen.
Live fast; die young. mijn blog
Ik bereken ook geen vermogen in mijn test. Ik bereken alleen een fictieve rekenwaarde die ik vermogen noem. Deze rekenwaarde is nodig om de grafiek te kunnen maken. Om een spinningfiets kun je alleen maar hard trappen en moe worden. Maar deze levert geen info.
Als je buiten fietst krijg je info over het geleverde vermogen middels de gemiddelde snelheid. Met deze gemiddelde snelheid kun je een fictief vermogen berekenen en met deze rekenwaarde EN je hartslag kun je je omslagpunt bepalen.
Als je buiten fietst krijg je info over het geleverde vermogen middels de gemiddelde snelheid. Met deze gemiddelde snelheid kun je een fictief vermogen berekenen en met deze rekenwaarde EN je hartslag kun je je omslagpunt bepalen.
Live fast; die young. mijn blog
interessant, ik heb een mooie tacx hier staan die ook vermogen meet. daar moet het dus wel mee lukken. en anders pak ik hier de weg die langs het amterdam-rijnkanaal ligt (dat is vanaf utrecht iig een uur strak richting amsterdam)
maar wat ik eigenlijk wilde weten :
ik heb geen zin in een algeheel groot sport medisch onderzoek (oa vanwege de kosten), waar dit onderdeel van is, enkel de omslagpunt bepaling (op welke manier dan ook). ik heb gehoord dat dit voor een euro of 50 te doen moet zijn, maar waar? wat zijn jullie ervaringen met centra die dit doen, het liefst in de omgeving utrecht.
maar wat ik eigenlijk wilde weten :
ik heb geen zin in een algeheel groot sport medisch onderzoek (oa vanwege de kosten), waar dit onderdeel van is, enkel de omslagpunt bepaling (op welke manier dan ook). ik heb gehoord dat dit voor een euro of 50 te doen moet zijn, maar waar? wat zijn jullie ervaringen met centra die dit doen, het liefst in de omgeving utrecht.
A bad day on the bike is better than a good day at work.
[quote="tati"]http://www.topvorm.com/ind_home.htm
49,50 voor een maximaaltest.
[/quote]
thx, das wat ik zoek. heb je er ervaring mee?
49,50 voor een maximaaltest.
[/quote]
thx, das wat ik zoek. heb je er ervaring mee?
[quote="vip32"][quote="tati"]http://www.topvorm.com/ind_home.htm
49,50 voor een maximaaltest.
[/quote]
thx, das wat ik zoek. heb je er ervaring mee?[/quote]
Jazeker, had vorig jaar mijn schema's van coen. Ook trainen we in de winter altijd bij hem op de sportschool (klasje met alleen maar actievelingen). Volgend jaar ga ik weer met schema's van hem werken. Was er even mee gestopt omdat ik na een aanrijding met mijn racefiets 6 ribben gebroken had dus trainen zat er even niet in.
Goed deskundig advies en een hele aardige kerel.
49,50 voor een maximaaltest.
[/quote]
thx, das wat ik zoek. heb je er ervaring mee?[/quote]
Jazeker, had vorig jaar mijn schema's van coen. Ook trainen we in de winter altijd bij hem op de sportschool (klasje met alleen maar actievelingen). Volgend jaar ga ik weer met schema's van hem werken. Was er even mee gestopt omdat ik na een aanrijding met mijn racefiets 6 ribben gebroken had dus trainen zat er even niet in.
Goed deskundig advies en een hele aardige kerel.
A bad day on the bike is better than a good day at work.