Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

omslagpunt bepalen

ruttie
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:51

ruttie 18 sep 2009 00:06

Je kan heel gemakkelijk zelf een VIAD test doen. Met een maatje die je hartslag gegevens noteert kun je nadien je omslag punt bepalen.

----complexe uitleg-----

Het is een fiets test die je bij uitstek in de sportschool kan doen, helemaal gratis dus.

Als je echt meer info wilt kun je me wel een PM sturen.

Gebruikersavatar
martinovibes
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 25 apr 2007 18:55

Gebruikersavatar martinovibes 24 sep 2009 06:05

Heb ff pauze ( ben proces operator vandaar de rare tijd )

Een beetje ziekte kosten verzekering geeft je de mogelijkheid om 2 keer per jaar zoiets te laten testen, mijn CZ IIG wel
Ik kan zelf ook wel gaan klooien met een hartslagmeter en wat dingen die ik op een site heb gelezen maar ik wil het gewoon zeker weten want pas dan kan je echt doelgericht trainen met het gevoel dat alles klopt
Als er een stemmetje in je achterhoofd blijft zitten dat er heel misschien iets fout zit dan werkt dat demotiverend

Dus gewoon je verzekering sjekken en een afspraak bij de sport arts maken ( in mijn geval SMA Vlaardingen )
dan weet je alles!
Ik ga binnenkort ook weer want ik denk dat er wat positieve verschuivingen zijn

ErikEngerd
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2020 18:53

ErikEngerd 08 jul 2020 19:07

Ik denk dat het wel mogelijk niet zijn om met een spinningfiets het omslagpunt te bepalen.

https://www.researchgate.net/publicatio ... eatability

Als je kijkt in dit paper van Conconi, dan ze je dat ze testen door de cadans te verhogen elke 30 seconden. Ook de warm up procedure wordt beschreven.

Dus als je bijv een cadans sensor hebt en een hartslagmeter kan je zo'n test uitvoeren. Concreet kan je dit doen met een moderne fietscomputer met een trainingsprogramma erin, gekoppeld met hartslagband en cadans sensor. De spinningfiets stel je dan in met een constante magnetische weerstand.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jul 2020 20:35

Anno 2020 zou ik toch wel bijna zeggen dat als je graag gericht wilt trainen en bereid bent daar ook tijd en energie in te investeren, die circa € 250 voor een vermogensmeter er ook nog wel af zou moeten kunnen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2020 21:04

ErikEngerd schreef: 08 jul 2020 19:07 Ik denk dat het wel mogelijk niet? zijn om met een spinningfiets het omslagpunt te bepalen.

https://www.researchgate.net/publicatio ... eatability

Als je kijkt in dit paper van Conconi, dan ze je dat ze testen door de cadans te verhogen elke 30 seconden. Ook de warm up procedure wordt beschreven.

Dus als je bijv een cadans sensor hebt en een hartslagmeter kan je zo'n test uitvoeren. Concreet kan je dit doen met een moderne fietscomputer met een trainingsprogramma erin, gekoppeld met hartslagband en cadans sensor. De spinningfiets stel je dan in met een constante magnetische weerstand.
Al dat gedoe kan je ook simpelweg laten voor wat het is en gewoon buiten een rustig parkoers 20 min gaan rijden tegen de limiet en op je hartslagmetertje kijken.
Gratis en snel resultaat, voor de zones is het prima, zo nauw steekt het allemaal niet.
Powermeter 100% overbodig.

PS, ik wil geen Shimano linkercrank op m'n rijwielen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 jul 2020 07:41

Zonder vermogenmeter zou ik doen zoals Keezx zegt, redelijk makkelijk te doen en vrij nauwkeurig.

Zelf verkies ik de vermogenmeter wel, zowel binnen (Tacx NeoBike) als buiten (P2M) heb ik daar veel plezier aan (ik vind gestructureerd trainen wel leuk)
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 jul 2020 10:18

voor wat betreft de method van Conconi:
Annotation 2020-07-09 100852.jpg
Voorbeeld is een resultaat van een inspanningstest (40W extra per 5 minuten en meting hartslag en lactaat/melkzuur).
In dit voorbeeld is de relatie hartslag/vermogen redelijk constant. ik zie in dit voorbeeld gewoon geen knikpunt waaruit je op basis van hartslag een omslagpunt kan kiezen.
Als je hartslag/snelheid zou uitzetten ga je volgens mij enkel een knik krijgen omdat je snelheid minder evenredig stijgt met vermogen omdat vermogen-snelheid niet lineair is (omdat weerstand van de lucht niet evenredig is met snelheid, maar eerder kwadratisch).
Daarom lijkt me de Conconi methode weinig zinvol (misschien dat er bij anderen wel een duidelijke knik kan zijn in hartslag-kracht/snelheid).

Gewoon 20min eens voluit gaan en daaruit je FTP en zones halen. Voldoende goed voor de amateur volgens mij.

Walter

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 09 jul 2020 14:34

Keezx schreef: 08 jul 2020 21:04
ErikEngerd schreef: 08 jul 2020 19:07 Ik denk dat het wel mogelijk niet? zijn om met een spinningfiets het omslagpunt te bepalen.

https://www.researchgate.net/publicatio ... eatability

Als je kijkt in dit paper van Conconi, dan ze je dat ze testen door de cadans te verhogen elke 30 seconden. Ook de warm up procedure wordt beschreven.

Dus als je bijv een cadans sensor hebt en een hartslagmeter kan je zo'n test uitvoeren. Concreet kan je dit doen met een moderne fietscomputer met een trainingsprogramma erin, gekoppeld met hartslagband en cadans sensor. De spinningfiets stel je dan in met een constante magnetische weerstand.
Al dat gedoe kan je ook simpelweg laten voor wat het is en gewoon buiten een rustig parkoers 20 min gaan rijden tegen de limiet en op je hartslagmetertje kijken.
Gratis en snel resultaat, voor de zones is het prima, zo nauw steekt het allemaal niet.
Powermeter 100% overbodig.

PS, ik wil geen Shimano linkercrank op m'n rijwielen.
En de blik op je meter na die 20 minuten op je limiet is dan je omslagpunt? Da's een raar en onvolledig advies..

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 09 jul 2020 15:47

Voor de zuinige hollanders onder ons ;) check even goed de vergoedingen van jouw ziektekostenverzekeraar. In mijn geval werd de test bij het SMA gewoon vergoed... Kwam ik pas achteraf achter, maar goed. Doe er je voordeel mee!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2020 16:14

Critic schreef: 09 jul 2020 14:34 CUT

En de blik op je meter na die 20 minuten op je limiet is dan je omslagpunt? Da's een raar en onvolledig advies..
Is voor 98 van de 100 hier aanwezig afdoende....
Weet je wat beters?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jul 2020 16:29

Er staat dat je op je hartslagmetertje moet kijken.
Niet dat je dat (alleen maar) na die 20 minuten zou moeten doen ;) Dat "na 20 minuten" lees je er zelf bij.

Maar als je 20 minuten op je limiet rijdt. en je bent er goed in.., dan heb je een gemiddelde hartslag genoteerd tijdens die 20 minuten die wellicht enkele slagen boven je omslagpunt zitten. (omslagpunt is toch de waarde die je uiteindelijk een uur net aan kunt volhouden).
Maar als je niet zo ervaren bent, zul je richting het einde van de 20 minuten waarschijnlijk nog wat meer eruit weten te persen - ofwel zul je net wat te behoudend beginnen. Dan zal je gemiddelde hartslag over 20 minuten, best een mooie schatting voor je omslagpunt zijn.

Ben je een goede wielertoerist kan je daar prima wat zones op afschatten.
Ga je trainen op hartslagzone, komt het niet op 1 of 2 slagen precies. Sowieso is een zone niet voor niets een zone, en geen punt. train je tussen 125 en 145 altijd op hartslag 142, tot 145? ik hoop het niet.
En ten tweede heb je nog externe factoren die je hartslag bepalen. Stress, vermoeidheid bijvoorbeeld. Dus als je heel scherp van omslagpunt X uit gaat.., en je bent volgende week wat extra vermoeid waardoor je niet zo goed hoog komt met je hartslag, maar ga je dat wél afdwingen .., train je te hard.

De JBF methode, ik meen dat Havana die ook wel eens roept.., is dat je veel rustig moet fietsen, zodat je nog kan praten. En af en toe even goed moe mag maken op een intensieve (en/of interval) sessie. Dan zul je al lekker progressie pakken! Dan heb je geen test of hartslagmeter nodig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Thijs010
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 jul 2011 16:59

Thijs010 23 jul 2020 18:10

Kan zijn dat het al eerder is aangehaald, maar er is onderzocht en bewezen dat de zogenaamde "praattest" een aardig nauwkeurige indicatie kan geven van de inspanningsintensiteit. Het gaat dan wel om langere blokken inspanning.

< 2 mM lactaat = comfortabel praten
2-4 mM lactaat = comfortabel, maar... (met pauzes, korte zinnen, hakkelend, etc)
> 4 mM lactaat = oncomfortabel om praten

4 mM lactaat is een algemeen aangenomen omslagpunt voor een gemiddeld persoon.

Hieruit kan je dus concluderen dat je omslagpunt ligt rond het moment waarop je zeker niet meer meer comfortabel kunt praten.

2 aantekeningen hierbij: ten eerste gaat het hier om langere blokken inspanning en ten tweede moet het gaan om een langer blok tekst van tussen de 60 en 90 woorden (gelijkmatig en gecontroleerd tellen kan ook).

Plaats reactie