Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

verschil beenlengte

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 03 nov 2009 11:41

Lcsmt schreef:(..)Ik heb dan de SIDI schoen van mijn kortste been laten aanpassen bij runners service.
http://www.rslab.be
Zij demonteren de zool van het bovendeel van de schoen en lijmen er dan een kunststof stuk tussen van de juiste dikte. (..)


Als ik het goed begrijp wordt deze oplossing door Meetcentrum Bullen uitdrukkelijk afgeraden. Van de website van Bullen:

"Stelt men een beenlengteverschil vast (niet te verwarren met bekkenkanteling)die binnen de tolerantie ligt (max.5mm) dan mag er niets gebeuren onder of in de schoen, men maakt dan het probleem maar erger.

Stelt men een beenlengteverschil vast van meer dan 6mm dan mag men zeker niet een extra verhoging aanbrengen onder de schoen, dit geeft namelijk een extra hoekverdraaiing van het schoenplaatje met gevolg nog meer ellende. De oplossing is simpel en efficient maar dit wordt enkel en alleen met de fietser besproken tijdens de meetanalyse."

Tja, wie het weet mag het zeggen.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 06 nov 2009 16:35

ja... die truuk zou ik ook wel is willen kennen...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 06 nov 2009 20:48

Ik hoor ook tot de club van 3cm. Ook bij mijn beenbreuk op jeugdige leeftijd. Verschil zit met name in het bovenbeen.

Mijn moeder sprak mij altijd aan dat ik recht moest gaan staan. Maar ja.... dat kon ik niet en wist toen nog niet dat ik het beenlengteverschil had.

Bij een sportkeuring te Papendal is het ontdekt. Ik had nergens last van, maar in overleg met de arts ben ik stukje bij beetje 50% van het verschil in al mijn schoenen gaan compenseren. Dit om te voorkomen dat ik op termijn wel last zou krijgen. Ik heb hiervoor een jaar of 3 uitgetrokken.

Voor het fietsen heb ik het onder mijn schoenplaatje gecorrigeerd. Het enige dat ik met een SpinScan op de Computrainer constateer is dat ik met mijn korte poot iets minder mooi rond kan draaien.

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 09 nov 2009 16:58

Ondertussen niemand die weet wat je dan wel moet aanpassen?
Zelf heb een beenlengteverschil van ruim 1cm (vooral in onderbeen)
Gevolg: scheef zitten op de fiets, met gevolg tot ontstekingen in de lies/zitvlak streek, pijn in de onderrug bij klimmen of lang echt hard rijden (oa demarages), dit jaar zelfs achillespeesontsteking waarmee ik al 4 maanden mee sukkel en niet vanaf geraak.
Ondertussen al geweest bij:
- body2bike: positie op de fiets lichtjes aangepast, maar heeft niks geholpen
- orthopedist: heeft zooltjes gegeven voor in mijn gewone schoenen (loop je meer en langer op dan op de koersschoenen, daarbij komt dat op het zooltje een verhoging zit aan de hiel en je trapt niet met je hielen, maar net achter de tenen was zijn uitleg, dus moest dat niet in de koersschoenen gebruiken)
- ondertussen naar kinesist aan't gaan en op complete rust voor de achilles pees

Zou volgend jaar toch graag volledig van dit probleem af willen zijn. Dus, als verhoging in of onder de schoen niet de juiste manier is.... wat dan wel ???

HELP PLEASE !!!!

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 09 nov 2009 17:25

Ik ben geen helder licht en kom ook maar uit een ei........en ik heb hier totaal geen verstand van!
Maar als ik de verhalen zo lees en het afraden van vulplaatjes, dan kan ik me er eigenlijk alleen bij voorstellen dat je opgevulde kant een vreemde beweging maakt.
Je zal natuurlijk een veel ovalere beweging maken met dat been en er komen hele andere krachten te staan op je gewrichten dan normaal.

Is het niks om de beweging zoveel mogelijk hetzelfde te houden door aan 1 kant een langere/kortere crankarm te monteren?
FacebookS3RSSite

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 09 nov 2009 18:22

danny1407 schreef:Is het niks om de beweging zoveel mogelijk hetzelfde te houden door aan 1 kant een langere/kortere crankarm te monteren?

Nee, dat is niet verstandig. Dat gaat zeer waarschijnlijk tot klachten leiden omdat je het dan asymmetrisch belast.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 09 nov 2009 18:56

Foosho schreef:
danny1407 schreef:Is het niks om de beweging zoveel mogelijk hetzelfde te houden door aan 1 kant een langere/kortere crankarm te monteren?

Nee, dat is niet verstandig. Dat gaat zeer waarschijnlijk tot klachten leiden omdat je het dan asymmetrisch belast.


Ja ok daar zit wat in, zoals ik al zei.....ik kom ook maar uit een ei!

Aan de andere kant, die asymmetrische belasting zou gebeuren als je benen symetrisch zijn?
Bij ongelijke benen heb je die verkeerde belasting sowieso al, dus er moet iets gebeuren om het symetrisch(er) te maken over de hele beweging.
FacebookS3RSSite

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 09 nov 2009 18:59

Nee, je verergert de situatie juist. Je moet met een langere crank op je al korte been.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 09 nov 2009 19:02

uh huh....my point exactly!
FacebookS3RSSite

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 09 nov 2009 19:05

Ow, ok :) Ik dacht dat je hoopte dat het elkaar op zou heffen ;)

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 09 nov 2009 19:49

Foosho schreef:Nee, je verergert de situatie juist. Je moet met een langere crank op je al korte been.


Lijkt mij niet want een langere crank betekent in de onderste stand juist ook meer afstand. Het been wordt er niet langer door. In het geval van de TS zou het zadel dan lager moeten. Het zadel moet juist hoger zodat het 'gewone' been dan naar behoren kan strekken. Je moet de cranks zoveel mogelijk gelijk houden en de oplossing proberen te halen op een ander punt.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 09 nov 2009 20:07

-Divo- schreef:
Foosho schreef:Nee, je verergert de situatie juist. Je moet met een langere crank op je al korte been.


Lijkt mij niet want een langere crank betekent in de onderste stand juist ook meer afstand. Het been wordt er niet langer door. In het geval van de TS zou het zadel dan lager moeten. Het zadel moet juist hoger zodat het 'gewone' been dan naar behoren kan strekken. Je moet de cranks zoveel mogelijk gelijk houden en de oplossing proberen te halen op een ander punt.


We bedoelden een langere crankarm aan 1 zijde.
De zijde waar het langere been zit.

Danwel een kortere crankarm aan 1 zijde.
De zijde waar het kortere been zit.

Zit een been eigenlijk wel?
FacebookS3RSSite

Plaats reactie