Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Talent

eelcoz

eelcoz 17 dec 2009 19:19

Ik heb lang getwijfeld of ik hier een topic over op moet starten, maar ik doe het toch.

Sinds begin mei fiets ik weer redelijk serieus, na vroeger (meer dan 8 jaar geleden) wel gefietst (en hardgelopen) te hebben. Mijn gemiddelde snelheden waren in het begin 24/25 km/h en liggen inmiddels rond de 26/27 km/h. Tijdens deze tochtjes (varierend van 40 tot 100 km) fiets ik niet vol, maar ook zeker niet de hele tijd rustig met de handjes op het stuur. Daarnaast heb ik in augustus een tijdritje van 13 km gereden met een gemiddelde van 33 km/h. Dit natuurlijk wel voluit.

Nu lees ik hier op het forum en hoor ik om me heen verhalen van mensen die net (een paar weken tot een paar maanden) fietsen en al gemiddeldes van ver boven de 30 km/h halen over ritten van soms wel 200 km. Eigenlijk vraag ik me nu af of deze mensen nu gewoon erg veel talent hebben, ik heel erg weinig talent of dat hier sprake is van grootspraak.

Wat zijn jullie meningen hierover?

ariejee
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 29 jan 2009 19:15

ariejee 17 dec 2009 19:24

Ik ga net zo hard als jij, hoor. En in ieder geval zonder talent. Het scheelt wel als je in een groepje rijdt qua snelheid.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 17 dec 2009 19:27

Grootspraak lijkt inderdaad inherent aan de sport.... :D
en niet iedereen stelt z'n fietscomputer goed in...;)
Ik zou die verhalen lekker met een korreltje zout nemen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 17 dec 2009 19:32

Meer dan 30 km/u over meer dan 200 km lijkt me grootspraak ja ;) Het benodigde duurvermogen daarvoor kun je denk ik niet eens trainen in enkele weekjes..

Na een paar maanden richting de 28-30 km/u over 80 km klopt beter als ik om me heen kijk..

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 17 dec 2009 19:38

Lekker zonder fietscomputer rijden en gewoon genieten, ongeacht of je nou 20 of 35 km/h gemiddeld rijdt...

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 17 dec 2009 19:39

Weet je wat leuk is? Toen ik net begon met fietsen reed ik nagenoeg zo hard als ik kon. Toen ik na een aantal maanden voor het eerst 100 km in 3 uur reed, voelde ik me als een nieuwe tourwinnaar. Totdat ik ging beseffen dat je niet elke keer volle bak kunt gaan, je kunt niet meer uitbouwen. Daarom is het zaak om je eigen koers te varen en je geen slaaf te maken van snelheidsmetertjes.

Verder is het grootspraak van velen die zeggen dat ze altijd boven de 30 rijden. De kruissnelheid wordt voor het gemak maar even genoemd in plaats van het gemiddelde. Of de snelheid met wind mee ;) Waarmee ik niet wil ontkennen dat er wel degelijk mensen zijn die erg hard kunnen fietsen ;)

NB: Profs trainen om deze tijd van het jaar ook maar net boven de 30 gemiddeld.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 17 dec 2009 20:44

Het ligt eraan wat voor talent je zoekt. Een klimtalent zal hier in een Nederlandse poldertijdrit nu niet direct als talentvol te boek staan. Daarnaast: Talent kan ook zijn dat je 100 km op je tandvlees aan het peleton hangt om dan de sprint te winnen. Of het talent om niet meer dan 2 minuten keihard te rijden, maar daar wel heel snel van te herstellen. Tussensprintjes en herstellen... Als je zo in je eentje begint met fietsen, ben je feitelijk aan het tijdrijden. Hoge gemiddelden... Dus of je talent heb: ga nog eens verder trainen, zoek een club op en rijdt eens wedstrijden. Dan zie je vanzelf welk talent je zou kunnen hebben.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 17 dec 2009 20:54

gemiddelde snelheden tijdens trainingen/toertochten zeggen helemaal niks. Alleen gemiddelde snelheden tijdens wedstrijden tijdritten of bijv. op de wielerbaan kun je vergelijken. Onder dezelfde omstandigheden kunnen gemiddeldes wat zeggen.

Ik denk dat hier sprake is van grootspraak. Ik fiets in wedstrijd ook 10km/h sneller als in de training.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 17 dec 2009 21:06

Grootspraak?

Ik heb vandaag door 15 cm sneeuw 250 km gereden met een gemiddelde van net onder de 42 km/h.
En dat gemiddelde heb ik ook nog te danken aan die pekelwagen die niet opzij wilde gaan en al die auto's die op sommige stukken maar net 50 reden.
Anders was ik nog veel sneller geweest.

Fietserslatijn!


Volgende keer doe ik wel handschoentjes, een lange broek en lange mouwen aan.
Het was best een beetje fris.

;)



FacebookS3RSSite

eelcoz

eelcoz 17 dec 2009 22:07

Bedankt voor alle snelle reacties!

Ik ben overigens op zich niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, maar ik wil mezelf wel graag zoveel mogelijk verbeteren de komende jaren, zodat ik leuke tochten kan rijden en de bergen in kan. Ik laat m'n plezier ook niet vergallen door het feit dat ik misschien wel niet zoveel talent heb, maar als ik sommige mensen hoor praten krijg ik af en toe echt de indruk dat ik er werkelijk helemaal niets van kan (heb geen minderwaardigheidscomplex hoor;)). Een voorbeeldje is iemand in m'n omgeving die al jarenlang rookt, nauwelijks tot niet aan sport deed, en afgelopen zomer na een maandje fietsen al 65 km met een gemiddelde van 35 km/h beweerde te rijden. Ergens op dit forum las ik iemand die na een paar maanden al 200 km aan 35 km/h gemiddeld kon rijden. Ligt het aan mij, of kun je je dan beter meteen melden bij Erik Breukink?;)

Het is overigens niet zo dat ik de hele rit naar m'n gemiddelde snelheid zit te kijken alsof het een soort obsessie is hoor, maar je bent toch af en toe wel eens benieuwd of je nu een beetje redelijk kunt fietsen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 dec 2009 22:14

35 gemiddeld over 200 kilometer gaat mij echt niet lukken(alleen). En ik kan toch aardig meekomen in mn wedstrijden. Nodig die man eens uit voor een ritje en je zal merken dat het grootspraak zal zijn(hoop ik dan voor je:))

Wanneer ik op de weg ga trainen komt mn gemiddelde zelden boven de 30.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 17 dec 2009 22:44

Als je 35 gem wilt rijden moet je toch al snel geregeld rond de 40 rijden om het gemmidelde bij bochten enzo niet te veel te laten zakken. Dat is nogal snel in je eentje;) Kan me niemand bedenken die het zou kunnen die er niet voor betaald word (naja eentje dan misschien)

Plaats reactie