Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kracht

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 05 jan 2010 15:20

[quote="Arepol"][quote="Amclassic-fan"]Je wordt toch niet moe van 2 uurtjes D1 training?[/quote]

Sprint jij na 2 uur nog net zo goed als na 15 minuten? Ik niet :)[/quote]


Fiets jij de AGR in 50 min?
Het gaat toch uiteindelijk om de combinatie duur vs. kracht?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 05 jan 2010 15:40

Misschien train je kracht effectiever door het kort en hevig te doen? Met D1 verstook je hoe dan ook energie. Lijkt mij niet ondenkbaar iig.

Maar met in- en uitrijden kom ik wel aan een kleine 2u totaal. In 10 minuten ben ik niet warm iig...


siemert1971
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:14

siemert1971 05 jan 2010 21:31

Als je een High Intensity Training voor je benen doet, dan duurt het echt even voordat je fatsoenlijk je beentjes weer kunt ronddraaien.
Onder Krachttraining versta ik dan ook niet een beetje lafjes op zo'n bal liggen en met 4 kg dumbelletjes knoeien...

Je kunt bv in één set 4 beenoefeningen combineren.
30 reps Squat
30 reps Lunges
30 reps Legpress
En dan om af te blussen zoveel reps leg-extensions tot je niet meer kunt en eventueel met hulp nog een paar reps eruit persen en geen pauze tussen de oefeningen!!!!

En deze cyclus doe je 3 maal. Je bent wel klaar in 30 min!!!!

Het is zwaar, maar je wordt er wel een sterk ventje van.
En daarna is het wel even fijn om de beentjes rond te laten draaien voordat je in je bedje ploft.

Probeer maar es een keer.

MVG

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jan 2010 21:42

Waarom zou je die oefeningen in die machines doen? Doe gewoon oefeningen met losse gewichten of een stang, dat is een stuk effectiever. Bovendien loop je met leg extensions aanzienlijke risico's je knieën te blesseren. Maar volgens mij ging het in dit topic om krachttraining op de fiets.
Ipv 2 uur voor de krachttraining fietsen is het denk ik slimmer om 1e de krachttraining te doen en daarna de duurtraining te gaan doen. Ondanks dat 2 uurtjes D1 weinig effect moet hebben verlies je toch altijd enige kracht en dus kan je minder maximaal gaan tijdens de krachttraining.

En met zo'n bal kan je prima krachttraining voor je bovenlijf doen als wielrenner (naast of in combinatie met de stabilisatie oefeningen). Leg je voeten maar eens op een bank en probeer met je handen op de bal op te drukken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 05 jan 2010 21:52

http://www.cptips.com/weights.htm : "Conclusion: The present data suggest that increased leg strength does not improve cycle ENDURANCE performance in endurance-trained, female cyclists."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17313261
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10378917
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11820327

Komt nog bij dat de beweging bij bv Legpress niet precies op de fiets beweging lijkt.

Siemert1971: "Probeer maar es een keer".
Ja probeer maar, je kunt de volgende dag waarschijnlijk niet fatsoenlijk lopen laat staan fietsen. Weer een dag verloren. De wijze trainers op Cyclingforums.com: ga fietsen als je een betere fietser wilt worden.


siemert1971
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:14

siemert1971 05 jan 2010 22:19

Ok allereerst respect voor jullie meningen.

Tuurlijk kun je wel eens wat met die bal doen. Maar mho is dat je geen spieren kunt kweken daarmee.

IDD zoals het er staat, probeer maar eens een keer. Sta eens open voor "nieuwe" dingen.

Om beter te worden moet je ook soms helemaal verrot gaan imho.
Nee hoor kan prima lopen de volgende dag,en dan kun je lekker de spierpijn in D1 tempo eruit fietsen. Deze training kan prima in de winter. Die oefeningen zijn maar een klein voorbeeld uiteraard, dus bv leg extensions skippen en bv stifflegged deadlifts toevoegen.

Maar als je nooit iets anders doet dan iedereen, zul je ook niet anders (misschien wel beter) zijn op fietsgebied.
De kern is en blijft fietsen uiteraard.



Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jan 2010 00:35

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17313261
Ik kan het artikel niet openen en dus niet nagaan wat de methode was.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10378917
Tja met 2x per week 5 setjes van maximaal 8 (in de laatste weken zelfs maar 2-4) squads zou het wel erg vreemd zijn als je daar harder van gaat fietsen. Het enige wat je op die manier traint is explosiviteit. Niemand die gaat beweren dat je met zulke krachttraining harder een berg op gaat fietsen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11820327
Ik hoef 't artikel niet eens te openen, want het gaat hier om explosive strength. Niemand die hier beweerd dat je daar harder een berg van gaat op fietsen.

De volgende onderzoeken concluderen dat krachttraining wel effect heeft:
Combining Explosive and High-Resistance Training Improves Performance in Competitive Cyclists
Interference of strength development by simultaneously training for strength and endurance
The Impact of Resistance Training on Distance Running Performance
Potential for strength and endurance training to amplify endurance performance
Effects of strength training on lactate threshold and endurance performance
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 06 jan 2010 12:31

Even iets anders; ik zit eraan te denken om 2x per week krachttraining te gaan doen in een fitnesscentrum. Dit niet alleen voor het fietsen, maar om m'n hele lichaam wat beter te ontwikkelen en een paar kg aan te komen. Daarnaast wil ik gewoon gemiddeld 3x per week op de fiets zitten. Hoe kan ik dit het beste spreiden? Als ik bijv. op dinsdag, donderdag en zaterdag fiets, op welke dagen kan ik dan het beste fitnessen? De zaterdagtraining zal trouwens meestal een lange D1 training zijn, intensievere dingen zullen op dinsdag of donderdag zijn.

M.a.w. hoe moet ik de herstelperiode van krachttraining inschatten m.b.t. het fietsen op de weg?

siemert1971
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 15 nov 2007 16:14

siemert1971 06 jan 2010 12:55

Mijns inziens kan je zowiezo dan vrijdag een krachttraining doen, en misschien op maandag een lichtere dag qua krachttraining.

MVG

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 06 jan 2010 18:40

[quote="Amclassic-fan"]
De volgende onderzoeken concluderen dat krachttraining wel effect heeft:
Combining Explosive and High-Resistance Training Improves Performance in Competitive Cyclists
Interference of strength development by simultaneously training for strength and endurance
The Impact of Resistance Training on Distance Running Performance
Potential for strength and endurance training to amplify endurance performance
Effects of strength training on lactate threshold and endurance performance[/quote]

Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar sommige artikelen zeggen dat krachttraining effect heeft. Op ongetrainde personen (...), of vergeleken met een groep die niks deed... De tweede op de lijst zegt zelfs dat krachttraining geen invloed heeft op VO2max verbetering. Of er wordt gezegd dat je van KT sterker wordt... Natuurlijk is dat waar, maar ga je er harder van fietsen?

Als je een artikel kunt vinden dat duidelijk aangeeft dat krachttraining er voor zorgt dat je harder een uur kunt fietsen, dan wil ik dat graag lezen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 06 jan 2010 19:16

Mister LA doet ook aan krachttraining, lijkt me dat dat genoen zegt!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 jan 2010 21:50

[quote="c40campy"][quote="Amclassic-fan"]
De volgende onderzoeken concluderen dat krachttraining wel effect heeft:
Combining Explosive and High-Resistance Training Improves Performance in Competitive Cyclists
Interference of strength development by simultaneously training for strength and endurance
The Impact of Resistance Training on Distance Running Performance
Potential for strength and endurance training to amplify endurance performance
Effects of strength training on lactate threshold and endurance performance[/quote]

Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar sommige artikelen zeggen dat krachttraining effect heeft. Op ongetrainde personen (...), of vergeleken met een groep die niks deed... De tweede op de lijst zegt zelfs dat krachttraining geen invloed heeft op VO2max verbetering. Of er wordt gezegd dat je van KT sterker wordt... Natuurlijk is dat waar, maar ga je er harder van fietsen?

Als je een artikel kunt vinden dat duidelijk aangeeft dat krachttraining er voor zorgt dat je harder een uur kunt fietsen, dan wil ik dat graag lezen.
[/quote]

Ik dacht dat er een tijdje ( jaar of 3 ?) terug in "fiets" een artikel stond waarbij een groep fietsers krachttraining deed en een andere niet en de groep met krachttraining duidelijk veel meer winst had geboekt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie