Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Turbo-dijen

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 28 apr 2011 20:26

Ik ben van nature vrij mager, verband snel vetten en heb daardoor ook dunne benen. Nu wil ik proberen om dikkere dijen en benen te krijgen, alleen vraag ik me af; hoe kan ik dat het beste trainen? Is het voor iemand met een slank postuur mogelijk om van die turbo-dijen te krijgen (zoals Cancellara) of is dat bij voorbaat kansloos?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 28 apr 2011 20:53

Zelf ben ik ook heel slank gezet, ook een snelle spijsvertering en geen gram teveel!
Probeer er blij mee te zijn, je zult misschien een mindere tijdrijder zijn maar in klimkoersen ben je mischien wel sterker.

Door gewoon te trainen zullen je benen wel dikker worden, niet zo dik als iemand die hier aanleg voor heeft maar dat moet je ook niet willen, kijk naar de verhouding, niet naar een prof ;)
mijn Flickr

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 28 apr 2011 21:28

@jaapieo, jij bent net 18 ofz? Uiteraard heb je dan een snelle spijsvertering, dat zal je nog wel eventjes houden. En dat klimmerspostuur kan nog verdwijnen, dus pas maar op :P

@Derek, hoe oud ben je? En ja, iemand met een ectomorf uiterlijk kan dikke(re) benen kweken dmv training. Maar een Schleckje zal op een natuurlijke manier nooit de turbo-dijen van de Zwitser krijgen. Hoeveel squats die ook doet, en hoeveel bakken muesli die ook leeg eet.


stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 28 apr 2011 21:30

Wil je dat echt???

Ik kan geen confectie broeken meer kopen.

Fietskleding maat M, fietsbroek maat XXL of XLG

Is het voor de looks of kom je kracht te kort?

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 28 apr 2011 22:03

Volgens mij zijn dat toch hoofdzakelijk genen hoor, om het maar even zweverig te houden ;)
Als je Cancellara tegenkomt in een winkelstraat is het ook gewoon een mager/afgetraind mannetje hoor, die ook gewoon in een fietsbroek maat M past. Vergeleken met de andere meer uitgemergelde mannen van het peloton lijkt het inderdaad net een beer.

Ga nou maar gewoon iedereen er af fietsen en als je iedereen uit je wiel klettert, maakt het niet uit alsof dat met dikke of ranke dijen gebeurt.

Misschien wat OT. Maar wat ik ook altijd zo'n 'mooie' vergelijking vind is dat als mensen wat steviger gebouwd zijn of een wat meer gedrongen voorkomen hebben altijd gelijk terugvallen op: "Tja, Vino-bouw he, echt sprekend jaaaa..... Zoals Vino er uit ziet = ik" ;)

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 28 apr 2011 22:05

@Bleek: ik ben 23 jaar.

@Stillekracht: ja, ik zou wel graag wat meer spiermassa willen, ook omdat ik kracht tekort kom. Maar ik denk niet dat het mij zal lukken om een paar broekmaten op te schuiven...

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 28 apr 2011 22:56

circuittraining in de sportschool.

Maatje van mij was ook altijd zo'n schrale, maar nu hij een paar jaar circuittraining doet zijn zijn bovenbenen wel wat steviger geworden.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 28 apr 2011 23:15

Spieromvang zegt niet zoveel over spierkracht.

De een heeft meer aanleg voor spiergroei dan de ander. Een spillepoot zal nooit mijn omvang van benen krijgen. Ondanks mijn dikke poten kan ik totaaaaaal niet sprinten. Qua vermogen kom ik niet verder dan 300w bij omslagpunt. Bij een maximaaltest (protocol >20min) max 425w

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 29 apr 2011 00:19

Zit gewoon in je lichaamsbouw. Ik heb dikke bovenbenen en een prima eindschot. Andy Schleck kan fitnessen wattie wil, dikke poten krijgt hij nooit..... En een sprinter of lompe hardrijder wordt hij ook niet...

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 29 apr 2011 01:45

[quote="Stillekracht"]Spieromvang zegt niet zoveel over spierkracht.

De een heeft meer aanleg voor spiergroei dan de ander. Een spillepoot zal nooit mijn omvang van benen krijgen. Ondanks mijn dikke poten kan ik totaaaaaal niet sprinten. Qua vermogen kom ik niet verder dan 300w bij omslagpunt. Bij een maximaaltest (protocol >20min) max 425w[/quote]

Da's wel interessant. Wat ik me dan afvraag is hoe ik moet trainen om meer vermogen weg te trappen bij het omslagpunt. Is dat vooral duurtraining of juist krachttraining (bv. blokken met lage trapfrequentie op de Tacx). Overigens heb ik het idee (niet nagemeten) dat mijn dijen wel wat dikker worden als ik meer train.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 29 apr 2011 07:36

Je zou in de winter krachttraining kunnen gaan doen. Nu specifieke blokkentraining tegen het omslagpunt aan. Bijvoorbeeld 3 x 10min, 3 x 15 of 2 x 20.

Je kan natuurlijk ook wat vaker met mij mee gaan fietsen :-) Heb je een tijd niet gezien!

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 29 apr 2011 16:35

Van krachttraining gaan je dijen zeker dikker worden; doe dan squatts en deadlifts met een gewicht wat je net 5x kan verplaatsen, 3 a 4 sets en eerst goed opwarmen. Aan het begin van je schema lichter beginnen en de techniek goed leren. Daarna elke week een beetje gewicht (2,5%) erbij.
Wat meespeelt is uiteraard genetische aanleg maar door trainen en goed eten (en veel) kan je zeker gespierdere benen krijgen.
Sinds ik aan krachttraining doe merk ik dat mijn benen gegroeid zijn, met fietsen merk ik het vooral bij aanzetten na bochten en korte klimmetjes, ik hoef eigenlijk nooit uit mijn zadel te komen om flink te versnellen. (Daarnaast ervaar ik het positief dat mijn rug een stuk sterker is geworden, was een gevoelig punt bij mij)

Voor het fietsen an sich is het wel meer aan te raden kracht uithoudingsvermogen te trainen; dus squatts aan veel herhalingen (minimaal 15). Je kan dit natuurlijk ook combineren.



Plaats reactie