Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 sep 2021 13:16

@Klein_Verzet, maar ik denk (en dat is niet op feiten gebaseerd) dat een prof die op 90% veel meer vermogen trapt dan een recreant op 90%. Stel de prof trapt 350w en de recreant 280w, dan komt erbij die prof veel meer energie vrij, wat ook weer aangevuld moet worden. Oftewel, hij zal meer energie tot zich moeten nemen.

Maar nogmaals, ik kan dit volledig fout hebben.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 21 sep 2021 15:36

Alleen de prof trapt dat vermogen maar een klein deel van de rit.
Meeste tijd zitten ze lekker rustig te trappen in het peleton.

En ja 90% van hogere ftp verbrand een prof meer.
Ook deels waarom een prof sneller in korte broek zal rijden bij een wedstrijd omdat de warmte die dat in je lichaam geeft ook ergens heen moet.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 22 sep 2021 12:14

NuitKor schreef: 21 sep 2021 13:16 @Klein_Verzet, maar ik denk (en dat is niet op feiten gebaseerd) dat een prof die op 90% veel meer vermogen trapt dan een recreant op 90%. Stel de prof trapt 350w en de recreant 280w, dan komt erbij die prof veel meer energie vrij, wat ook weer aangevuld moet worden. Oftewel, hij zal meer energie tot zich moeten nemen.

Maar nogmaals, ik kan dit volledig fout hebben.
Ik stel daar tegenover, zonder wetenschappelijke onderbouwing, dat zowel topatleten als goed getrainde atleten, een glycogeen voorraad hebben waarmee ze 1,5 tot 2 uur zeer intensief kunnen presteren. Jouw veronderstelling zou dan toch betekenen dat die topatleten eerder door hun voorraad zouden moeten raken?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 sep 2021 12:19

Ja goed punt. Eigenlijk is het best wel een interessante vraag voor in het fietsmagazine..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2021 13:29

Zeker!

Maar wat klein verzet aangeeft lijkt me voor een menselijk lichaam redelijk voldoen.
Het gaat me niet om de laatste procenten. Maar om een basisregel.

Mij leek de aanname dat procentuele belasting ongeveer gelijk zou zijn en niet plat: vermogen hoger = meer energie in een ander lichaam.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 sep 2021 15:07

Goed getrainde renners hebben zowel een grote glycogeen voorraad als een goed ontwikkelde vetverbranding. Dat laatste moet je echt ontwikkelen.

En dat gaat niet vanzelf. Lange stukken in lage intensiteit rijden en af en toe eens nuchter gaan fietsen.
Als je goed op vetverbranding kunt rijden, dan begin je pas op een relatief hoog inspanningsniveau aan je glycogeen. En kun je daar ook lang mee toe.
Glycogeenvoorraad en vetverbranding geven samen de mate van getraindheid aan

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1328
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 22 sep 2021 15:19

Ze hebben misschien superieure hefbomen en zitten meer aero op de fiets en... en... en... maar uiteindelijk als de machine een hoger wattage moet leveren, dan is een hogere energie inname nodig.
Dat langer (of intensiever) fietsen kan bv ook aan een hogere glycogeen opslagcapaciteit liggen. Uiteindelijk zullen ze dan wel moeten gaan eten om die grotere voorraad aan te vullen.
Mijn verdict: allebei de stellingen zijn waar

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 sep 2021 09:29

Nee_Nee schreef: 22 sep 2021 15:07 Goed getrainde renners hebben zowel een grote glycogeen voorraad als een goed ontwikkelde vetverbranding. Dat laatste moet je echt ontwikkelen.
Ik doe tegenwoordig intermittent fasting (de versie 8 uur per dag eten). Vanaf november vorig jaar lukte dat me heel goed en kon ik ook heel goed op de vetverbranding rijden. Ik had echt minder voeding nodig onderweg.

Echter, net voor de vakantie is het weer mis gegaan met meer eten en me niet aan het programma houden en dan merk je meteen dat je weer meer wilt gaan eten onderweg.

Ik ben het nu weer aan het oppakken en merk vrij snel weer verbetering.

Toen ik dat niet deed moest ik het inderdaad trainen met lange duurritten, met dit programma gaat het eigenlijk vanzelf al omdat je er de hele week mee bezig bent.

Op fietsdagen waar ik smorgens fiets eet ik wel meer dan 8 uur per dag. Normaal eet ik pas om 12u tot 20u en op fietsdagen eet ik vanaf circa 8uur.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 sep 2021 09:43

Luistertip.., de laatste aflevering van de beter worden podcast (van Laurens ten Dam en Join).

Dat geeft over koolhydraten inname per uur wat huidige inzichten (dat is dat je meer kunt opnemen dan men 5 tot 10 jaar geleden dacht). Dat Snelle Jelles heel goed zijn, want veel koolhydraten en weinig vetten.
Dat je vanaf het begin moet eten.., en niet af doen met een driedubbel groot ontbijt (want dat ligt toch meer op je pens). Dat het niet uit maakt of je 3u gaat trainen of 8u cyclo moet rijden.., weliswaar over wát je eet en drinkt. Maar dát je moet eten en drinken en daar ook vanaf het 1e uur mee moet beginnen. En ook bij minder intensieve trainingen is het goed om te eten, je hebt minder nodig, maar voor de kwaliteit van je training is het toch bevorderlijk.

Intentie:
Fiets je voor de lol om het landschap te bekijken. Dan maak je je natuurlijk uberhaupt niet druk om kramp, om verbeteren en training, om zo snel mogelijk thuis te zijn, of om een cyclo zo hard mogelijk te rijden.. Dan is de kwaliteit van je ritje - trainingstechnisch - niet van belang en dan moet je vooral eten en drinken wat je wilt ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 sep 2021 10:28

Dus wat ik al heel lang zeg, zegt Laurens ook :-)

Gewoon eten op je ritten, het risico dat je te weinig eet is veel groter dan teveel.
En je snelle Jelle hoeft niet in 1x op. Je kan ook de helft nemen en 20min later de andere helft.
Beetje open deur misschien.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 sep 2021 10:32

wasbeer2006 schreef: 23 sep 2021 10:28 Dus wat ik al heel lang zeg, zegt Laurens ook :-)

Gewoon eten op je ritten, het risico dat je te weinig eet is veel groter dan teveel.
En je snelle Jelle hoeft niet in 1x op. Je kan ook de helft nemen en 20min later de andere helft.
Beetje open deur misschien.
Precies, je kan beter goed eten en daardoor bij 4u rit ook een hoger vermogen kunnen vasthouden, dan het vermogen te zien dalen na een aantal uren door te weinig eten.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 sep 2021 11:30

Persoonlijk ben ik wel van dat driedubbele ontbijt als ik een lange rit ga maken. (ok niet helemaal waar, meer 2x van wat ik normaal eet)
Maargoed zal per persoon verschillen hoe je daar mee kan omgaan.
Beetje hetzelfde als wat je onderweg kan eten bij lange ritten, ik kan prima bij een frietkraam ofzo stoppen terwijl andere mensen daarna last van hun maag hebben.

Plaats reactie