Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Blessure hand 'Druk-trauma'

Mschots
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2021 17:25

Mschots 21 jun 2021 17:31

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum en op in de wereld van het racefietsen.
Sinds een kleine maand heb ik in bezit van een nieuwe racefiets.

Nu fiets ik er een tijdje op, en ineens heb ik last van mijn hand. Gisteren een klein rondje gefiets (25 km en ongeveer 25 km/u). Geen gekke dingen gebeurd oid, maar 's avonds kreeg ik ineens last van de aanzet van mijn duim, binnenzijde van de hand.

De huisarts vertelde dat dit een druktrauma was van het vasthouden van het stuur. Er zit nu wat vocht wat zorgt voor pijn/belemmering van de bewegingen.

Herkent iemand dit, en heeft iemand tips om het te voorkomen?
Ik wissel van positie op het stuur en draag handschoenen. Zou het in de afstelling van het stuur zitten? Of zijn er handschoenen met dikkere kussentjes?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jun 2021 19:27

Vermoedelijk is je houding niet optimaal: te veel druk op je handen. Daardoor ontstaan irritaties, tintelende handen, enz.
Aandacht voor core stabiliteit kan deels voor verbetering zorgen.
Ook de positie van stuurbocht spacers, lengte stuurpen,... kan invloed hebben.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 jun 2021 19:43

Als nieuwkomer moet je rekening houden met allerlei kleine pijntjes op de drukpunten en contactpunten. Meeste gaat helemaal vanzelf over

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 21 jun 2021 20:38

je handen moet je gebruiken om mee te sturen, niet om je vast te houden. met andere woorden: je leunt te veel met je gewicht op het stuur. probeer iets meer achterop te zitten en met je bovenlichaam te relaxen en stabiel te houden, de druk op je handen moet echt bijna 0 zijn. in het begin is dat lastig en onwennig, maar als je erop blijft letten kun je die positie veranderen.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 21 jun 2021 20:46

Zoals Rovar stelt: je moet op het zadel zitten en niet op het stuur leunen.
prj

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 jun 2021 17:52

En toen kreeg je pijn aan je kont. Hoort er allemaal bij

hayes

hayes 26 jun 2021 15:41

Veel fietsers ervaren pijn aan de handen of polsen als ze beginnen met een racefiets. Ik dus ook.
Bij mij ging het snel voorbij.

En inderdaad, je stuur niet te hard vastklemmen. Gewoon losjes vasthouden. Ik vermoed ook dat de oorzaak misschien daar ligt?

Plaats reactie