Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor Vogezen

hayes

hayes 15 jun 2021 21:19

De Vogezen zijn een goeie plaat som te beginnen met klimmen.
Mijn eerste berg was Col de la Schlucht. Lang maar een gemiddeld percentage van 4-5%. Gewoon een tempo zoeken dat je langer aankan. Ik heb toen niet echt specifiek hierop voorbereid. Daarna ook Petit Ballon, die was minder fijn (ook door het rot wegdek).

Het jaar nadien de ventoux gedaan. Daarvoor heb ik me dan wel voorbereid ;)
Ik heb sinds kort een fiets met compact (50-34) ipv 52-36 en cassette 11-34 ipv 11-28. En dat fietst bergop een stuk fijner ;) De fiets is zowat een goei ekg zwaarder en toch ga ik die deze binnen een paar weken meenemen naar de Ventoux.

Veel succes. En vooral plezier!

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 15 jun 2021 22:04

laurens87 schreef: 15 jun 2021 19:37 Ik zet bij een andere cassette altijd een andere ketting. Als de oude (Nederland) erop teruggaat gaat normaal gesproken terug bij de andere cassette. Dan weet je namelijk zeker dat de ketting en cassette goed op elkaar in slijten.
:winkthumb: doe ik ook altijd

panguano
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 okt 2008 23:34

panguano 18 jun 2021 14:08

Heb je Zwift? Je redelijk realistisch in Zwift beklimmingen trainen, bijvoorbeeld de "Mountain route" of "Alpe du Zwift". In de weken vooraf je reis zou je dat een paar keer kunnen doen voor het "klimmersgevoel".

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2021 14:17

panguano schreef: 18 jun 2021 14:08 Heb je Zwift? Je redelijk realistisch in Zwift beklimmingen trainen, bijvoorbeeld de "Mountain route" of "Alpe du Zwift". In de weken vooraf je reis zou je dat een paar keer kunnen doen voor het "klimmersgevoel".
Van Zwiften wordt je nooit minder, maar het heeft vrij weinig met klimmersgevoel te maken. Je fietst een hoger vermogen met een lichter verzet, maar dat is niet anders dan tegen een goede wind in fietsen. Met dit weer raad ik toch aan zoveel mogelijk buiten te fietsen. Een betere klimmer wordt je in beginsel vooral door je algemene basis vermogen/conditie te verhogen. Hoe beter die basis, hoe beter daarna je herstel ook zal zijn waardoor je weer vaker een intensieve prikkel aan kan.

Bij klimmen ga je toch anders op je fiets zitten en haal je meer uit je onderrrug/billen. Dit ga je niet op Zwift trainen, of je moet je voorwiel gaan verhogen met een stapel boeken of zo'n Wahoo Kickr Climb ofzo :like:

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 20 jul 2021 13:21

NuitKor schreef: 18 jun 2021 14:17 Van Zwiften wordt je nooit minder, maar het heeft vrij weinig met klimmersgevoel te maken.
Dat is dan persoonlijk, want ik heb dat wel, daarbij is het best lastig buiten een goeie plek te vinden waarbij je bijvoorbeeld een uur lang 300 watt kan trappen. En je kan ook meteen testen of je verzet goed is, mits je de difficulty normaal hebt staan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jul 2021 09:11

sjoerdth schreef: 20 jul 2021 13:21
NuitKor schreef: 18 jun 2021 14:17 Van Zwiften wordt je nooit minder, maar het heeft vrij weinig met klimmersgevoel te maken.
Dat is dan persoonlijk, want ik heb dat wel, daarbij is het best lastig buiten een goeie plek te vinden waarbij je bijvoorbeeld een uur lang 300 watt kan trappen. En je kan ook meteen testen of je verzet goed is, mits je de difficulty normaal hebt staan.
Dat heeft niets met klimmen, maar puur met een plek waar je 300w een uur kunt trappen. Hardrijden, dat is prima en je wordt er zeker beter van, maar maakt het nog geen klimmen. Klimmen gebruik je toch echt anders je spieren door de hellingshoek etc. Rug/billen etc.

Er zijn trouwens voldoende rondjes van 10min ofzo te vinden waar je buiten 300w kunt trappen. Moet je die wel 6x doen. ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jul 2021 09:37

Het nadeel van zwiften is dat mensen vergeten dat fietsen weinig te maken heeft met continu precies 300w duwen. Dat gevoel krijg je bijna alleen op zwift en trainers op ergo mode. Op weg weg met wind kan je proberen continu 300w te duwen maar zal de variabiliteit een stuk hoger zijn ( even iets minder wind, ruwer of gladder wegdek ). Overigens is het grote voordeel van buiten trainen dat je bezig kan zijn met het fietsen. Je moet daar ook nog sturen, opletten, remmen voor andere weggebruikers, bochten nemen, takken ontwijken, bunnyhoppen en wat al nog meer. Laat ik de stelling nemen dat veel zwiften je een sterkere fysiek kan geven. Maar veel zwiften is slecht voor je fietskunde op de weg en bij mij ook zeker voor de moraal.

Er is op dit moment toch geen reden om binnen te fietsen?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 jul 2021 09:41

thestudent schreef: 29 jul 2021 09:37
:like:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jul 2021 10:15

Sjoerd,

Wattage heeft niets met het verzet te maken.
Berg op is het veel makkelijker een bepaalt wattage te trappen dan op het vlakke.
Met veel tegenwind kan je het een beetje simuleren.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 jul 2021 11:55

Vergeet alles en probeer er gewoon van te genieten. Resultaten zijn niet belangrijk. Je gaat geen potten breken, geen koers of kom winnen. Doe mee en ervaar het.
Zoals met heel veel andere dingen vergeet je de eerste keer nooit meer

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 29 jul 2021 14:37

nijkie schreef: 29 jul 2021 10:15
Berg op is het veel makkelijker een bepaalt wattage te trappen dan op het vlakke.
Da's persoonlijk, lijkt me. Voor mij klopt dat alvast niet.

Maar het is inderdaad wel een ander soort inspanning die ietwat andere spieren aktiveert.
Afbeelding

hayes

hayes 29 jul 2021 15:15

Tenzij je echt scherpe tijden wil rijden, idd gewoon gaan klimmen, je eigen tempo zoeken en genieten.
Ook al is genieten vanaf 8% voor mij persoonlijk niet evident :D

Ik ga voor m'n vakantie altijd wat de bergjes (150m) dichtbij gaan opzoeken en doe die elk een paar keer. Maar eigenlijk vooral omdat ik het graag doe. Als je goed in conditie bent, en niet té zwaar weegt, dan kan je bergop rijden. De helft van de moeilijkheid zit in het kopje.

Plaats reactie