Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hogere hartslag en lagere wattages

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jan 2021 09:54

havana schreef: 13 jan 2021 09:19
De kou kan iets meespelen, maar als voldoende kleding aantrekt hoeft dat niet.
Dat klopt niet. Natuurlijk helpt warmere kleding, maar ook het lijf zet een tandje bij bij koud weer. Logisch want het bloed transporteert warmte door het lichaam. Hoe harder het bloed stroomt, hoe beter dat gaat. Harder stromen = hogere hartslag en/of hogere bloeddruk.

Ook bij warm weer werkt het ook zo.

Dit is uitgebreid beschreven in de wetenschappelijke literatuur, bijvoorbeeld dit artikel.

Dit komt overigens ook overeen met mijn eigen ervaringen. In de winter ligt mijn hartslag vaak 5-10 slagen hoger en dat ligt echt niet aan een mindere vorm. Overigens hoeft het natuurlijk niet voor iedereen zo te werken. Dat geeft het artikel ook aan. Sommige mensen hebben maar weinig last van kou of warmte.
Ik denk dan idd dat het persoonlijk is. Ik zweet ook niet veel, dus misschien speelt dat mee. Ik kan prima omgaan met kou (mits ik mij goed kleed). Vooral bij warmte heb ik meer last (wellicht ook doordat ik niet veel zweet). Mijn hartslag is indoor dan ook vaak 5-10 slagen hoger en ook bij 25+ graden is mijn hartslag hoger dan wanneer het tussen de 0-10 graden is.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jan 2021 10:13

:mrgreen:
NuitKor schreef: 13 jan 2021 09:51
Jans schreef: 13 jan 2021 09:10 In het domme vragen topic zijn reacties waar mijn ervaringen wel overeenkomen.
Het zat je wel hoog he. :lol:
Ja eigenlijk wel. Als jij denkt het beter te weten en ik vind mensen die jouw veronderstellingen weerleggen, dan wil ik daar wel op terug komen. Een lolletje verandert voor mij je opmerking niet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 10:20

Mijn hartslag is indoor dan ook vaak 5-10 slagen hoger en ook bij 25+ graden is mijn hartslag hoger dan wanneer het tussen de 0-10 graden is.
Dat is ook volledig verklaarbaar, zeker als je weinig zweet. Water (waar bloed grotendeels uit bestaat) transporteert 20x sneller warmte dan lucht. Eén van de functies van je bloedsomloop het koelen van je lichaam (maar ook verwarmen).

Overigens wordt in dat artikel ook beschreven dat mensen met weinig vet, waar jij denk ik toe behoort, meer last hebben van koude temperaturen. Wat natuurlijk logisch is, want minder vet = minder "biopreen".

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jan 2021 10:26

havana schreef: 13 jan 2021 10:20
Mijn hartslag is indoor dan ook vaak 5-10 slagen hoger en ook bij 25+ graden is mijn hartslag hoger dan wanneer het tussen de 0-10 graden is.
Dat is ook volledig verklaarbaar, zeker als je weinig zweet. Water (waar bloed grotendeels uit bestaat) transporteert 20x sneller warmte dan lucht. Eén van de functies van je bloedsomloop het koelen van je lichaam (maar ook verwarmen).

Overigens wordt in dat artikel ook beschreven dat mensen met weinig vet, waar jij denk ik toe behoort, meer last hebben van koude temperaturen. Wat natuurlijk logisch is, want minder vet = minder "biopreen".
Zit ongeveer op 13-14% vet met 1m80 en 66kg. Ik daarin tegen nooit echt last van kou. Fiets ook wel bij -3 graden. In de sauna begin ik ook echt minuten later pas hevig te zweten in vergelijking met mijn vrouw. Zou je zweten ook kunnen leren door regelmatig naar de sauna te gaan of koud afspoelen?
Laatst gewijzigd door Kornuit op 13 jan 2021 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jan 2021 10:27

Jans schreef: 13 jan 2021 10:13 :mrgreen:
NuitKor schreef: 13 jan 2021 09:51
Jans schreef: 13 jan 2021 09:10 In het domme vragen topic zijn reacties waar mijn ervaringen wel overeenkomen.
Het zat je wel hoog he. :lol:
Ja eigenlijk wel. Als jij denkt het beter te weten en ik vind mensen die jouw veronderstellingen weerleggen, dan wil ik daar wel op terug komen. Een lolletje verandert voor mij je opmerking niet.
Sterkte.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jan 2021 10:36

Met mij gaat het verder prima, half bewolkt en 12 graden.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 13 jan 2021 12:15

havana schreef: 13 jan 2021 09:19
De kou kan iets meespelen, maar als voldoende kleding aantrekt hoeft dat niet.
Dat klopt niet. Natuurlijk helpt warmere kleding, maar ook het lijf zet een tandje bij bij koud weer. Logisch want het bloed transporteert warmte door het lichaam. Hoe harder het bloed stroomt, hoe beter dat gaat. Harder stromen = hogere hartslag en/of hogere bloeddruk.

Ook bij warm weer werkt het ook zo.

Dit is uitgebreid beschreven in de wetenschappelijke literatuur, bijvoorbeeld dit artikel.

Dit komt overigens ook overeen met mijn eigen ervaringen. In de winter ligt mijn hartslag vaak 5-10 slagen hoger en dat ligt echt niet aan een mindere vorm. Overigens hoeft het natuurlijk niet voor iedereen zo te werken. Dat geeft het artikel ook aan. Sommige mensen hebben maar weinig last van kou of warmte.
In dat artikel lees ik niets over enige inspanning (intensief bewegende mens) in de verschillende weersomstandigheden. Niets over de hoogte van HR of BP, maar alleen een verandering in de hoogte ervan.

Als je 'n wandeling maak bij -10ºC bij 20ºC of bij 35ºC lijkt 't me logisch dat de bepalende factor op HR en BP de temperatuur is, en dat je dat terug ziet in de grafieken middels een V-vorm,, maar als je intensief sport (HR > 70% Max) dan spelen meer factoren een rol.

Plaats reactie