Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 20 jul 2018 21:22

Bij de eerste 5 rijden is makkelijk, tenminste als je sterk genoeg bent om constant op kop te rijden. Direct daarachter zitten de dure plekken, ver genoeg van voren om mee te doen aan de wedstrijd maar wel lekker in het wiel. Vanaf daar is het wringen tot de laatste 15 man, de helft daarvan is sterk en kan niet wringen of sturen. De andere helft is aan het lossen.

Zino
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 feb 2016 15:34

Zino 21 jul 2018 13:14

Dank voor de tips. Volgende wedstrijd een beetje stouter zijn en al doende leert men zeker...
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 jul 2018 14:50

Het colonne-effect. In een colonne legervoertuigen rijdt het voorste voertuig een continue snelheid van 50kmh. Achterin moeten de voertuigen na een bocht steeds harder rijden om bij te blijven. De achterste rijdt met pieken van 100kmh

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 02 aug 2018 15:14

vaak bu j te bange
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 aug 2018 15:42

Desertstorm schreef: 02 aug 2018 15:14 vaak bu j te bange
Goed advies man! :like:

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 02 aug 2018 16:39

NuitKor schreef: 02 aug 2018 15:42
Desertstorm schreef: 02 aug 2018 15:14 vaak bu j te bange
Goed advies man! :like:
dat je dat kan ontcijferen....

:mrgreen:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 aug 2018 21:36

Eitje, je moet 't gewoon even hard op voor jezelf uitspreken, dan snap je 't meteen. :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 02 aug 2018 23:02

Fonetisch klopt ie inderdaad :like: :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 aug 2018 12:39

Westvloms

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 09 aug 2018 22:59

Wat een mooi topic, ik val er nu ineens in.
Wat OP zegt over sturen op de fiets klopt niet helemaal (maar misschien is dat al opgemerkt). Je stuurt met een fiets niet als met een auto, maar je stuurt "tegen". Dwz je stuurt eerst een heel klein beetje naar rechts waardoor je fiets uit balans raakt en je naar links valt en dus naar links gaat. Op de motor stuur je ook "tegen", maar daar is het meer omdat de gyroscopische werking van je voorwiel dan zorgt dat je de juiste kant op gaat. Ik denk dat als je hard fietst, ook het gyroscopisch effect in je voorwiel je al tegensturend de juiste kant op duwt. Google maar op "counter steering" of "tegensturen".

Als je motorrijles hebt, leer je scherpe bochten maken door tegen te hangen. Je zit rechter op dan je motor. Maar leer je beter rijden, dan is het andersom, dan hang je ook in scherpe korte langzame bochten net als Marc Marquez naar binnen. Google op "motogymkhana youtube", genoeg voorbeelden. Sturen op een motor werkt verder wel heel anders dan op een fiets, hoewel mijn wielrenverleden mij wel hielp snel te leren motorrijden.

En zowel met de fiets als met de motor kun je in de bocht de grond raken: de pedalen van mijn oude fiets zijn van onder wat afgesleten, en de stepjes van mijn motor ook. Met de fiets is de grond raken enger dan met de motor.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 aug 2018 10:06

No way dat je met je pedaal de grond raakt als je deze aan de goede kant omhoog hebt, dan ben je al lang onderuit gegleden.
Pedalen slijten wel af door door te trappen in bochten waar dat niet kan, gaat vaak goed, maar doe je het te hard dan ga je onderuit,
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 10 aug 2018 10:57

dat durf ik dus bijna nooit (doortrappen in bochten waar je al flink schuin hangt) vraagt aardig wat van je inschattingsvermogen. Je kan het zo timen dat net op het scherpste gedeelte je binnenste pedaal boven is (terwijl je trapt) in bochten die (gedeeltelijk) wat haaks zijn.
Afbeelding

Plaats reactie