Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstellen na operatie "skiduim"

DocHoliday
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2018 12:38

DocHoliday 17 jul 2018 12:59

Goedemiddag allemaal,

Na lang meekijken op het forum toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken om een topic te openen. Een zestal weken terug een flinke smak gemaakt met de mtb waarna een pees tussen duim en wijsvinger was afgescheurd en operatief hersteld moest worden.

Nu bezig met herstel en de verwachting is dat een nog wel een week of 8 kan duren voor ik mijn hand weer volledig mag belasten. Nu vrees ik dat mountainbiken er nog langer niet in zit omdat je dan juist die plek belast en met dat gestuiter en gehobbel.

Toen dacht ik...misschien kan ik wel gaan wielrennen...iets minder heftig qua hobbels etc.? Ik zoek eigenlijk wat ervaringen.....zou wielrennen minder belastend kunnen zijn?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2018 13:52

Ik heb alleen ervaring met fietsen met gebroken botjes. 1x twee vingers en een 2-tal jaar later een pols. In beide gevallen was racefietsen prima te doen binnen een week na de breuk (in het gips dus). Je moet alleen niet vallen...
MTB'en lukte me 4 weken na de polsbreuk ook weer, weliswaar met een brace. De behandelaars bij de polsbreuk waren over het algemeen voorstander van zoveel mogelijk gecontroleerd belasten (dwz, kort in het gips, geen mitella, etc). Ik weet niet helemaal of ze ook achter mijn interpretatie daarvan stonden :-)

Maarrr: dat was met een botbreuk. Hoe dat zit bij een peesruptuur durf ik niet te stellen. Wat zegt de arts?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DocHoliday
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2018 12:38

DocHoliday 17 jul 2018 14:29

De fysio op het ziekenhuis zegt 10 tot 12 weken voor volledige belasting, en voor mountainbiken waarschijnlijk nog langer afhankelijk van hoe het aanvoelt. Zij was ook bang voor de trillingen en stoten bij het mountainbiken. Hardlopen, dat mag ik dan weer wel, maar goed, ik wil zsm weer op de fiets!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jul 2018 15:08

Anders probeer je het toch eerst op een spinningfiets of hometrainer in de sportzaal van de Fysio.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 17 jul 2018 20:27

Dan kun je beter even met je mtb de weg op. Andere banden en waarschijnlijk een geveerde vork heeft meer comfort dan een racer.

DocHoliday
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2018 12:38

DocHoliday 18 jul 2018 12:36

Van mij mag er wel een slot op deze topic. Voor nu kan ik sowieso nog niets omdat de wond nog aan het genezen is en ik geen enkele kracht in de duim heb. Tot dat beter is zal het fietsen niets worden (ik fiets wel naar mijn werk, maar dat is al behelpen zonder de duim te gebruiken).

Ik zal nu gewoon geduld moeten hebben. Ik hoop straks gewoon weer op de mtb te kunnen. Misschien wel een goede reden om eens rond te kijken naar een nieuwe/andere mtb. Na een jaar of tien mag het wel eens. :)

Plaats reactie