Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rug vast zetten

Kiter2010
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016 22:03

Kiter2010 25 apr 2018 22:40

Sinds jaar en dag rij ik met fiets. De ene dag al beter dan de andere mits ik rugpatient ben sinds mijn 27 jaar. Sinds enkele jaren meer en meer last van uitstraling naar beide benen. Na drie operaties staat binnenkort een vierde en hopelijk de laatste die nu echt mij uit mijn leiden wat verlost. Ze gaan dus vijf schakels vastzetten van L1 tot L5 en hernia wegnemen. Mijn vraag is nu zijn er mensen die beetje in het zelfde schuitje zitten en hoe zitten jullie na het vast zetten op jullie racefiets?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 26 apr 2018 07:37

Oeie, dat is wel serieus 5 schakels.

Zelf zit ik met L4/L5/S1 vast en met vaste tussenblokjes (tussen de wervels).
Heb ik moeten doen toen ik 30 jaar was.

Heeft me goed geholpen (kon maar een paar minuten rechtstaan voordien, zakte dan stilaan door mijn benen).

Moest er nadien uiteraard leren mee leven maar mits er rekening mee te houden ging het perfect (naar de omstandigheden welteverstaan).

Twee jaar geleden (op mijn 51ste) ben ik beginnen fietsen met een goedkope cube op de rollen en ik amuseerde mij en had niet echt last.
Met die cube ook op de weg en geen probleem voor de rug.

Ondertussen een carbon fiets gekocht (Merckx Mourenx69) en die ligt me uitstekend.
Ik doe nu ritten van 120 tot 200 km en ondanks ik geen gevleugelde klimmer ben met mijn 95kg heb ik een voorkeur voor klimwerk (klimwerk genre Ronde van Vlaanderen).
Ook kasseien verteer ik zonder verpinken.
Deze zomer zelfs ingeschreven voor de Ventoux (de Canibale).

Het kan dus.

Denk dat het een kwestie zal zijn van niet te forceren en eerst alles de tijd geven om te herstellen.

Veel succes zowel met de operatie als met het herstel en het fietsen!

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 apr 2018 20:24

amai, dat klinkt straf !

Zelf vorig jaar zo stom geweest om met een beginnende hernia op S1-L5 te gaan snowboarden. De uitstulping is gelukkig weggetrokken, opereren geen optie, maar de zenuw is dermate beschadigd dat ik chronische tinteling in mijn linkerbeen heb. Rug doet alleen pijn op de racefiets. Ben al een jaar aan het opbouwen en mijn afstelling aan het aanpassen, maar het gaat (naar mijn gevoel te) langzaam.
Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de indicatie wanneer ze je wervels gaan vast zetten en ook naar hoe jullie weer opbouwen. Mijn droom is om weer een keer een GF te rijden

Veel succes Kiter ! :like:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 apr 2018 20:34

Serieuze operatie voor serieuze klachten. Ik hoop dat het helpt, maar heb er geen ervaring mee. Hopelijk is er een goede revalidatie-arts of fysiotherapeut die je na de operatie kan helpen. Gezien je klachten mág je mijns insziens breder/verder kijken dan een gewone racefiets. Denk eens aan een 29 inch mtb met dikke ballonbanden. Die banden filteren heel veel oneffenheden weg, zodat die niet doorschudden tot in je rug. Als kracht en kracht zetten een probleem wordt, zou je ook eens aan een e-bike kunnen denken. Velen gingen je voor en je hebt hele mooie electrische racers en mountainbikes. Beterschap.

Kristof Hurtekant
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2018 05:23

Kristof Hurtekant 27 apr 2018 05:29

Hallo,

ik kan je misschien een comfort/endurance racefiets aanraden. Een racefiets staat op mijn verlanglijst (Trek Domane of Giant Defy). Ik spreek dus nog niet uit ervaring. Ik heb eveneens geregeld rugpijn (lichte hernia) en af en toe nekpijn. Ik veronderstel dat een comfortabele geometrie, waarbij je meer rechtop zit beter is zowel voor rug en nek.

vriendelijke groeten,

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 apr 2018 09:31

@kiter2010, er staat je een flinke operatie te wachten, maar ik zou me nog even niet te druk maken over "daarna". Je hebt na de operatie nog voldoende tijd om te ervaren hoe het gaat. Het verhaal van @fgrs is heel positief, daar zou ik me voorlopig maar aan vast houden. Om je nu al druk te maken over later heeft zo weinig zin, en het heeft zeker geen zin om nu al te bedenken of en welke endurance fiets of ebike je zou moeten hebben.
Het zou wel fijn zijn als je je revalidatie ergens kunt doen waar ze ook begrip hebben voor je wens om "zo goed als mogelijk" weer te kunnen fietsen.
In ieder geval veel sterkte.

Kiter2010
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016 22:03

Kiter2010 28 apr 2018 08:19

Dank u voor jullie reacties in ieder geval 🙋🏼‍♂️

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 28 apr 2018 12:29

Vergis je niet in de mobiliteit in je rug. Bij vooroverbuigen haal je de meeste bewegingsuitslag uit je heupen. De bijdrage van je onderrug is bij vooroverbuigen dus maar beperkt. Een stabiele onderrug na je ok geeft minder druk en verglijding van de wervels en dus geen beknelling van je zenuwen. Na vergroeien van de wervels kun je volgens mij weer prima functioneren. Fietsen is een prima revalidatiemiddel. Goede training van de korte rugspieren. Moet na een maand of drie post ok mogelijk zijn.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 28 apr 2018 13:46

Allereerst heel veel succes met de operatie .
Wat hierboven al is gepost, eerst voorbereiden op de operatie en daarna de revalidatie . Als dat allemaal achter de rug is , kun je weer aan het fietsen gaan denken . En uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het zeker weer gaat lukken .
Ik ben 2 keer geopereerd aan mijn rug, had een kapotte tussenwervelschijf, deze is verwijderd en er is een stukje bot uit mijn heup voor terug geplaatst , helaas pakte het bot niet , met gevolg dat er een 2e operatie nodig was.
Er is nu een H-profieltje tussen gezet met schroeven. Dit zit er nog steeds in en gelukkig zonder problemen . Fiets op een Cannondale supersix met een drop van 9 cm en tussen de 9 en 10k per jaar . De revalidatie zal wel behoorlijk veel tijd kosten en dat moet je ook niet onderschatten , maar het zal ongetwijfeld goed komen .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie