Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Soorten fietsers

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 17 mei 2010 16:19

[quote="superrose"]De Cannondale rijder
wat vollere man :), duurdere fiets, benen wijd ivm buik, duurdere kleding, 3 keer in de week op de fiets, kent alle plekken om koffie te drinken, overduidelijk een hoger inkomen en een lagere vo2 max.[/quote]

ik dacht dat dit het type "colnago-rijder" was :)
maar kan ook het type "knebel-coureur" zijn

[quote="53x11"]De (ex-)roeier
Heeft een zeer goede conditie, is bovengemiddeld lang, en heeft een niet aflatende competitiedrang. Deze combi leidt niet zelden tot gevaarlijke situaties in het verkeer en/of valpartijen. Verder te herkennen aan een laag RPM (roeien doe je immers ook niet met meer dan 40 slagen per minuut), schuddend bovenlijf en harige benen. In het begin vaak nog student, dus op oudere fietsen. Meestal wel helemaal bezeten van fietsen, dus er wordt gestaag ge-upgrade naar mooier materiaal. Fietst 1 keer per jaar met een grote groep zo hard mogelijk rond het IJsselmeer[/quote]

treffende beschrijving. je vergeet dat de gemiddelde roeier ook het koersinzicht van een poffertje heeft. een dankbaar lid van een groepje dus, want kun je lekker op kop laten stampen.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 17 mei 2010 16:32

Dit type fietser is een wolf in schaapskleren, vooral als hij of zij reeds van hun pensioen kunnen genieten. In een (vaak ver) verleden waren zij gezegend met een goddelijk afgetraind lichaam maar dankzij de veelvuldige periodes van genieten in de Provence is er vaak een gezonde enerievoorraad opgebouwd. Ze hebben daarbij een flinke bruine kleur en daarin schuilt hem tegelijkertijd ook het gevaar...
Die mooie bruine kleur hebben zij namelijk niet verkregen door het frequenteren van uitnodigende terasjes aan de Côte d'Azur! Terwijl vrouwlief een vermogen uitgeeft tijdens een dagtochtje naar Nice en Cannes zijn de heren te vinden op de flanken van de beruchte Kale Berg of genieten zij tussen de uitgestrekte zonnebloemvelden van de schroeiende, nietsontziende zomerzon. Ze zijn verschrikkelijk taai en hebben een berg aan ervaring waar zelfs de Kale Berg U tegen zegt.

Een onervaren jonge hond maakt al snel de fout deze levensgenieter te onderschatten, wat lijdt tot een genadeloze afstraffing tijdens een kort clubrondje. De jonge hond komt met de tong op de tenen weer aan bij het clubgebouw waar de levensgenieter alvast van een glaasje wijn nipt...

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 17 mei 2010 16:41

wereldfietser
Heeft in zijn kinderloze jaren op een randonneur door Europa en daarbuiten gezworven. Die fiets staat ondanks de vele tienduizenden kilometers nog steeds in de schuur omdat hij er vanwege nostalgische overwegingen geen afscheid van kan nemen.
Zowel zijn racefiets als zijn kleding zijn wars van modegrillen en puur functioneel. Nu is zijn racer uitgerust met 25 mm banden de volgende items:
[img=http://www.vakantiefietser.nl/px/produc ... pasbel.jpg]
en af en toe een miniscuul dragertje voor 2-3 dagen bagage en een megazadeltas voor onderdelen....
Ook kom je hem vaak tegen op paden en wegen die doorgaans alleen door MTB'ers gebruikt worden en krijgt hij het verwijt van groepsgenoten (als hij al in een groepje rijdt) dat zijn routes vol zitten met draaien en keren.
Zijn tempo ligt niet hoog maar kan wel uren constant doordraaien. Over het algemeen zijn ze compleet wars van competitie.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 mei 2010 16:45

[quote="skimons"][quote="superrose"]De Cannondale rijder
(...)[/quote]

ik dacht dat dit het type "colnago-rijder" was :)
maar kan ook het type "knebel-coureur" zijn
[/quote]
He, pas op hè!
:-)

[quote="skimons"][quote="53x11"]De (ex-)roeier
(...)[/quote]

treffende beschrijving. je vergeet dat de gemiddelde roeier ook het koersinzicht van een poffertje heeft. een dankbaar lid van een groepje dus, want kun je lekker op kop laten stampen.[/quote]
Absoluut noodzakelijke aanvulling idd!
(En mijn maandag-avond roei-fietsvriendjes zich maar afvragen waarom ze nooit van me kunnen winnen tijdens de traditionele Uithoorn-tot-bordje-Ouderkerk 'finale')

@bibske: je beschrijft zojuist mijn levensdoel voor over 30 jaar! :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 mei 2010 16:54

[quote="Flores"]De "Floresfietser"
Is wars van lichtgewichtonderdelen door zijn eigen "fietsadonislichaam".
Koopt een fiets en onderdelen die die zelf mooi vindt.
Heeft geen profaspiraties dus teamkleding is bij hem ongepast.
Scheert zijn benen want zwart behaarde benen in het zicht is not done.
Houdt van meer kleuren dan zwart-wit rood.
Heeft een zeer goede band met zijn fm maar shopt ook vaak buiten de deur.
Is een fietskledingmaniak.
Zijn fietsgemiddelde ligt lager dan menigeen op een forum meldt.
Op datzelfde forum bemoeit ie zich vaak met vragen.
Vindt het aantal kilometers belangrijker als de snelheid.
Ondanks dat het niet nodig is vraagt het toch altijd aan zijn vrouw of een nieuwe aankoop wel verantwoord is.
Heeft vooral enorm veel plezier in het fietsen en alles wat daarmee te maken heeft.[/quote]

dat klinkt als de Cannondale rijder
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

lunaton
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 24 feb 2009 14:28

lunaton 17 mei 2010 16:59

53x11 schreef:
mispoes schreef:
Jay schreef:

zit ik inderdaad ook over na te denken


Moet je per se in een categorie vallen dan?


Dit is nou net niet het topic om te nuanceren! (JA DUS! :-) )


zullen we dat dan maar de "erbuitenvallen"-categorie noemen? :-)

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 17 mei 2010 17:01

Ik weet als Floreskenner dat je er naast zit @Rose...;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 17 mei 2010 17:13

De ik laat me niet in een hokje stoppen en heb schijt aan de pertinent onjuiste omschrijving van een Cannondale rijder rijder ...
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 17 mei 2010 17:14

Leuk onderwerp!

Il vecchio leone
Tegen de 70 of dat al gepasseerd en slank. Rijdt pas 30 jaar op het zelfde zeer goed onderhouden frame met dito toebehoren. Alles ademt nostalgie: zijn fiets en hijzelf., het totaal is een mobiel museum. Op zijn wielen komen alleen tubes en niets anders. Het vaal geworden leren zadel heeft hij lief gelijk zijn vrouw, maar het zadel kent hij langer. Aan zijn postuur zijn de kwaliteiten van weleer af te lezen. Zijn kleding geeft aan bij welke FM hij al eeuwen komt. Benen scheren, dat was. Met 8 km/h klimt hij op het lichtste verzet zonder buitenadem te geraken. Als je een stukje met hem op rijdt komen de verhalen los van het koersverleden.

De door het ringetje te halen fietser
(dress to impress)
Dit type renner dient van nabij aanschouwd te worden. Net de midlife crises overleeft en bezig aan een onzekere relatie met een veel jongere dame. Sporter, strak in het vel en 10.000 km p/j benen, geschoren en rete bruine, die lichtjes ingevet zijn. De fiets en de configuratie is uit de serie Lamborghini. De kleding is al even imposant en zegt alles over zijn club en/of bedrijf. Ragdunne witte overschoentjes worden ook hartje zomer gedragen. Voor het rijden gaat hij eerst douchen.

De laat-mij-maar-fietsen-fietser
Wars van techniek, mode en wielerriten. Bezit twee shirts uit de periode dat je iets droeg met achterzakken en 1 zwarte koersbroek zonder halsters van het merk AGU. De 2e hands fiets schreeuwt om een nieuw stuurlint en de wielen komen uit een nog onbekende Chinese werkplaats. Hij is gewend om mede-fietsers uit het wiel te rijden op de ringdijk, maar dat weet hij zelf niet. Om hem heen hangt de lucht van een bejaarde bunzing.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 mei 2010 17:29

[quote="de boef van parma"]Leuk onderwerp!

De laat-mij-maar-fietsen-fietser
Wars van techniek, mode en wielerriten. Bezit twee shirts uit de periode dat je iets droeg met achterzakken en 1 zwarte koersbroek zonder halsters van het merk AGU. De 2e hands fiets schreeuwt om een nieuw stuurlint en de wielen komen uit een nog onbekende Chinese werkplaats. Hij is gewend om mede-fietsers uit het wiel te rijden op de ringdijk, maar dat weet hij zelf niet. Om hem heen hangt de lucht van een bejaarde bunzing.
[/quote]

ehh er zijn toch andere omschrijvingen waarin ik mijzelf meer herken :D

edit: speciaal omdat ik me bij het lezen van bovenstaande toch niet in de omschrijving herken mijn handteking van "laat mij maar lekker fietsen!" aangepast.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2010 17:34

De first time Marmotte fietser
Is net begonnen en rijdt meestal op een Bulls of Cube, afgemonteerd met Shimano 105 triple. Kleding: agu met Shimano schoenen en een goedkope helm. Gelooft alles wat de FM zegt en spreekt van "pendalen", "trieple" en "de pion". Is te laat begonnen met trainen en kiest ook vaak voor de verkeerde trainingsmethoden (te kort, spinning). Vindt zelf dat hij heel goed bezig is en heeft meestal ook een weblog om de familie en vrienden op de hoogte te houden van zijn voortgang. Traint altijd op 't grote blad. Hangt wel eens de strontvlieg uit als er een groepje voorbij komt, maar moet bijna direct lossen. Rijdt als voorbereiding één toertocht (meestal AGR 150 km). Op de grote dag wijzigt deze fietser meestal nog rigoreus zijn plannen (andere voeding, verzet). De Marmotte zelf wordt meestal niet of met heel veel moeite uitgefietst.

De ervaren cyclo rijder
Meestal een klein ventje die nog geen 60 kg weegt. Rijdt op een state-of-the art fiets, die meestal GEEN kopie is van een proffiets, vaak met Campa afgemonteerd. Bouwt meestal zijn eigen fiets op. Ketting en blokje blinken altijd. Heeft voor minimaal 2000 € aan Assoskleding in de kast liggen. Heeft meestal een baan waarbij het hele jaar flink getraind kan worden (ploegendienst, vertegenwoordiger). Traint min. 10k per jaar. Is soms lid van een club, maar heeft meestal diverse clubjes waarmee getraind wordt. Is actief op internet en post zijn trainingsarbeid trouw in allerlei topics. Heeft het gevoel onkwetsbaar te zijn en traint daarom zonder helm. Benen zijn uiteraard geschoren.

@ 53x11

De roeier had ik zojuist tijdens mijn training ook al bedacht, dus die heb je mooi voor me weg gekaapt ;) Roeiers kunnen niet alleen vreselijk hard doortrekken, ze rijden bijna zonder uitzondering op te kleine of te grote fietsen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 mei 2010 17:41

[quote="Flores"]Ik weet als Floreskenner dat je er naast zit @Rose...;)[/quote]


haha niet elke rijder op een Cannondale is een Cannondale rijder en je hoeft ook niet persee op en Cannondale te rijden om er eentje te zijn :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie