Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Duurzame fietsen zijn van Titanium!

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 15 okt 2021 20:10

Lcsmet schreef: 15 okt 2021 19:38
alexandertje schreef: 15 okt 2021 17:10 ...........

Mijn brein fluister me in: ..............

Als je nu echt gelooft dat je titanium fiets je een "groene" jongen maakt
Dacht ik even dat ik toch nog iets goed doe voor het milieu.
Weer een illusie minder…door jou.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 15 okt 2021 20:13

scepticus schreef: 15 okt 2021 18:23 Alleen titanium is onmeunig lastig te winnen en bewerken, dus dat kost heel veel energie.


Een duurzame fiets is van staal :like:


En laten nou 4 van mijn 6 fietsen van staal zijn :mrgreen:
ja, dat kun je ook lassen onderweg (als je heel ver weg wil fietsen)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 okt 2021 20:24

thestudent schreef: 15 okt 2021 19:15 Er zijn ook legio mensen die hun Cannondale vaarwel hebben gezegd omdat dat bottom bracket nooit echt stil werd. Heb je een goed exemplaar te pakken dan kan het inderdaad ook lang goed gaan.
Dat zeg ik, kom maar door met de Crakendale frames. ;) :D

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 15 okt 2021 21:04

hoi allemaal,

ik zie dat staal veel genoemd wordt, Interessant!

Wat voor "staal" hebben we het dan over?
Rvs-304, Rvs-316, wel of niet voorzien van lak?

En voor de mensen die me proberen duidelijk te maken dat ik met een titanium fiets echt geen groene jongen ben, klopt! :winkthumb:

Maar. . . .

Gaat het er niet om dat als we allemaal doen wat binnen onze mogelijkheden ligt, met een beetje inzet en doorzettingsvermogen, dat we er dan uiteindelijk wel komen?

Ik kan wel begrijpen dat mijn bijdrage, dat ik b.v. met de fiets naar het werk ga (ja, ook als het regent en ook in de winter) in het niet valt bij b.v. de uitstoot van alle files in de randstad voor een maand.

Ik zie het als een cirkel.

Ook hier kom ik het in de beargumentatie tegen.
Er wordt gewezen naar "anderen", de overheid, het groot-kapitaal, de industrie, de overheid, enz. enz, als excuus om zelf niets te hoeven doen. En dus gebeurt er niets.

Ik probeer met dit topic voor mezelf een beetje helder te krijgen "hoe het echt zit". En daarbij vind ik alle zienswijzen interessant.
En ja, ik heb wel een zwak voor titanium.

Groet,

Alexander.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16064
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 okt 2021 23:03

Het probleem van titanium is dat het erg duur is vanwege de gigantische hoeveelheid energie die er nodig is om het te maken.
Het materiaal gaat misschien eeuwig mee maar titanium fietsframes begeven het toch regelmatig.
Recycling kan in principe maar met alle verschillende legeringen kun je niet zomaar alles maken van gerecycled titanium.
Ik denk dat onder de streep staal minimaal gelijk is qua impact.

Hoe het zich verhoudt tot carbon weet ik niet maar met een carbon frame kun je ook gewoon 20 jaar doen met een beetje geluk.

Sowieso heb ik niet het idee dat racefietsen een significant deel uitmaken van de afvalberg. Ik zou gewoon lekker gaan fietsen op wat je leuk vindt en je voor het milieu focussen op verpakkingsmateriaal van je dagelijkse boodschappen en b.v. meubilair en Action wegwerp speelgoed e.d.
Campagnolo Ultra Dork

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 okt 2021 01:46

Eens. Kernenergie is ook duurzamer dan zonnepanelen en windmolens op de langere termijn.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 16 okt 2021 08:15

Ik denk dat het belangrijk is om te consuminderen. Voor het fietsen betekend dat voor mij:
- dat ik mijn materiaal goed onderhoud, er zuinig op ben en het langdurig gebruik. Bij aanschaf let ik ook op de duurzaamheid (kwaliteit, repareerbaarheid en beschikbaarheid van onderdelen)
Carbon fiets is van 2007 en in nieuwstaat. Wordt nog veel bereden.
Oude stalen fiets is pakweg 20-25 jaar oud en in nieuwstaat. Gaat waarschijnlijk binnenkort in de verkoop waar ik een liefhebber voor hoop de vinden.
Nieuwe stalen fiets (circa 2014). Ook nog in nieuwstaat. Wordt naast de Carbon fiets ook veel bereden
Alu-Carbon fiets. Origineel is die fiets >25 jaar oud. Stalen frame is ooit gescheurd (op zadelpen extensie). Frame vervangen door een Alu-Carbon frame. Wordt door mijn zoon bereden.

SmartTrainer is 21 jaar oud (Computrainer). Er is denk ik al meer dan 150.000Km op gereden. Geen tekenen dat hij aan het verslijten is. Met een stukje software (PerfPro) kan hij ook gebruikt worden door de nieuwe software platformen (Zwift etc)

Kleding is voor mij een functioneel artikel en niet modieus. Om Angela Merkel te citeren toen haar een vraag werd gesteld dat ze altijd dezelfde kleding droeg: ik ben geen model, maar ben er om het land te besturen (iets in dergelijk strekking). Broeken die doorzichtig beginnen te worden, worden verder indoor afgereden.

Ik zal ook nooit een fiets kopen met proprietary onderdelen zoals bijvoorbeeld specifieke cockpits of zadelpennen.
Casettes worden niet vervangen, wel de afzonderlijke sprockets.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 okt 2021 10:24

Ernie C. schreef: 15 okt 2021 23:03 Sowieso heb ik niet het idee dat racefietsen een significant deel uitmaken van de afvalberg.
Ik ben altijd verbaasd hoeveel honderden kilo's materiaal er bij nieuwbouw- en verbouwprojecten in de container belanden.

Daarbij vergeleken is een racefiets van 8kg echt peanuts.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 16 okt 2021 11:41

Ik ben aan het sparen voor een mooie titanium racefiets en ben van plan daarna nooit meer een andere kopen. Dat idee spreekt me erg aan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 okt 2021 12:14

marin30 schreef: 16 okt 2021 11:41 Ik ben aan het sparen voor een mooie titanium racefiets en ben van plan daarna nooit meer een andere kopen. Dat idee spreekt me erg aan.
Ligt wel een beetje aan je leeftijd. ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 okt 2021 12:25

In dat geval koop de duurste fiets mogelijk. Zorgt er mooi voor dat er geen geld over is voor verdere consumptiedrang.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jwpcycle
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 04 mei 2011 23:17
Locatie: Gennep

jwpcycle 16 okt 2021 12:28

marin30 schreef: 16 okt 2021 11:41 Ik ben aan het sparen voor een mooie titanium racefiets en ben van plan daarna nooit meer een andere kopen. Dat idee spreekt me erg aan.
Met dat idee loop ik ook al lang, 1 titanium fiets voor alles, race, gravel en bikepacking.
Echter zoek ik die met een stack van minimaal 61 en reach ca 40.
Tot op heden nog niets iets gevonden wat me aan staat in een grote maat.
En mischien nog wachten tot ook bij de titanium fietsen alle kabels binnendoor lopen, toch mooier, niet praktischer.

Plaats reactie