Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Duurzame fietsen zijn van Titanium!

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 15 okt 2021 17:10

Hallo allemaal,

Waar gaat het de laatste tijd bijna uitsluitend over?

Juist ja, climate change, milieu problematiek, verduurzaming enz. enz. enz.

Nou zat ik laatst als fiets-fanaat te denken wat wij fietsers allemaal NIET bijdragen aan het probleem, als we op de fiets stappen. Naast een enorme berg Co2 reductie zijn er nog vele zaken te noemen.

Maar wat dragen wij met al onze fietsen WEL bij aan het probleem?

Voor de productie van fietsen zijn een veelvoud aan grondstoffen nodig.
En om allerlei half- fabricaten te maken zijn er naast veel energie ook grote hoeveelheden chemische stoffen nodig.

En dan, wat als na 5 a 6 jaar je carbon fiets op is? Zover ik het in mijn zoektocht heb kunnen achterhalen kun je met carbon erg weinig.
En wat als je Alu fiets "op" is? Aluminium kun je smelten en opnieuw gebruiken maar dan moeten er wel eerst dikke lagen verf vanaf die ook niet bepaald herbruikbaar of milieu-vriendelijk zijn.

Mmmmmm . . . . . :roll:

En toen bedacht ik mij dat op een titanium fiets GEEN lak/verf zit.
En ook bedacht ik me dat zo'n titanium frame gemiddeld langer mee gaat dan een carbon of Alu fiets. En als die dan toch "op" is, is titanium wel direct her te gebruiken.

En PING ! :!:

Mijn brein fluister me in:

"Als we nou eens alleen fietsen van titanium of staal op de markt toelaten dan is dat een enorme bijdrage aan een betere, schonere, duurzamere wereld".

Nou heeft mijn brein zo zijn beperkingen en dus dacht ik : "eens kijken wat mijn mede-fietsers ervan vinden" en zo schreef ik dit topic.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

(onzinnig mag ook maar daar zijn onze politiek leiders veel beter in dacht ik zo . . . . ;)

Groet,

Alexander.

Harry Jacques
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
Locatie: Zwolle

Harry Jacques 15 okt 2021 17:56

Helemaal eens! Maar ik ben deels ook bevooroordeeld, want sinds half jaareigenaar van een prachtig titanium exemplaar, Pilot Scram Pinion. Voor mij heeft het milieuaspect sterk meegewogen. Er zit dacht ik levenslang garantie op het frame en eea is veel sterker dan carbon (voor mij plastic), waarvan inderdaad veel afval is dat nietgerecylced wordt, kan worden. Veel mensen willen om de paar jaar een andere fiets, dat begrijpik als liefhebber giga goed, maar is daardoor onderdeel van onze wegwerpmaatschappij en erg slecht voor het milieu.
Mooie van de scram pinion vind ik dat er een riem is ipv een ketting. Riem gaat tot 10 keer langer mee, dus ook daarmee minder afval. Ook geen ‘weg werp kransjes’ van voor- en achterblad meer. Dus …..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2021 18:23

Alleen titanium is onmeunig lastig te winnen en bewerken, dus dat kost heel veel energie.


Een duurzame fiets is van staal :like:


En laten nou 4 van mijn 6 fietsen van staal zijn :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 okt 2021 18:35

alexandertje schreef: 15 okt 2021 17:10....En dan, wat als na 5 a 6 jaar je carbon fiets op is?
Carbon op na 5-6 jaar??? Míjn carbon racefiets is al 13 jaar oud. En aan dat carbon is echt nog helemaal niks versleten. Geen rafelige randjes, geen slap geworden kader, geen kleur verlies. Het frame mankeert echt totaal niks.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 okt 2021 18:50

Vlgns mij heb je wel ergens een klepel horen luiden alleen weet je nog niet waar die bel hangt.

Ervan uitgaand dat de enige verschillen tussen de diverse soorten fietsen het materiaal van het frame is wat in het totaal van de fiets maar ong. 20% vertegenwoordigd moet je voor de footprint uitgaan van de hoeveel CO2 die vrij komt bij:
- waar wordt het materiaal gewonnen;
- waar wordt het materiaal tot buizen bewerkt;
- waar wordt het frame gebouwd;
- waar wordt het materiaal afgebroken.

Indien hergebruik komt er natuurlijk weer CO2 in de verschillende stappen vrij.

Tussen al deze stappen komt CO2 vrij in het verplaatsen van het materiaal.

Al deze stappen bij elkaar opgeteld zal een hoeveelheid CO2 opleveren wat gelijk staat aan de footprint. pas daarna kan je bepalen of titanium het duurzaamst is. ;)
Laatst gewijzigd door Orlok op 15 okt 2021 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 okt 2021 18:50

alexandertje schreef: 15 okt 2021 17:10 En dan, wat als na 5 a 6 jaar je carbon fiets op is? Zover ik het in mijn zoektocht heb kunnen achterhalen kun je met carbon erg weinig.
Mocht je mensen in je omgeving hebben die hun carbon fiets van zo'n 5 a 6 jaar oud willen recyclen. Mijn voorkeur gaat uit naar Cannondale's maar ook andere merken neem graag over. Ik wil zelfs de verzendkosten nog wel betalen.


Zelf heb ik net een 30 jaar oude carbonfiets gereviseerd. Die kan zeker nog een keer 30 jaar mee.

Btw
Als je materialen wil vergelijken zul je dat moeten doen op basis van carbon footprint. (Orlok was sneller)

Verder grappig dat er gelinkt wordt naar een fiets met hulpmotor voorzien van lithium en kobalt. Wat was daar ook alweer mee?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2021 18:59

NicoNB schreef: 15 okt 2021 18:50 Verder grappig dat er gelinkt wordt naar een fiets met hulpmotor voorzien van lithium en kobalt. Wat was daar ook alweer mee?
Op een fiets met hulpmotor verbrand je zelf minder calorieën uit voedsel, waardoor onder de streep de ebike per kilometer nog best eens gunstiger uit zou kunnen komen dan de echte fiets,

En je zweet minder dus je hoeft minder vaak te douchen, scheelt ook weer CO2.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 okt 2021 19:15

Het probleem is dat er toch aardig wat carbon fietsen vroegtijdig overleden verklaard worden. Dat er hier een paar op een carbon frame van een jaar of 15 oud rijden is ook geen argument. ( die oude cannondales zijn ook tanks in vergelijking met t moderne spul ) Er zijn nogal wat framedelen die in tegenstelling tot t carbon zelf niet zo lang mee gaan. Omdat reparatie niet op elke hoek van de straat kan gebeuren vind dit vaak ook niet plaats. Carbon an sich is duurzaam, maar recyclen van Carbon is moeilijk.

Een voorbeeldje.
Ik had nu 9 jaar geleden een nieuwe Rose carbon pro RS. gekocht. Deze vertoonde scheuren bij het bracket en werd na 1 jaar vervangen voor eenzelfde Carbon pro RS frame. Mijn tweede frame onderging binnen 5 maanden hetzelfde lot en dus kreeg ik t nieuwe Xeon carbon RS model.
Dat Xeon frame brak na twee jaar de complete aluminium bottom bracket insert eruit. Dus dat waren drie niet gerepareerde kapotte frames in nog geen vier jaar... duurzaam is anders. En rose mikt die frames gewoon op de vuilstort hoor.

Hierna kocht ik een Viner frame die na een crash in koers eerst gerepareerd werd. Na een jaar of drie gebruik brak ook hier de lijmverbinding tussen het carbon en het aluminium bottom bracket insert. ( deze ligt dus nog in de kelderbox ).

Naast dat dit soort gelijmde inserts nog best regelmatig loskomen gebeurt het ook wel met dropouts geintegreerde zadelpenklemmen en weet ik niet wat.

Vaak kan het al heel lastig zijn om bijvoorbeeld nog een passende aero zadelpen voor je frame te vinden. Bijvoorbeeld voor een Kuota. Er zijn ook legio mensen die hun Cannondale vaarwel hebben gezecht omdat dat bottom bracket nooit echt stil werd. Heb je een goed exemplaar te pakken dan kan het inderdaad ook lang goed gaan.

En ook veel fietsen die ter 'inruil' worden aangeboden belanden gewoon op de vuilstort.

Intuitief denk ik dat staal verreweg het duurzaamst gaat zijn.

Laten we wel wezen ik geloof echt niet dat een onder de 600 gram specialized frame het jarenlang uit gaat houden. Zeker niet als je erop gaat koersen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 okt 2021 19:38

alexandertje schreef: 15 okt 2021 17:10 ...........

Mijn brein fluister me in: ..............
Een hele hoop onzin.
Als je nu echt gelooft dat je titanium fiets je een "groene" jongen maakt.
Hoe consequent ben je zelf in je "duurzaam" zijn?
Kijk eerst eens na wat je al kan doen aan het volgende
- Kledij
- Eten
- Drinken
- Verplaatsingen
- Ontspanning
........
En dan zal je merken dat je fiets, carbon, staal of alu, niet het probleem is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 okt 2021 19:43

Zo lang je frame maar te moderniseren valt valt het al bij al nog wel mee. Standaard ronde zadelpen, normale balhoofdlagers en geschikt voor gewone stuurpennen doet al heel veel.

Het probleem is vooral dat we te snel een nieuwe willen en lekker gemaakt worden door marketing. 12 speed? Dat is echt geen upgrade waar je een nieuwe fiets voor gaat kopen en toch willen mensen het wel hebben.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 15 okt 2021 19:48

Ik weet dat de staalfabriek van Arcelor Gent de grootste CO2 uitstoter is in België, goed voor 8% van de uitstoot van het land. Dus hoe duurzaam is staal dan...

Er zijn zo veel elementen die je moet incalculeren. Ook het transport bv moet je meerekenen, net als recyclage (maar ook de energie nodig voor die recyclage),

En dan nog. Een fiets lijkt me sowieso een duurzamer vervoermiddel dan auto, trein, bus,... Enkel voetgangers zullen nog duurzamer zijn?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 okt 2021 20:02

hayes schreef: 15 okt 2021 19:48 Ik weet dat de staalfabriek van Arcelor Gent de grootste CO2 uitstoter is in België, goed voor 8% van de uitstoot van het land. Dus hoe duurzaam is staal dan...

Er zijn zo veel elementen die je moet incalculeren. Ook het transport bv moet je meerekenen, net als recyclage (maar ook de energie nodig voor die recyclage),

En dan nog. Een fiets lijkt me sowieso een duurzamer vervoermiddel dan auto, trein, bus,... Enkel voetgangers zullen nog duurzamer zijn?
Maar ja die fabriek in gent maakt 5 miljoen ton staal per jaar. :winkthumb:

In een fietsje zit 2kg tegenwoordig ;) Wat nog wel verder bewerkt moet worden uiteraard.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie