Pagina 2 van 6

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 08 jun 2021 21:54
door slugbait
De Tukker schreef: 08 jun 2021 19:33 Kan het zijn dat de NS 'ons' helemaal niet in de gedachten heeft als ze het over 'fietsers' hebben?
Dat ze bijvoorbeeld forenzen bedoelen die hun reis kunnen plannen?
M.a.w. dat ze 'ons' inderdaad liever kwijt dan rijk zijn?
Dat denk ik ook. De NS is uiteindelijk een bedrijf dat winst wil maken en een persoon levert meer winst op dan een fiets. Maar de overheid schept de voorwaarden waarbinnen de NS opereert en de overheid wil minder CO2-uitstoot. Er zijn genoeg mensen die zonder auto kunnen leven mits ze af en toe de fiets mee kunnen nemen in de trein. De overheid zou het voor de NS aantrekkelijker kunnen maken om fatsoenlijke fietscapaciteit in hun treinen te hebben.

Het irriteert me dan wel dat de NS zichzelf profileert als CO2-neutraal reizen (http://groenetrein.ns.nl/). Als ik dankzij dit beleid een auto aanschaf, dan zijn ze dus niet meer klimaatneutraal.

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 01:21
door ultra_ivo
slugbait schreef: 08 jun 2021 21:54
De Tukker schreef: 08 jun 2021 19:33 Kan het zijn dat de NS 'ons' helemaal niet in de gedachten heeft als ze het over 'fietsers' hebben?
Dat ze bijvoorbeeld forenzen bedoelen die hun reis kunnen plannen?
M.a.w. dat ze 'ons' inderdaad liever kwijt dan rijk zijn?
Dat denk ik ook. De NS is uiteindelijk een bedrijf dat winst wil maken en een persoon levert meer winst op dan een fiets. Maar de overheid schept de voorwaarden waarbinnen de NS opereert en de overheid wil minder CO2-uitstoot. Er zijn genoeg mensen die zonder auto kunnen leven mits ze af en toe de fiets mee kunnen nemen in de trein. De overheid zou het voor de NS aantrekkelijker kunnen maken om fatsoenlijke fietscapaciteit in hun treinen te hebben.

Het irriteert me dan wel dat de NS zichzelf profileert als CO2-neutraal reizen (http://groenetrein.ns.nl/). Als ik dankzij dit beleid een auto aanschaf, dan zijn ze dus niet meer klimaatneutraal.
Een handig breekijzer is dan de reclame codecommissie. Als de NS reclame maakt met groenetrein en tegelijkertijd fietsers de trein uit wil jagen kun je de NS voor de reclamecodecommissie slepen.

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 07:47
door Deleted_User
Reclamecodecommissie? Werkelijk?

'Boehoe, de NS zegt dat ze groen zijn, maar in werkelijkheid moet ik reserveren als ik m'n fiets wil meenemen. En omdat ik als fietser zo milieubewust bezig wil zijn, MOET ik nu een auto kopen, en ook de meest vervuilende die er is. Allemaal de schuld van die leugenaars bij de NS.'

Waar dat de klacht?

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 08:02
door scottpch
Ga je een Hummer kopen, afrit13? ;)

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 08:58
door MarkVeenstra
Ik denk dat 't niet zo zeer te maken heeft met opbrengst persoon die versus fiets (die fiets komt vaak met een persoon trouwens).
Ook omdat ze de proefperiode in de rustige vakantietijd doen, wanneer er niet zo snel capaciteit te kort is voor personen en je dus die fietsplaatsen niet nodig hebt voor personen.

Daarnaast, ook met reserveren gaat die ruimte wel benut worden door fietsen, maar dan alleen door die 2 of 3 met reservering, ipv de kluwe van 6 of 7 fietsen die je soms aan treft.

Het is wèl een manier om de capaciteit te managen, ipv uit te breiden. Dus kost ze vrij weinig (it systeempje... Kost dat nou helemaal ;-) ) en daarna kunnen ze aankomen met betere match tussen vraag en aanbod. Want alleen als je reserveert kom je naar 't station.

En daarnaast krijgen ze waarschijnlijk tientallen of honderden klachten van mensen over de chaos van die fietsen.
Zet sat af tegen die paar mensen die met de fiets met de trein willen. Dan is het recht van de massa het sterkst. Dus de ns doet nu iets waar 99% van de reizigers geen last van heeft of zelfs lij van wordt. En frustreerd alleen die ene procent fietsers, of slechts het deel dat het reserveren als drempel ziet.
Voor klanttevredenheidsonderzoek natuurlijk uiterst effectief.

Klein beetje de salami tactiek, steeks het kleinste stukje afsnijden. Grote deel blijft er tevreden over, dus weinig weerstand. ;)

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 09:21
door rikkert
Tsja, Tesla zegt ook goed voor het milieu te zijn, daar ben ik het gezien de productie en het feit dat er nog steeds electra in moet niet mee eens. En zo zijn er nog wel meer: Albert Heijn zegt milieubewust te zijn, maar met de wijze waarop de producten die ze verkopen verpakt worden en de plastic prullaria die ze bij allerlei acties uitdelen: niet echt. Maar of de reclame-code commissie dat dan tegenhoudt?

De NS blijft natuurlijk, ook als ze die paar fietsen niet vervoeren nog steeds een milieuvriendelijk alternatief voor de auto. Om nou het stempel groen af te laten hangen van die paar fietsen tov de normale enorme hoeveelheid mensen die ze vervoeren?

Ik geloof niet dat de reclamecodecommissie nou de instantie is die deze aardkloot gaat redden, zonder afbreuk te doen aan het nut en noodzaak ervan.

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 09:23
door alien
afrit13 schreef: 09 jun 2021 07:47Reclamecodecommissie? Werkelijk?
Één van de vele (bewust) tandeloze instanties in dit gave land… ik denk dat het meer effect sorteert, als er een paar mensen naar de (echte) rechter stappen, als ze zo’n reservering hebben maar geen plek in de trein krijgen, en NS dus een product verkoopt en vervolgens niet levert. Want dat gaat gebeuren, wat ik je brom.

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 09:43
door rikkert
alien schreef: 09 jun 2021 09:23
afrit13 schreef: 09 jun 2021 07:47Reclamecodecommissie? Werkelijk?
Één van de vele (bewust) tandeloze instanties in dit gave land… ik denk dat het meer effect sorteert, als er een paar mensen naar de (echte) rechter stappen, als ze zo’n reservering hebben maar geen plek in de trein krijgen, en NS dus een product verkoopt en vervolgens niet levert. Want dat gaat gebeuren, wat ik je brom.
De reclamecodecommissie: De SRC bevordert verantwoord reclame maken met als doel de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van reclame te waarborgen.

Dus die vertelt dat de NS niet mag jokken in reclames. Niet dat ze wel of geen fietsen mee mogen nemen. En aangezien "groen zijn" geen vastgesteld begrip is, komt een bedrijf als ns er zeker mee weg zich zo te noemen. Volgens mij noemt zelfs Shell zich tegenwoordig een groen bedrijf :-)

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 09:47
door Enzzo
...als er een paar mensen naar de (echte) rechter stappen, als ze zo’n reservering hebben maar geen plek in de trein krijgen, en NS dus een product verkoopt en vervolgens niet levert. Want dat gaat gebeuren, wat ik je brom.
Je reserveert voor je fiets, niet voor jezelf. Er komen toegewezen plaatsen om die fietsen neer te zetten en zodra die volbezet zijn kun je niet meer reserveren. Als reiziger heb je geen toegewezen plek en geldt gewoon vol is vol.
Was het maar zo dat je plek kon reserveren bij de ns!

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 10:10
door slugbait
alien schreef: 09 jun 2021 09:23
afrit13 schreef: 09 jun 2021 07:47Reclamecodecommissie? Werkelijk?
Één van de vele (bewust) tandeloze instanties in dit gave land… ik denk dat het meer effect sorteert, als er een paar mensen naar de (echte) rechter stappen, als ze zo’n reservering hebben maar geen plek in de trein krijgen, en NS dus een product verkoopt en vervolgens niet levert. Want dat gaat gebeuren, wat ik je brom.
Dat lijkt me ook effectiever, ja. Maar de NS kan ons verrassen: misschien hebben ze gewoon een goed werkend reserveringsysteem met genummerde fietsplekken in de trein, indicaties op het perron waar je moet instappen, automatisch doorzetten van de reservering naar een volgende trein in geval van vertraging.

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 10:13
door Oppbogga
NS is het spoor bijster...
Meer kan ik er niet over zeggen.

Re: NS wil reserveringsplicht fiets

Geplaatst: 09 jun 2021 10:28
door JoostG
rikkert schreef: 09 jun 2021 09:21 Tsja, Tesla zegt ook goed voor het milieu te zijn, daar ben ik het gezien de productie en het feit dat er nog steeds electra in moet niet mee eens. En zo zijn er nog wel meer: Albert Heijn zegt milieubewust te zijn, maar met de wijze waarop de producten die ze verkopen verpakt worden en de plastic prullaria die ze bij allerlei acties uitdelen: niet echt. Maar of de reclame-code commissie dat dan tegenhoudt?

De NS blijft natuurlijk, ook als ze die paar fietsen niet vervoeren nog steeds een milieuvriendelijk alternatief voor de auto. Om nou het stempel groen af te laten hangen van die paar fietsen tov de normale enorme hoeveelheid mensen die ze vervoeren?

Ik geloof niet dat de reclamecodecommissie nou de instantie is die deze aardkloot gaat redden, zonder afbreuk te doen aan het nut en noodzaak ervan.
Nou, volgens mij gebruiken die bedrijven niet de term 'goed', maar 'beter' (als ze het al zeggen; ik heb Tesla er nog niet op betrapt). En dat is waarschijnlijk wel correct. Een elektrische auto is nog steeds vervuilend, maar minder dan één met verbrandingsmotor. AH zal minder rotzooi win omloop brengen en minder uitstoten dan in het verleden. Goed is het niet, wel beter.

En als we nu allemaal iedere keer 'beter' nastreven (ook de NS, on topic) dan wordt het ooit vanzelf 'goed'.