Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

NS wil reserveringsplicht fiets

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jun 2021 10:37

slugbait schreef: 09 jun 2021 10:10
alien schreef: 09 jun 2021 09:23
afrit13 schreef: 09 jun 2021 07:47Reclamecodecommissie? Werkelijk?
Één van de vele (bewust) tandeloze instanties in dit gave land… ik denk dat het meer effect sorteert, als er een paar mensen naar de (echte) rechter stappen, als ze zo’n reservering hebben maar geen plek in de trein krijgen, en NS dus een product verkoopt en vervolgens niet levert. Want dat gaat gebeuren, wat ik je brom.
Dat lijkt me ook effectiever, ja. Maar de NS kan ons verrassen: misschien hebben ze gewoon een goed werkend reserveringsysteem met genummerde fietsplekken in de trein, indicaties op het perron waar je moet instappen, automatisch doorzetten van de reservering naar een volgende trein in geval van vertraging.
Genummerde plekken voor fietsen, en indicatie waar je op het perron dan moet zijn.., gaat er niet komen heeft de NS al laten weten. In ieder geval niet voor de proefperiode.

Een gemiddelde intercity, heb je dan iets van 3 deuren waarachter een paar fietsen mogen staan. Wordt het alsnog gokken bij welke deur je moet zijn en/of rennen danwel de trein vertragen als je bij de verkeerde stond waar de plekken al bezet waren.
Vol is vol, voor je fiets zal niet zo snel gebeuren. Maar je plek weten te vinden kan lastig zijn. En wat als je met 2 mensen reist, of een gezin? Verspreid over de ingangen?

En hoe zit het met een fietskar of bagagekar.., moet je daar extra voor reserveren of niet? Een tandem dan? Of aanhangfiets met 1 wiel die met stang verbonden is?

Ik denk dat de standaard nog niet zo moeilijk is. gewoon 1 persoon 1 fiets.
Maar de uitzonderingen waar mee omgegaan moet worden, zal de uitdaging zijn. En waarschijnlijk niet allemaal doordacht voor deze proefperiode.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 jun 2021 10:40

thestudent schreef: 08 jun 2021 19:18 Nou kan je bagage toch al nauwelijks fatsoenlijk kwijt in de NS dubbeldekker treinen. Dus staat die grote koffer alsnog bij de ruimte voor fietsen.
Precies, samen met twee kinderwagens. Heb je een gereserveerde plaats voor een fiets, staat er alsnog van alles in de weg; twee kinderwagens en een hutkoffer

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 09 jun 2021 10:53

slugbait schreef: 09 jun 2021 10:10[…] de NS kan ons verrassen: misschien hebben ze gewoon een goed werkend reserveringsysteem met genummerde fietsplekken in de trein, indicaties op het perron waar je moet instappen, automatisch doorzetten van de reservering naar een volgende trein in geval van vertraging.
Ik help het je hopen. Maar nou weet ik toevallig wel het één en ander van reserveringssystemen, en dat is allemaal een stuk gecompliceerder dan het op het eerste gezicht lijkt. Als NS dat allemaal “eventjes” weet in te richten, neem ik mijn hoed af. (En vreet ‘m daarna ook nog op.)
Vorsprung durch Pedantik

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 09 jun 2021 11:56

Ik heb van de zus van een vriend die iemand kent die wel eens met de NS praat, gehoord dat de NS ook nog naar voorbeelden uit andere landen kijkt. Zo ook naar de Indiase variant.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7950
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jun 2021 13:19

:lol:
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jun 2021 13:37

Ik heb vanochtend maar even met de klantenservice chat van de NS hierover gevraagd.
Het beeld is dat juist de zomer zorgde voor veel overlast van fietsers.. wat klachten opleverde van overige passagiers en klachten van mensen met fiets die niet altijd mee konden.

Met het reserveren wordt zekerheid gegeven en overlast van teveel aan fietsen voorkomen. Dus beide klachtengroepen geholpen.

Mocht je een trein missen kan je natuurlijk op dat moment nog een reservering maken voor de volgende trein.

Ow, en het is nog maar een proef, het kan nog alle kanten uit :p

Dat is het beeld vanuit de NS dus.
In de praktijk betekend het dat je moet plannen, dat je juist een stuk onzekerheid in bouwt omdat je vast zit aan 1 specifieke trein waarvoor je gereserveerd hebt. Dat je bij vertragingen of onverwachte gebeurtenissen het risico loopt niet thuis te komen of uren te moeten wachten ivm de drukke periodes (eind van de dag) waarin alle slots volgeboekt zitten.
Oplossingen voor situaties als overige bagage, kinderwagens of weten waar je moet instappen zijn er niet (ja instappen bij de deur met de fiets.... no shit sherlock, maar waar plek is voor je fiets weet je niet).

De chat kon als klacht doorgezet worden, heb ik maar gedaan. t Zal wel niet echt helpen maar het schaadt ook niet.

Mijn voorspelling is, de proef gaat een succes worden. Want minder klachten van mensen die niet met hun fiets mee de trein in konden. En minder klachten van overlast door fietsen voor overige reizigers. Daarbij blijkt dat de capaciteit precies voldoende gaat zijn, want het "overschot" ga je niet meer terug zien aan de deur van je trein. Dus het capaciteitsprobleem is straks vakkundig weggemanaged.
Oja, er zal een blinke vlek zijn van mensen die wel met de trein met fiets zouden willen reizen maar dat niet gedaan hebben. Alleen als NS zie je die groep niet en omvang is ook onbekend. De storm van kritiek nu over het de trein uitjagen van fietsers gaat over een poosje wel weer liggen en dan is iedereen weer tevreden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 jun 2021 13:45

Als ze de klachten van passagiers willen verminderen, kunnen ze ook gewoon de passagiers afschaffen op de trein ;-)
Afbeelding

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 09 jun 2021 13:52

alien schreef: 09 jun 2021 09:23
afrit13 schreef: 09 jun 2021 07:47Reclamecodecommissie? Werkelijk?
Één van de vele (bewust) tandeloze instanties in dit gave land… ik denk dat het meer effect sorteert, als er een paar mensen naar de (echte) rechter stappen, als ze zo’n reservering hebben maar geen plek in de trein krijgen, en NS dus een product verkoopt en vervolgens niet levert. Want dat gaat gebeuren, wat ik je brom.
Hm, bij de reclamecodecommissie heb ik een aantal jaar geleden ICS nog zwaar door het stof gekregen.
Tandeloos is op dit moment de EU, in de Corona tijd veegt iedere regering momenteel z'n broek af aan uitspraken van het Europees parlement. De Nederlandse regering heeft van de week weer over z'n kop gekregen van de Europese Commissie maar ik zie Rutte nog niet schuiven op dat punt (pas op 1 juli invoeren van Europese app).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27519
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jun 2021 13:58

(hypothetisch geval trouwens, ik heb een vouwfiets 8-) )
Die zouden ze per direct moeten verbieden, mensen kinderen wat erger ik me daaraan.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8513
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 jun 2021 14:18

Gewoon paar banken er uit scheelt 8 zitplaatsen en kunnen er fietsen of ander spul staan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 09 jun 2021 14:45

TL@ schreef: 09 jun 2021 13:45 Als ze de klachten van passagiers willen verminderen, kunnen ze ook gewoon de passagiers afschaffen op de trein ;-)
Laatst zag ik een bordje hangen met de tekst: "Om klachten over service te voorkomen geven wij geen service meer".
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 09 jun 2021 15:10

MarkVeenstra schreef: 09 jun 2021 13:37 Ik heb vanochtend maar even met de klantenservice chat van de NS hierover gevraagd.
Het beeld is dat juist de zomer zorgde voor veel overlast van fietsers.. wat klachten opleverde van overige passagiers en klachten van mensen met fiets die niet altijd mee konden.

Met het reserveren wordt zekerheid gegeven en overlast van teveel aan fietsen voorkomen. Dus beide klachtengroepen geholpen.

Mocht je een trein missen kan je natuurlijk op dat moment nog een reservering maken voor de volgende trein.

Ow, en het is nog maar een proef, het kan nog alle kanten uit :p

Dat is het beeld vanuit de NS dus.
In de praktijk betekend het dat je moet plannen, dat je juist een stuk onzekerheid in bouwt omdat je vast zit aan 1 specifieke trein waarvoor je gereserveerd hebt. Dat je bij vertragingen of onverwachte gebeurtenissen het risico loopt niet thuis te komen of uren te moeten wachten ivm de drukke periodes (eind van de dag) waarin alle slots volgeboekt zitten.
Oplossingen voor situaties als overige bagage, kinderwagens of weten waar je moet instappen zijn er niet (ja instappen bij de deur met de fiets.... no shit sherlock, maar waar plek is voor je fiets weet je niet).

De chat kon als klacht doorgezet worden, heb ik maar gedaan. t Zal wel niet echt helpen maar het schaadt ook niet.

Mijn voorspelling is, de proef gaat een succes worden. Want minder klachten van mensen die niet met hun fiets mee de trein in konden. En minder klachten van overlast door fietsen voor overige reizigers. Daarbij blijkt dat de capaciteit precies voldoende gaat zijn, want het "overschot" ga je niet meer terug zien aan de deur van je trein. Dus het capaciteitsprobleem is straks vakkundig weggemanaged.
Oja, er zal een blinke vlek zijn van mensen die wel met de trein met fiets zouden willen reizen maar dat niet gedaan hebben. Alleen als NS zie je die groep niet en omvang is ook onbekend. De storm van kritiek nu over het de trein uitjagen van fietsers gaat over een poosje wel weer liggen en dan is iedereen weer tevreden.
Dat het een succes gaat worden heb je helemaal goed. De meerderheid van de klachten gaat over fietsoverlast en die verdwijnt met een reserveringssysteem (als het goed is). Daarvoor in de plaats komen er een paar klachten over "geen plek". En aangezien de NS o.a. wordt afgerekend op het aantal klachten is de conclusie simpel.

Plaats reactie