Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Hoe kan ik de aandacht van wielrenners krijgen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 apr 2021 09:40

Gelukkig dat op een autostrade niet iedereen toetert om een andere auto in te halen.
Als ik zie dat er plaats genoeg is om in te halen bel ik nooit.
Zelf probeer ik met de fiets om gewoon rechts te rijden zodat iemand anders ook niet hoeft te bellen, claxoneren als die mij wil inhalen.
En voor ik zelf een beweging naar links/rechts maak kijk ik even over de schouder of er niemand aan komt.
Ik bel dus enkel als ik geen plaats heb om in te halen en als de voorligger wel naar rechts zou kunnen.

In het andere geval blijf ik er even achter hangen tot de weg terug vrij is.
Met de auto echter, als er iemand op het linkervak blijft rijden terwijl er rechts plaats is steek ik even de grootlichten aan. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 apr 2021 09:49

Vaker de rijbaan nemen. Zeker als je toch al met 40-45km per uur rijdt en lekker wil boenderen. En voor de veiligheid gewoon sowieso met dagverlichting op je banaan rijden. Dit zit er volgens mij ook wel op.

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990)2' geeft aan waar je met een fiets mag fietsen:

- Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
- Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/ bromfietspad ontbreekt. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.
- Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lating breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaangebruiken.

Ben je breder dan 75cm?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 25 apr 2021 10:55

Neruub schreef: 25 apr 2021 09:17 Toevallig zat ik gisteren ook aan een spiegeltje te denken. Het zou mij niet verbazen als zo’n stuureinde spiegeltje iets is wat na de helm, zichtbare kleding en bel het volgende veiligheid verhogende ding gaat zijn in de conservatieve wielerwereld.

Geen idee of zo’n spiegeltje in de praktijk ook werkt, maar sta daar toch wel voor open om te proberen. Ik denk zelfs dat je er als competitieve fietser ook nog voordeel uit kan halen. Achterom kijken is toch vaak lastig en dan alsnog moeilijk om een goed beeld te krijgen.
Ik heb zo’n spiegeltjes (hide my mirror van close the gap). Het werkt in de zin dat als ik erin kijk, kan zien wat er achter me rijdt. Maar zeker als ik met een groepje op pad ben, kijk ik er niet veel in. Anders dan bij een autospiegel, moet je je blik van de weg halen en naar beneden kijken.

Arch
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:19

Arch 25 apr 2021 18:56

Ramon73 schreef: 25 apr 2021 08:07 Scooters halen vaker in met hogere snelheden dan de racefiets, en die claxon hoor je prima. In een velomobiel zou een dergelijke claxon ook een oplossing kunnen zijn. Dan heb je alvast een geluid dat vaker gekoppeld wordt aan een hogere snelheid.
Claxon heb ik al, maar werd in dit geval blijkbaar tot 3 keer toe niet gehoord. Ik weet niet hoe luid mijn claxon is in verhouding tot een scooter, maar ik vind het al behoorlijk veel herrie.

Arch
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:19

Arch 25 apr 2021 19:00

Ernie C. schreef: 25 apr 2021 09:30 De oplossing zit vooral in het aanpassen van je eigen gedrag.
Inhalen met 10+ km/u snelheidsverschil is onverantwoord op een fietspad. Je zult je snelheid moeten aanpassen als je voorliggers nadert. Even bellen en dan rustig passeren.

Gewoon doordenderen en proberen zoveel mogelijk herrie te maken om de aandacht te trekken is asociaal.
Misschien heb ik dat in mijn eerste post niet helemaal goed omschreven, maar ik laat me inderdaad tot naar schatting 5km/h terugzakken en laat de neus er dan rustig naast komen zodat iemand me kan zien.
In dit geval helaas met schrikreactie tot gevolg.

Arch
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:19

Arch 25 apr 2021 19:03

Lcsmet schreef: 25 apr 2021 09:40 Gelukkig dat op een autostrade niet iedereen toetert om een andere auto in te halen.
Als ik zie dat er plaats genoeg is om in te halen bel ik nooit.
Zelf probeer ik met de fiets om gewoon rechts te rijden zodat iemand anders ook niet hoeft te bellen, claxoneren als die mij wil inhalen.
En voor ik zelf een beweging naar links/rechts maak kijk ik even over de schouder of er niemand aan komt.
Ik bel dus enkel als ik geen plaats heb om in te halen en als de voorligger wel naar rechts zou kunnen.

In het andere geval blijf ik er even achter hangen tot de weg terug vrij is.
Met de auto echter, als er iemand op het linkervak blijft rijden terwijl er rechts plaats is steek ik even de grootlichten aan. :mrgreen:
Ik zou een moord voor doen als er voor fietsers net zo veel aandacht aan infrastructuur zou worden besteed als voor auto's. Fietspaden met twee rijstroken per richting lijkt me wel wat. De nieuwe fietssnelwegen schijnen dat te krijgen, maar die heb ik nog nooit gebruikt want die hebben we hier in de buurt nog niet.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 25 apr 2021 19:26

Snelfietspaden zijn nauwelijks de heilige graal. Langzame fietsers (ouderen/scholieren) fietsen vanwege de breedte gewoon met nog meer mensen naast elkaar. Omdat de routes vaak los van wegen liggen, zijn het ideale plekken om het rondje met je hond overheen te doen. Of met je familie een coronawandeling te doen over de halve breedte van het fietspad. En als de route door een dorp gaat, wordt het al snel een fietsstraat waar auto's dan weer zo langzaam rijden, dat je het nauwelijks nog een snelfietsroute kunt noemen.

Arch
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:19

Arch 25 apr 2021 20:19

thestudent schreef: 25 apr 2021 09:49 Vaker de rijbaan nemen. Zeker als je toch al met 40-45km per uur rijdt en lekker wil boenderen. En voor de veiligheid gewoon sowieso met dagverlichting op je banaan rijden. Dit zit er volgens mij ook wel op.

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990)2' geeft aan waar je met een fiets mag fietsen:

- Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
- Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/ bromfietspad ontbreekt. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.
- Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lating breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaangebruiken.

Ben je breder dan 75cm?
Ik ben inderdaad net breder dan 75cm. Velomobiel.nl heeft dat volgens mij op ontworpen om van deze regel gebruik te kunnen maken. Ik kies meestal voor het kleinste snelheidsverschil. In dit geval was de keuze brom-fietspad of 80km weg. Dan is met een kruissnelheid van 35-40 het verschil op de rijbaan te groot.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 apr 2021 20:35

Je kunt nog proberen te roepen als bellen of toeteren niet helpt. In combinatie met wind hoor je vaak niet wat er achter je rijdt. Dan kan een electrische auto zijn of een auto die met weinig toeren rijdt. Je hebt als fietser/voorligger geen ogen in je rug. Spiegeltje gaat 'em niet worden.
Een beetje van alles dus: lawaai maken en geduld hebben.

hayes

hayes 25 apr 2021 20:40

Lcsmet schreef: 25 apr 2021 09:40 Zelf probeer ik met de fiets om gewoon rechts te rijden zodat iemand anders ook niet hoeft te bellen, claxoneren als die mij wil inhalen.
En voor ik zelf een beweging naar links/rechts maak kijk ik even over de schouder of er niemand aan komt.
Vwoila. Ik rij ook altijd mooi rechts. Maar dat is echt de uitzondering bij fietsers.
Met een fiets zig zag je vooral over het fietspad zo lijkt het wel. ;)

Ik hou al van een 50m ver de voorliggers in de gaten. Je merkt meestal wel hoe ze zich gedragen. Als ze continu rechts rijden, gaan ze meestal niet plots naar links zwenken. Maar als je belt, ze naar links uitwijken, kan je gewoon pech hebben. Je denkt dat ze uitwijken maar zwalpen gewoon. En dan schrikken ze zich rot. En ben jij de slechterik.

En ik fiets naar het werk met muziek (we gaan die discussie hier nu niet voeren ;) ) dus ik kijk als een gek rond me. Elke 20 seconden gewoon even links over de schouder, puur uit gewoonte. Je moet zelfs niet omkijken, J merkt snel of er beweging is of niet. Ik ben in al die jaren nog nooit verrast.

En als ik inhaal, steek ik altijd even snel een handje op. Tenzij het hufters waren natuurlijk :D

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 apr 2021 22:57

Ongeveer een kwart van de mensen wil je niet horen volgens mij. Dat is tenminste mijn ervaring.
Ouderen horen minder goed, jongeren en middelbaren rijden met koptelefoons en oortjes in. Die groepen bereik je nooit tenzij met een scheepshoorn.

Geen idee hoe je die mensen zover krijgt en meestal werkt stemgeluid wel. Maar dan rijd je dus al stapvoets erachter.
Als het kan wacht ik gewoon tot een brede plek om in te halen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 25 apr 2021 23:11

Ik denk dat veel wielrenners jouw probleem op zich wel snappen......want wij kunnen vaak ook bellen tot we een ons wegen, en mensen:

- horen het niet (ze horen het vaak wel, maar het registreert niet) en ze schrikken van jou
- of ze horen het wel en dan schrikken ze van de bel, kijken om en sturen automatisch naar links.

Plaats reactie