Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Hoe kan ik de aandacht van wielrenners krijgen?

Arch
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:19

Arch 24 apr 2021 22:35

Hallo allemaal,

Eigenijk valt dit onderwerp in de categorie veiligheid, maar ik zie dat dit niet iets is waar op dit forum een apart subforum voor is.

Ik rijd in een velomobiel en heb dus meestal een hogere snelheid dan racefietsers. Voordat ik inhaal gebruik ik altijd ruim van tevoren twee keer kort mijn claxon. Dit herhaal ik om de 5 seconden net zolang tot er reactie komt. Het vervelende hieraan is dat je soms een beweging naar rechts aanziet voor een reactie. Bij het inhalen kan iemand dan behoorlijk schrikken en dat is niet mijn bedoeling. We moeten allemaal met plezier kunnen fietsen.

Hoe kan je het beste de aandacht van een racefiets trekken?

Hoeveel hoor je als racefietser nog tussen de 30 en 35 km/h in verband met windruis?

Hoe kijken jullie aan tegen het gebruik van spiegels? (het zou een hoop schelen als iedereen net als ik kan zien wat er achter hem gebeurt)

Eventueel zou ik wel een keer een test willen doen met een paar snelle racefiets in de omgeving Amersfoort om te kijken wat je nog kan horen.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 apr 2021 23:16

Het lijkt me dat je het al vrij goed doet. Een claxon is prima te horen op een racefiets. De kunst is om die tijdig te gebruiken. Niet te vroeg en vooral niet te laat (schrikken).
Ik vind het heel fijn als auto’s ongeveer 25-50 m van tevoren claxonneren. Dan heeft de groep even tijd om de formatie aan te passen, zodat de auto kan passeren.
Ik weet niet hoe eea in jouw geval uit pakt. Je bent minder snel dan een auto. Is je claxon net zo luid?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 apr 2021 23:20

Misschien een bel proberen ?
Je verwacht eigenlijk geen claxon op een fietspad.

Alhoewel ik ook wel merk dat andere racefietsers vaak niet echt reageren/verwachten dat andere fietsers sneller zijn.

Arch
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:19

Arch 24 apr 2021 23:36

HarryuitHilversum schreef: 24 apr 2021 23:16 Het lijkt me dat je het al vrij goed doet. Een claxon is prima te horen op een racefiets. De kunst is om die tijdig te gebruiken. Niet te vroeg en vooral niet te laat (schrikken).
Ik vind het heel fijn als auto’s ongeveer 25-50 m van tevoren claxonneren. Dan heeft de groep even tijd om de formatie aan te passen, zodat de auto kan passeren.
Ik weet niet hoe eea in jouw geval uit pakt. Je bent minder snel dan een auto. Is je claxon net zo luid?
Ik begin ruim van tevoren om schrikken te voorkomen (ik denk 15 seconden voordat ik er ben) Dan herhaal ik tot ik reactie zie.
Het is soms wel lastig inschatten wat tijdig is. Mijn kruissnelheid ligt tussen de 35 en 40, maar vandaag bij wind schuin van achter op mooi glad asfalt was dat tussen de 45 en 50.
De claxon is vergelijkbaar met bromfiets denk ik.

Arch
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 apr 2021 22:19

Arch 24 apr 2021 23:42

DDX schreef: 24 apr 2021 23:20 Misschien een bel proberen ?
Je verwacht eigenlijk geen claxon op een fietspad.

Alhoewel ik ook wel merk dat andere racefietsers vaak niet echt reageren/verwachten dat andere fietsers sneller zijn.
Bel werkt alleen bij lagere snelheden. Als iemand een claxon al niet hoort dan is een bel denk ik kansloos, maar ik kan het eens proberen. Ik heb nog een mooie spurcycles bel. Die is behoorlijk hard.

Op een brom-fietspad mag je er denk ik wel vanuit gaan dat er snellere gebruikers zijn. Tegenwoordig ook steeds vaker elektrisch, waardoor niet hoorbaar.

Op een ander forum opperde iemand al om spiegels verplicht te stellen als je harder dan 25 gaat. Voor de veiligheid zou dat wel een goed idee zijn

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 24 apr 2021 23:58

Gewoon rechts rijden en niet naast elkaar fietsen....

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2021 06:37

Spiegels zijn nutteloos, zie je bij auto's ook, die dingen worden niet gebruikt.

Als fietsers de klaxon al niet horen, zullen ze de bel ook niet horen (zelfde voor voetgangers)

Sommige mensen zijn zo met zichzelf bezig dat ze niets horen, al heb je een trein claxon mee (al is dat wel een idee ;-) )

Het lijkt me dat je alles al goed doet.

Misschien dat een luidspreker die "Rooodaniaaa" roept nog een oplossing is :D
Afbeelding

hayes

hayes 25 apr 2021 08:00

+1 voor de spiegels: die zijn nutteloos als je er niet elke 10-15 seconden in kijkt. En ik merk heel goed bij oudere fietsers dat die dat nooit doen.

Op het jaagpad waar ik naar het werk fiets, passeer ik soms ook een velomobiel. Die heeft idd geen bel maar een claxon. Ik doe woon-werk met muziek in en ik hoor die heel goed door de muziek. Dus als fietsers niet aan de kant gaan, is het volgens mij niet omdat ze het niet horen.

Het lijkt me ook dat je alles doet zoals het hoort. Ruim op tijd zodat je geen schrikreactie krijgt.
Bij fietsers heb ik soms ook het idee dat ze mooi naar rechts gaan, om dan plots weer naar links uit te wijken als je net passeert en dan krijg je boze reacties. Tjah...

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 25 apr 2021 08:07

Iedereen aan de Garmin Varia. Dan heb je een soort van achteruitkijkspiegel op de Edge. Maar daar heeft TS niet veel invloed op.
Scooters halen vaker in met hogere snelheden dan de racefiets, en die claxon hoor je prima. In een velomobiel zou een dergelijke claxon ook een oplossing kunnen zijn. Dan heb je alvast een geluid dat vaker gekoppeld wordt aan een hogere snelheid.
Dogma F

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 apr 2021 08:20

Roepen “ik ben Puck en ik wil er langs” zou wel eens kunnen helpen ;-)

Verder vrees ik dat je weinig extra kunt doen tov wat je al doet.
Less is bore

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 25 apr 2021 09:17

Toevallig zat ik gisteren ook aan een spiegeltje te denken. Het zou mij niet verbazen als zo’n stuureinde spiegeltje iets is wat na de helm, zichtbare kleding en bel het volgende veiligheid verhogende ding gaat zijn in de conservatieve wielerwereld.

Geen idee of zo’n spiegeltje in de praktijk ook werkt, maar sta daar toch wel voor open om te proberen. Ik denk zelfs dat je er als competitieve fietser ook nog voordeel uit kan halen. Achterom kijken is toch vaak lastig en dan alsnog moeilijk om een goed beeld te krijgen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2021 09:30

Ongeveer hetzelfde probleem als wat racefietsers ervaren met langzamere fietsers.
De oplossing zit vooral in het aanpassen van je eigen gedrag.
Inhalen met 10+ km/u snelheidsverschil is onverantwoord op een fietspad. Je zult je snelheid moeten aanpassen als je voorliggers nadert. Even bellen en dan rustig passeren.

Gewoon doordenderen en proberen zoveel mogelijk herrie te maken om de aandacht te trekken is asociaal.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie