Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Hoe kan ik de aandacht van wielrenners krijgen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 apr 2021 15:09

Je oortjes als excuus gebruiken dat je het verkeer niet hoort. Kannie waar zijn
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 27 apr 2021 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 27 apr 2021 15:51

Nee_Nee schreef: 27 apr 2021 15:09 Je oortjes als excuus gebruiken dat je het verkeer niet hoort. Kannie war zijn
Mijn pa werd ooit van zijn sokken gereden op het zebrapad door een wazig figuur op een aftandse racefiets.

Kreeg hij te horen: "kijk uit man want ik heb geen remmen"

Dus ik vind het oortjes excuus nog best redelijk 😂😂

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 27 apr 2021 18:19

@daniel1975: Ik ben bang dat je een te hoog verwachtingspatroon hebt van hoorapparaten.
Met die krengen in hoor je helemaal niks meer als je op de fiets zit. D.w.z. het enige dat je hoort is windgeruis.

Beleve me, I've been there, done that!
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2021 20:38

Zoiets is ook wel handig wanneer je slecht hoort:

Afbeelding

Dan heb je een geldig excuus.
Afbeelding

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 27 apr 2021 21:14

Als je slechthorend bent, oordoppen in hebt, of wat dan ook... rij dan gewoon rechts!

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 27 apr 2021 21:29

TL@ schreef: 27 apr 2021 20:38 Zoiets is ook wel handig wanneer je slecht hoort:

Afbeelding

Dan heb je een geldig excuus.
Die zag ik laatst ook ja, werkte voor mij prima. Al was dit wel een persoon die zich sowieso bewust leek van een deelnemer te zijn in het verkeer, dat zie je helaas lang niet altijd bij die doelgroep.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 27 apr 2021 22:48

Neruub schreef: 25 apr 2021 09:17 Toevallig zat ik gisteren ook aan een spiegeltje te denken. Het zou mij niet verbazen als zo’n stuureinde spiegeltje iets is wat na de helm, zichtbare kleding en bel het volgende veiligheid verhogende ding gaat zijn in de conservatieve wielerwereld.

Geen idee of zo’n spiegeltje in de praktijk ook werkt, maar sta daar toch wel voor open om te proberen. Ik denk zelfs dat je er als competitieve fietser ook nog voordeel uit kan halen. Achterom kijken is toch vaak lastig en dan alsnog moeilijk om een goed beeld te krijgen.
Ik heb zo’n spiegeltje en een Garmin Varia. Het spiegeltje kan ik wel missen….
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

hayes

hayes 01 mei 2021 20:05

Met oortjes in op een redelijk volume hoor je een deftige bel nog steeds. Het moet wel een bel met hoge toon zijn. Ik fiets altijd met muziek tijdens woonwerk verkeer ende zeldzame keren dat ik ingehaald wordt ;) hoor ik wel bellen. Meestal speed pedelecs.

Vandaag zonder oortjes, flinke wind op kop tiental keer verrast door een auto die denk net plaats genoeg te hebben op de smalste boerenweggetjes... Tjah. Het zal de de fietser z'n schuld zijn zeker...

Maw met wind hoor je even weinig. Soms dempen de oortjes zelfs het windgeruis.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mei 2021 00:27

Arch schreef: 24 apr 2021 22:35 Hallo allemaal,

...
Ik heb niet alle reactie gelezen.
Maar nog 1 aanvulling.
Op een fietspad is het zeer goed dat je je laat horen dat je er aankomt.
Maar zoals je idd merkt is er niet altijd reactie. Je weet dus niet of ze je hoorden of niet (en vooral als ze je niet horen verwacht je een grote kans op plotse beweging als je vooruitbijsteekt).
Je verwachtingspatroon moet je wel goed stellen. Tenzij je zeker bent dat ze voor je weten dat je er aan komt en als er voldoende plaats is kan je snel blijven doorrijden.
Maar in de andere gevallen moet je je snelheid aanpassen wil je het veilig houden. Als je dus niet weet of ze voor je bewust zijn van je komst moet je volgens mij inhouden.
Dat geldt ook voor de racefietsers kom je wandelaars tegen die niet lijken te reageren moet je inhouden wil het veilig houden.
Stel je verwachtingspatroon dus juist. De standaard is traag voorbijsteken. Tenzij je zeker bent dat ze voor je je verwachten kan je je snelheid aanhouden. Net zoals alle fietsers moeten doen als ze de baan delen met tragere fietsers.
Volgens mij ben je ook zo rustiger in het verkeer. Ga je er van uit dat je standaard vertraagt is het fijn dat je toch snel kan doorrijden. Eerder dan dat je verwacht je snelheid aan te houden en met frustratie moet vertragen.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 02 mei 2021 12:53

Helemaal mee eens. Wat is er mis mee om af en toe te vertragen als je iemand moet inhalen? Als geoefende wielrenner draai je daar je hand toch niet voor om?

En je gemiddelde snelheid? Dan zet je maar even wat meer aan over de komende 100 meter. Dan is die ook weer terug op de oude waarde. Je komt er echt niet later door thuis.

Het geeft toch meer voldoening dat je een fijne dag gefietst hebt dan dat je anderen de stuipen op het lijf jaagt? Vergeet niet dat je zelf over 10, 20 of 30 jaar zelf wat slechter hoort en door het windgeruis een korte “kloing” van een fietsbel mist.

Geloof me: Je komt er echt niet later door thuis.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 mei 2021 13:27

+1
Zo doe ik het ook en zeg zelfs nog "goedemorgen/middag" (al naar gelang het tijdstip van de dag 🤣) bij het passeren.
Daarna flink aanzetten en zo snel mogelijk weer op tempo komen. Ik zie dat als onderdeel van de training.

Moet je te veel fietsers passeren? Dan heb je de verkeerde route gekozen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 07 jun 2021 12:36

daniel1975 schreef: 27 apr 2021 12:53 Slechthorenden moeten gewoon eem gehoorapparaat aanschaffen. Maar dat vinden ze niet nodig.
Geldt ook voor mijn moeder helaas.
Ik ben slechthorend en draag zeker met fietsen een hoorapparaat. Alleen zo'n apparaat is helaas niet zaligmakend dus hoor nog lang niet alles wat ik zou willen horen. Ik ben wel blij als er even kort getoeterd of geclaxonneerd wordt want dan weet ik dat er iets voorbij wil. Ik schrik meer als ze dat niet doen, ik ze niet hoor en ze ineens vlak naast mij zitten. Richting horen is ook zo lastig, weet nooit waar de sirenes vandaan komen..

Plaats reactie