Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Als de voetgangers hun zin krijgen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 apr 2021 08:36

Ik vind het wel een grappig initiatief.

Bij de inrichting van de openbare ruimte zijn we, bewust en onbewust, de doorstroming van het verkeer ver boven het welzijn van degenen die de openbare ruimte gewoon gebruiken om te verpozen gaan stellen.

Daar mag best een tegengeluid tegenover staan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 20 apr 2021 08:49

Het enige waarmee ze wel een punt hebben naar mijn mening dat zijn de 'bakkies'. Die (bezorg)bakfietsen van hippe moeders of bezorgdiensten als CoolBlue zijn te breed voor een regulier fietspad en doorgaans niet vooruit te branden.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 apr 2021 10:58

slugbait schreef: 19 apr 2021 21:11 Geweldig initiatief. Voetganger en langzame fietsers op wat we nu fietspaden noemen, de rest kan op de weg. Met uiteraard een gepaste snelheidslimiet voor de auto's, motors etcetera, 40 of zo. Snel genoeg. Als compromis schaffen we de snelheidslimiet op autowegen af.
Goed idee.

In Vlaanderen zijn de fietspaden vaak zo'n slechte kwaliteit (vooral in Vlaams-Brabant) dat zelfs lopers er niet op willen. Het is zou mooi zijn dat de racefiets dan overal op de weg mag
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 20 apr 2021 13:27

Leg gewoon standaard een halfverharde strook aan bij fietspaden waar de voetgangers overheen kunnen. Dan zitten we elkaar niet in de weg. Verder kun je beter gaan wandelen op paden waar geen fietsers komen. op meeste onverhard kom je nauwelijks fietsers tegen. Op paden waar scholieren en forenzen ook gebruik van maken wel.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 apr 2021 13:42

Se7en schreef: 20 apr 2021 08:49 Het enige waarmee ze wel een punt hebben naar mijn mening dat zijn de 'bakkies'. Die (bezorg)bakfietsen van hippe moeders of bezorgdiensten als CoolBlue zijn te breed voor een regulier fietspad en doorgaans niet vooruit te branden.
Breedte van een fiets is max 0.75m (volgens de wet).
Van een 3 of 4 wieler is dat 2.50m (vraag me niet waarom zo breed....)
Voor een aanhanger achter een 2 wielerig fiets is dat 1.00m.

Wat voorbeelden:
3 wielerige babboe bakfiets is 0.88m breed
Een 2 persoons fietskar van Thule is 0.83m breed (eigen ervaring, hiermee kom ik eigenlijk nooit ergens in de problemen..., maar ik besef me wel dat achteropkomend verkeer hiermee soms iets meer geduld moet hebben om te kunnen passeren).
En zo'n transportbakfiets als de coolblue, of bijv de acrgo XL is 0.70m breed (https://www.urbanarrow.com/en/cargo)

Maargoed, dat is dus regelgeving versus realiteit - dat lijkt allemaal wel te matchen.

Hoe zit het met de breedte van fietspaden? Naar zijn in Nederland ontwerprichtlijnen voor. Wegontwerp is in Nederland niet strikt gebonden aan deze richtlijnen. Maar idealiter worden nieuwe wegen en fietspaden wel met deze richtlijnen in de hand ontworpen. Oude infrastructuur kan natuurlijk achterblijven.

Er is zo rond de oprichting van deze wandelclub - najaar 2019 - overigens nog een update geweest voor deze ontwerprichtlijnen fietspaden:
https://www.crow.nl/over-crow/nieuws/20 ... e-toekomst

Die CROW is vrij prijzig om aan te schaffen.., maar ik vond wel een document van gemeente den haag met daarin wat CROW cijfers, zie pagina 6:
https://files.fietsersbond.nl/app/uploa ... 1008-1.pdf
Dus afhankelijk van 1 of 2 richtingen verkeer en spitsuurintensiteit is een breedte fietspad minimaal 2m. oplopend tot wel 5m.

Als je in 1 richting verkeer hebt en 2m breedte hebt. Dan is een bakfiets van 70cm breed natuurlijk geen enkel probleem om te passeren.
Als je in 2 richtingen verkeer hebt, is de minimale breedt al 2.50m maar vaak een stukje meer.
Ik heb niet kunnen vinden of deze getallen verder opgerekt zijn in die vernieuwingsslag in 2019. Zou logisch zijn met meer verkeer en meer diversiteit in snelheden.
Maar dan is mijn conclusie des te meer, dat bakfietsen zeker niet te breed zijn voor de fietspaden ;)

Overigens blijk Vlaanderen ook ontwerprichtlijnen te kennen:
https://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vad ... hfdst4.pdf
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 apr 2021 13:44

TL@ schreef: 20 apr 2021 10:58 ..........

In Vlaanderen zijn de fietspaden vaak zo'n slechte kwaliteit (vooral in Vlaams-Brabant) dat zelfs lopers er niet op willen. Het is zou mooi zijn dat de racefiets dan overal op de weg mag
Als het je kan troosten, in Antwerpen en Oost-Vlaanderen is het niet anders.
En als ze dan een een weg/straat volledig vernieuwen dan is het glad asfalt voor de autorijstroken en klinkers voor het fietspad.
Afbeelding
Alhoewel ze meer en meer "rode verf aanbrengen" als een fietspad "vernieuwen" beschouwen.
Afbeelding


Dan kunnen de verschillende nutsbedrijven er veel gemakkelijker een put in maken.

Maar wel elke week in het nieuws proberen te komen, alhoewel dat met Corona niet gemakkelijk is, met een nieuw stuk prestige "fietsostrade". :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 20 apr 2021 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 apr 2021 13:45

Marcopfiets schreef: 20 apr 2021 13:27 Leg gewoon standaard een halfverharde strook aan bij fietspaden waar de voetgangers overheen kunnen. Dan zitten we elkaar niet in de weg. Verder kun je beter gaan wandelen op paden waar geen fietsers komen. op meeste onverhard kom je nauwelijks fietsers tegen. Op paden waar scholieren en forenzen ook gebruik van maken wel.
Die half verharde strook.., ga je zien dat wandelaars daar juist naast gaan lopen. Je ziet het al in het gebied tussen Delft en Zoetermeer. Met Delftse hout, Dobbeplas, Balijbos. Daar liggen uitstekende schelpenpaden, maar ongeveer naast de fietspaden. Wandelaars kiezen het fietspad, want op het schelpenpad is het sneller nat, modder, etc en kan je niet naast elkaar wandelen en kletsen. Op het fietspad wel. Irritant, maar je lost dat denk ik niet zo makkelijk op want je moet dan het gedrag zien te veranderen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 apr 2021 14:07

Kom maar op met die half verharde stroken ............ voor de fietser :winkthumb: Mogen de wandelaars de verharde fietspaden gebruiken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 apr 2021 15:00

Lcsmet schreef: 20 apr 2021 13:44
TL@ schreef: 20 apr 2021 10:58 ..........

In Vlaanderen zijn de fietspaden vaak zo'n slechte kwaliteit (vooral in Vlaams-Brabant) dat zelfs lopers er niet op willen. Het is zou mooi zijn dat de racefiets dan overal op de weg mag
Als het je kan troosten, in Antwerpen en Oost-Vlaanderen is het niet anders.
En als ze dan een een weg/straat volledig vernieuwen dan is het glad asfalt voor de autorijstroken en klinkers voor het fietspad.
Afbeelding
Alhoewel ze meer en meer "rode verf aanbrengen" als een fietspad "vernieuwen" beschouwen.
Afbeelding


Dan kunnen de verschillende nutsbedrijven er veel gemakkelijker een put in maken.

Maar wel elke week in het nieuws proberen te komen, alhoewel dat met Corona niet gemakkelijk is, met een nieuw stuk prestige "fietsostrade". :mrgreen:
Ik weet het, eigenlijk enkel in Limburg is het te doen.
Dan liever naar de Vlaamse Ardennen, weinig fietspad en je weet dat je over de stenen moet :mrgreen:

Dan is het in NL echt wel heel veel beter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 20 apr 2021 15:14

Ik kom uit de tijd dat ik op fietsvakantie in België over de snelweg mocht (moest).

Dat was geen pretje...
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 apr 2021 15:22

Even een ander voorbeeld:

In Nederland rijden autos op de weg, de fietsers op het fietspad en de voetgangers lopen op het trottoir. Tenminste,....meestal. Soms fietsen we ook op de stoep en wandelen we op de weg/fietspad.

Ik heb ook veel in Spaanse steden gefietst en daar ziet de wereld er heel anders uit. Voetgangers lopen op het trottoir, autos rijden op de weg en fietsers zijn een nieuw fenomeen waar ze eigenlijk nog geen raad mee weten. Om de fietser dan maar 'ruimte' te geven hebben ze wat lijnen op het trottoir getrokken wat dan een fietspad voorstelt. Vergeleken met die 'fietspaden' is zelfs Belgie een Walhalla. Je moet met regelmaat een boom ontwijken en voetgangers trekken zich niks aan de belijning op hun trottoir.
Live fast; die young. mijn blog

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 20 apr 2021 19:57

Marcopfiets schreef: 20 apr 2021 13:27 Leg gewoon standaard een halfverharde strook aan bij fietspaden waar de voetgangers overheen kunnen. Dan zitten we elkaar niet in de weg. Verder kun je beter gaan wandelen op paden waar geen fietsers komen. op meeste onverhard kom je nauwelijks fietsers tegen. Op paden waar scholieren en forenzen ook gebruik van maken wel.
Natuurlijk is het de wereld op z'n kop als je doel is om (race)fietsen te verbieden op een FIETSpad omdat je erop wilt lopen.

Op zich hadden ze natuurlijk in moeten steken op met wandelpaden. Dan hadden ze op veel meer steun kunnen rekenen. Maar half verhard is voor ongeveer de een kwart acceptabel. De meeste hardlopers kiezen dan nog steeds voor het fietspad (dat doen er zelfs genoeg als er een keurig trottoir direct naast ligt), en als het heeft geregend dan willen er nog minder mensen op lopen. Bang voor modder aan de broek, of schoen.

Plaats reactie