Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Omgevingsgeluiden waarvan je denkt: wat is er nu weer met mijn fiets

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 16 apr 2021 18:47

Regelmatig hoor ik ergens een piepje, kraakje of schuur geluid, dan meteen naar beneden kijk of mijn ketting te scheef staat of dat er iets anders aanloopt. Dat is meestal van snel voorbijgaande aard omdat het geluid zich verplaatst tov mijzelf omdat ik verder fiets, en is het vaak een andere weggebruiker die het geluid maakt.

Maar gisteren stak ik een verder leeg kruispuntpunt over en hoorde ik plotseling een vervelend schurend tikgeluid dat in perfecte synchronisatie terug kwam met 1 pedaalomwenteling, Dit was nog verrassender omdat ik net daarvoor tevreden geconstateerd had dat mijn fiets muisstil.

Meteen kijkend naar mijn ketting, crank, wielen, schijven, Op het oog niets te zien maar het geluid bleef even hard. Iets later was het toch weg en realiseerde ik me dat het het ratel-tik mechanisme was om blinden te ondersteunen met veilig oversteken.

Ik ben benieuwd of er andere normale omgevingsgeluiden zijn die je makkelijk op het verkeerde been zetten, zonder dat er iets mis is aan je fiets.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 16 apr 2021 20:27

Een medefietser die tussen z’n tanden sist waardoor ik denk dat iemand een heel erg lekke band heeft...
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 16 apr 2021 22:02

Soms doen je wielen ineens kedeng-kedeng en gaat je fietsbel steeds achter elkaar. Dan kom je bij een spoorwegovergang.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 apr 2021 10:46

Fietsmaat heeft een oldskool 3310 of iets dergelijks. Bergop kreeg hij wat berichtjes, ik steeds op mijn garmin en drivetrain kijken of ik al op de 34/30 zat en hij me waarschuwde dat ik beter even kopje koffie kon gaan drinken omdat ik niet lichter kon schakelen ;-)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 apr 2021 14:34

Bospaadje schreef: 20 apr 2021 10:46 Fietsmaat heeft een oldskool 3310 of iets dergelijks. Bergop kreeg hij wat berichtjes, ik steeds op mijn garmin en drivetrain kijken of ik al op de 34/30 zat en hij me waarschuwde dat ik beter even kopje koffie kon gaan drinken omdat ik niet lichter kon schakelen ;-)
Nou, zo'n functie lijkt me wel wat.., Dat er bijv een mooie rode lamp boven op de helm gaat branden van iemand die bergop zit en probeerd lichter te schakelen, maar dat niet meer kan :lol:
Zou de kijkwaarde van de profs op tv ook wel vergroten, "zulke visuele ondersteuning"
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 apr 2021 20:10

De garmin 830 geeft een piepje las ik in lichtste of zwaarste verzet zit en blijft waarschijnlijk piepjes geven als ik dan lichter probeer te gaan :-)

hayes

hayes 22 apr 2021 10:52

Ik weet het nu maar er is een stukje jaagpad bij mij in de buurt waar paaltjes langsstaan.
Als je daar voorbij fietst hoor je een "pfuf pfuf pfuf pfuf pfuf..." geluid (ik kan het niet meteen beter omschrijven).
De eerste keer schrok ik me rot. Fiets bekijken, rond me kijken, tot m'n euro viel

Plaats reactie