Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsen & Schaatsen

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 06 feb 2021 18:43

Ongetwijfeld zullen er onder fietsliefhebbers ook schaatsliefhebbers zijn. En andersom zijn er schaatsers die fietstrainingen doen. Een mooie combi.
Zodra de temperaturen kelderen is er minder road activiteit.
Als rijdend lid van de Friesche 11 Steden start ik eind oktober op de ijsbaan met schaatstrainingen. En zolang het op de weg nog te doen is pak ik nog de racefiets. Geen ATB of Gravelbike. Ik vind de combi fietsen en schaatsen een mooiere afwisseling.
Tot medio december 2020 was schaatsen nog goed te doen op de ijsbanen. Althans in Eindhoven.
Komende week ( vanaf 6 februari ) krijgen we een winterweek. Ik trek me niets aan van de mediagekte die de boel nu al ophitsen. Ik mag hopen dat er eind van de week geschaatst kan worden. En dat het ijs niet verpest is door enkele die geen geduld hebben. Dit jaar in ieder geval geen Elfstedentocht. Dat lijkt me wel duidelijk.
De laatste keer dat ik hier in het zuiden op natuurijs actief kon zijn was in 2017 op een meer dat beschut ligt tussen bospercelen. In de ochtend zo n 75 km kunnen schaatsen.
Benieuwd naar ervaringen van andere die deze combi ook graag doen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 feb 2021 18:56

Bedoel je de Karpendonkse plas?
Ik was in mijn jeugd erg goed schaatser. Op een gegeven moment moest ik kiezen tussen wielrennen en schaatsen omdat beide blijven doen te duur werd voor mijn ouders. Ik koos toen voor schaatsen maar heb het wielrennen als recreant natuurlijk altijd in ere gehouden.
Tegenwoordig schaats ik eigenlijk nooit meer maar het bloed kriebelt nog altijd als ik ergens ijs zie liggen!
Hopelijk gaat het lukken met schaatsen op natuurijs komende week voor de Nederlanders.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 feb 2021 19:14

Vroeger veel op de Karpendonkse plas geschaatst, daar het schaatsen geleerd!
Later nog een tijd geijshockeyd, schaatsbaan is op 10 min. van m'n huis.
Heb niks met hardrijden op de schaats, wel met ijshockey! ;)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 06 feb 2021 19:31

Oud meer was ook prima, het is daar ook niet zo diep,
In 2017 lag er veel sneeuw dus een schuif meenemen en als iedereen een baantjes trekt, heb je snel een mooi baantje.
Nu hier in Maastricht weet ik nog niet waar ik moet zijn. Er zijn niet veel vennen, maar je kan hier wel goed fietsen.

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 06 feb 2021 19:46

Ha Enzzo
Sorry, om welk meertje het precies gaat verklap ik nu liever niet. Het zou jammer zijn als de wegen ernaartoe afgesloten worden zodra het daar te druk gaat worden. De verwachting is dat door Corona daar extra controles komen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 feb 2021 20:30

Hier ook schaatsen en andere sporten. Jeugdschaatsen gedaan tot mijn 18e. De fiets kwam daar wat amateuristisch bij de laatste 2 jaar.
Studententijd nogal fanatiek geroeid, en daarna het fietsen opgepakt, met de marmotte, alpenbrevet, trois ballons etc. Rond 2013 het schaatsen weer opgepakt. 2015 een ironman triathlon gedaan, van daaruit het hardlopen leren waarderen en dan vooral trailruns. Maar naarmate dat extremer werd de afgelopen jaren kostte dat toch ook veel tkjd, nu op het punt om het fietsen weer te omarmen. Nooit mee gestopt, maar ga er weer meer tijd voor maken (en niet meer zo met hardlopen).

Schaatsen is nu 2x per week en soms een marathon- (dit seizoen alleen in oktober 1 doorgegaan) of langebaanwedstrijd. Op zeer regionaal niveau.

Laatste natuurijs zal 2018 zijn geweest op de Vlaardingervaart. En heb 2 jongens, nu 2 en 4 jaar.. Daarmee staan we 1x per jaar, ergens, op het ijs.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 06 feb 2021 21:18

Geweldig om in de jeugdjaren geschaatst te hebben. Aanrader voor alle jongeren mits dat nog kan. Bij ‘ons’ had je boer Kuijpers te Helmond die een flinke plak wei onder water zette. Verspreid over de ijsplak stonden er hoge palen met verlichting. Dat gaf een bijzondere sfeer in de avond. Mijn 1ste Noren waren 2de hands en veels te groot. De neus van de schoen werd opgevuld met 3 cm schuim uit een oud matras. Wij deden regelmatig tikkertje op het ijs. De eerste tocht was een retour over het Eindhovens kanaal van Helmond naar Eindhoven. Tussen de wakken door. Dat was onze invulling van ‘ Wintersport ‘. En nu nog steeds zolang de ijsbanen toegankelijk blijven. Liever een paar maanden op de ijsbaan dan 1 of 2 weken op de ski. Schaatsen op de ijsbaan kun je over die paar maanden verfijnen en aan het einde v.h. seizoen heb je dan heel wat km’s afgelegd en ben je fit voor het nieuwe fietsseizoen.
Laatst gewijzigd door Cyclopetje op 06 feb 2021 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 feb 2021 21:23

Cyclopetje schreef: 06 feb 2021 18:43 KNIP

Als rijdend lid van de Friesche 11 Steden start ik eind oktober op de ijsbaan met schaatstrainingen

KNIP
Zal best balen zijn. Is het eindelijk weer mogelijk, wordt er niet gereden. Gelukkig heb ik hem al eens gereden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 feb 2021 21:29

senior schreef: 06 feb 2021 21:23
Cyclopetje schreef: 06 feb 2021 18:43 KNIP

Als rijdend lid van de Friesche 11 Steden start ik eind oktober op de ijsbaan met schaatstrainingen

KNIP
Zal best balen zijn. Is het eindelijk weer mogelijk, wordt er niet gereden. Gelukkig heb ik hem al eens gereden.
Tja.., zo vaart zal 't niet lopen met ijsaangroei. Gezien de harde wind en het pak sneeuw...

Maar ik wacht ook met smart hoor... En hij komt elke dag, een dag dichterbij. :winkthumb:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 06 feb 2021 21:45

..Senior..
Nee hoor, niet balen. Ben solidair met de regels en beslissingen. Onmogelijk afstand te houden tijdens zo’n evenement. Zag je al op de ijsbaan dat schaatsers keer op keer treintjes gingen rijden, terwijl het verboden was, duidelijk vermeld op de website en bij de entree. Komen er goede condities dan draai ik een paar uurtjes solo in de vroege ochtend.
Hier in het Zuiden zou het vanaf dinsdag droog blijven, ook minder sneeuw dan centraal. En het meertje ligt beschut tussen de bospercelen. Vriest snel dicht.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 feb 2021 21:56

Ik trainde vroeger elke maandagavond op de ijsbaan in Haarlem. Daar woonden we toen relatief dichtbij en de club ging daar dus elke maandag heen.
Heb toen heel wat rondjes in het zog van een spontane dame gereden omdat die erg hard ging en een hele strakke techniek had. Ik zelf nog een tijdje met haar aangepapt omdat ik haar wel leuk vond...
Twee jaar later won ze vele medailles bij de winter OS. Het was Yvonne van Gennip :)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 feb 2021 22:55

Cyclopetje schreef: 06 feb 2021 21:45 ..Senior..
Nee hoor, niet balen. Ben solidair met de regels en beslissingen. Onmogelijk afstand te houden tijdens zo’n evenement. Zag je al op de ijsbaan dat schaatsers keer op keer treintjes gingen rijden, terwijl het verboden was, duidelijk vermeld op de website en bij de entree. Komen er goede condities dan draai ik een paar uurtjes solo in de vroege ochtend.
Hier in het Zuiden zou het vanaf dinsdag droog blijven, ook minder sneeuw dan centraal. En het meertje ligt beschut tussen de bospercelen. Vriest snel dicht.
Ik ben het wel eens met de beslissing van het bestuur. Maar dat wil niet zeggen dat het geen balen is als het eindelijk weer eens zou kunnen en het gaat dan niet gebeuren. Overigens, de treintjes bij mij op de baan zijn allemaal eenpersoons, behalve de jeugd.

Plaats reactie