Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Fietsen & Schaatsen

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 feb 2021 22:56

Enzzo schreef: 06 feb 2021 21:56 Ik trainde vroeger elke maandagavond op de ijsbaan in Haarlem. Daar woonden we toen relatief dichtbij en de club ging daar dus elke maandag heen.
Heb toen heel wat rondjes in het zog van een spontane dame gereden omdat die erg hard ging en een hele strakke techniek had. Ik zelf nog een tijdje met haar aangepapt omdat ik haar wel leuk vond...
Twee jaar later won ze vele medailles bij de winter OS. Het was Yvonne van Gennip :)
Goed gebracht verhaal maar we hebben je wel door :lol:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 feb 2021 13:10

Hier in den haag is het al het hele jaar luxe trainen. Knsb uren zijn uitgedund, en sinds de wedstrijden niet door mogen gaan wordt het wedstrijdjes in 't weekend benut om de uren doordeweeks verder uit te dunnen.

Gevolg, trainingen met 50 a 70 man op de baan en dus alle ruimte (verdeel maar over 400m en 10m breed...) . Treintjes van 4, en later Max 2. En je eigen bubble daarin zoveel mogelijk aanhouden. Geen groepsinstructies meer, dus schema komt op de WhatsApp van te voren. En nu met de avondklok de uren iets ingekort en naar voren gehaald zodat alle trainingsuren nog aan schaatsen toe komen.

Ik vind dat het gewest en de ijsbaan hier er echt alles aan doen om gezond en veilig bewegen mogelijk te blijven maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 feb 2021 13:44

Heel on-Haags eigenlijk ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 07 feb 2021 14:47

Ijssportcentrum Eindhoven had het goed geregeld voor de buitenbaan. Beste tijden waren de ochtend uren. Met de aankondiging van de Lockdown was het afgelopen. Het ijssportcentrum houdt het ijs intact, zodat schaatsers nog de kans hebben om er nog even van te genieten. Vanaf 2 maart volgt de update. Baan blijft meestal tot half maart open.
Maar nu eerst natuurijs. Eind van de week zit er dik in dat het ijs perfect is.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 08 feb 2021 09:26

Cyclopetje schreef: 07 feb 2021 14:47 Ijssportcentrum Eindhoven had het goed geregeld voor de buitenbaan. Beste tijden waren de ochtend uren. Met de aankondiging van de Lockdown was het afgelopen. Het ijssportcentrum houdt het ijs intact, zodat schaatsers nog de kans hebben om er nog even van te genieten. Vanaf 2 maart volgt de update. Baan blijft meestal tot half maart open.
Maar nu eerst natuurijs. Eind van de week zit er dik in dat het ijs perfect is.
IJs perfect? Sneeuwijs, windribbels, windwakken etc.

Natuurijs valt mij bijna altijd tegen. Zeker met mijn lange baan ijsbaan techniek (dus netjes in balans gewicht overbrengen). Vaak is natuurijs voor de skeelerkrabbelaars en duwers. De gruwel van die langlaufschaatsen... :evil: (wat ze eigenlijk geen schaatsen mogen noemen).

Sorry voor dit negativisme, maar voor iemand die sinds 1986 (jaar dat ik 18 werd) lid is en uitgeloot was in 1997 en nu dus 35 jaar lid zonder de mogelijkheid gehad te hebben om hem te rijden is het errrg zuur dat hij niet georganiseerd kan worden mocht het ijs het toelaten .

Ik sta trouwens wel volledig achter die maatregel. (voor dat ik gebashed wordt over iets)
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2021 09:43

Ik rij gewoon met Nagano Gold schoenen en bijbehorende klapset. Alleen iets andere ronding erin. Gaat prima buiten. Alleen als het echt pokkeijs is, dan zie je dat die langlaufnepperts het wel een stuk makkelijker hebben.
Ijs is nu een drama. Die paar ondiepe plekken die zijn dichtgevroren is een grote bende met ribbels, gemixt met stuifsneeuw. Dat wordt helemaal niets. Als het goed is gaat vanavond de wind een beetje liggen en kan vanacht het diepere open water dicht vriezen. Dat zou wel eens heel mooi ijs kunnen worden.

tav de volledige 11stedentocht kan ik het begrijpen, maar dat de marathonners geen wedstrijden op natuurijs mogen rijden is totaal van de zotte.
Voetballers mogen al die tijd doorgaan om maar eens wat te noemen. En no-way dat die het hele seizoen in een bubbel zitten. Marathonners even sneltesten en rijden maar. "Kan niet" is zoals gewoonlijk weer eens "wil niet".
Dat die m/v zouden gaan schaatsen is natuurlijk een klap in het gezicht van de zorg enzo...
Less is bore

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 08 feb 2021 10:15

Ik denk dat als de knsb een beetje gaat lobbyen het wel door gaat.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2021 10:21

Het wordt in ieder geval spannend deze week. Ik heb alles klaar liggen, heb inmiddels alle schaatsen hier in de buurt geslepen en de vrije dagen staan klaar om ingezet te worden.

Elfstedentocht zal niet gebeuren, maar desnoods rijd ik hem op eigen gelegenheid.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 feb 2021 10:31

Ik heb de schaatsen geslepen. Maar ik heb nog geen idee waar er hier het eerste ijs gaat vormen. Normaal allerlei plassen in de uiterwaarden, maar het water staat dermate hoog dat ik me afvraag of dat dichtvriest en hoe snel, want het waait daar nogal hard. Anders zullen we toch naar het noorden moeten afreizen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 08 feb 2021 10:42

havana schreef: 08 feb 2021 10:21
Elfstedentocht zal niet gebeuren, maar desnoods rijd ik hem op eigen gelegenheid.
Groot gelijk heb je, lekker nederlands. "ik bepaal zelf wel of de elfstedentocht doorgaat".
Kijk als je 200 km wil gaan schaatsen moet je dat vooral doen, maar noem het dan even geen elfstedentocht.

De Elfstedentocht (Fries: Alvestêdetocht) is een bijna 200 kilometer lange schaatstocht over natuurijs die wordt georganiseerd door de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden. Vanwege de afstand en vanwege het heroïsche karakter wordt de Elfstedentocht ook wel "De Tocht der Tochten" genoemd. Aldus Wikipedia

Sorry, mijn teleurstelling speelt me vast weer parten.....

Technisch gezien hebben jullie helemaal gelijk. Ik heb nog netjes leren schaatsen in de jaren 80 op vaste schaatsen (Viking special sprint, in die tijd de standaard). Dat betekent inderdaad tegenwoordig en zeker op natuurijs een relatief inefficiente techniek. En ja, lange slagen (met ook nog een breed spoor, vaste schaatsen vragen daar om) mag dan niet efficient zijn maar is veruit de mooiste slag.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 08 feb 2021 10:55

deleted
Laatst gewijzigd door Cyclopetje op 08 feb 2021 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Cyclopetje
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2019 22:42

Cyclopetje 08 feb 2021 11:19

Tracing_NL schreef: 08 feb 2021 09:26
Cyclopetje schreef: 07 feb 2021 14:47 Maar nu eerst natuurijs. Eind van de week zit er dik in dat het ijs perfect is.
IJs perfect? Sneeuwijs, windribbels, windwakken etc.
Ik heb het over de locatie waar het tijdens vorst snel dichtvriest. Een beschut ondiep meertje dat in voorgaande vorstjaren ( laatst nog in 2017 en 2018 ) prima ijs had.

Sorry voor dit negativisme, maar voor iemand die sinds 1986 (jaar dat ik 18 werd) lid is en uitgeloot was in 1997 en nu dus 35 jaar lid zonder de mogelijkheid gehad te hebben om hem te rijden is het errrg zuur dat hij niet georganiseerd kan worden mocht het ijs het toelaten .
Die loting is verleden tijd, heb geduld. Wees al blij dat je bij die 24.000 behoort. Je zit in een uitzonderlijke positie. Staan er genoeg op de wachtlijst om lid te worden. Die balen het meest. Blijf trainen, blijf rustig. Geniet van het natuurijs eind van de week.

Ik sta trouwens wel volledig achter die maatregel. (voor dat ik gebashed wordt over iets)
Hier precies zo, eens met besluit Elfsteden bestuur. Geen uitzondering voor de marathonschaatsers mocht het over 3 weken nog stevig vriezen. Geen verkapte versie Elfstedentocht.
Als dat uitbundig reizen tempert ( zoals nu met Corona ) zul je zien dat de luchten mooier worden en dat heeft effect. Ik zei in 2020 al: er komt een goede winter door minder vliegverkeer en daar is ie dan.


Plaats reactie